Nu är min...

... mentalitet oxå dokumenterad.

Igår utsattes jag för en Mentaltest i Lomma av testledare Roland, figuranterna Ingmar & Conny samt beskrivare Ingrid.

Så här gick det hela till:

Moment 1 + 2 - Kontakt & Lek
Först fick jag hälsa på publiken, sedan skulle jag & MOR hälsa på testledare Roland. Detta gick hur bra som helst. Att gå iväg med Roland och lämna MOR kvar själv kändes mindre roande. Men som tur var så gick han inte så långt med mig. När jag var tillbaka hos MOR så skulle Roland tvunget klämma lite på mig innan det var dags för lite rolig lek med trasan. Trasan gick ett par gånger mellan MOR & Roland och jag försökte så klart få tag i den och för att jag inte skulle bli alldeles för ledsen så kastade Roland iväg den emellanåt så att jag fick hämta den. Här chockade jag MOR lite... hon trodde att jag skulle "äga" trasan ett bra tag, men se det gjorde jag inte, jag ville leka mer. Slutligen fick jag kampa med Roland och det var skitkul.
image503
1a KONTAKT - Hälsning = 4 =Tar kontakt själv eller besvarar kontaktbesök
1b KONTAKT - Samarbete = 2 = Följer med motvilligt 
1c KONTAKT - Hantering = 4 = Accepetrar. Svarar med kontaktbettende

2a LEK1 - Leklust = 4 = Startar snabbt, leker aktivt
2b LEK1 - Gripande = 3 = Griper tveksamt eller med framtänderna
2c LEK1 - Gripande och dragkamp = 3 = Griper, drar emot, men släpper och tar om.
                                                                 Alt. tuggar.

Moment 3:
image495
Här skulle jag 2 gånger jaga "Fille" som for längs marken... detta gjorde jag och kom snällt tillbaka utan "Fille" för han satt lixom fast.
image504
3a FÖRFÖLJANDE nr 1 = 3 = Startar eller springer långsamt. Kan öka farten. Fullföljer.
     FÖRFÖLJANDE nr 2 = 5 = Startar direkt med hög fart. Springer förbi bytet men kan
                                             vända.
3b GRIPANDE nr 1 = 3 = Griper tveksamt eller med tidsfördröjning.
     GRIPANDE nr 2 = 4 = Griper direkt, släpper.

Moment 4:
image496
Moment Aktivitet gick ut på att under 3 minuter kontrollera min förmåga till passivitet. Detta hade jag inga större problem att klara av... blev dock lite distraherade av en humla som tvunget skulle surra omkring i närheten av mig:
image505
4 AKTIVITET = 2 = Är uppmärksam och lugn - står, sitter eller ligger.

Moment 5:
image497
Momentet startade, jag hörde några händer som klappade men såg inget. En förklädd 2-bening dök  upp och uppförde sig konstigt. Detta var lite väl skumt så försäkerhetsskull så morrade & skällde jag lite på honom. Men sedan åkte huvan av och figurant Ingmar började leka med en trasa för att sedan försvinna in i skogen igen. Då släpper MOR mig och jag beger mig iväg för att kolla var typen tog vägen, lekte lite med honom men då han avslutade leken första gången så sprang jag tillbaka till MOR. Han försökte få mig att komma tillbaka genom idogt lockande men jag hade lagt mig ned på ett betryggande avstånd och bestämt mig för att låta honom hålla på tills han tröttnade, vilket han gjorde ganska snabbt. 
image506
5a AVSTÅNDSLEK - Intresse = 3 = Intresserad, följer figuranten utan avbrott.
5b AVSTÅNDSLEK - Hot/Agg = 2 = Visar enstaka (1-2) hotbeteende under momentets
                                                       första och andra del.
5c AVSTÅNDSLEK - Nyfikenhet = 2 = Går fram när figuranten är aktiv på linjen.
5d AVSTÅNDSLEK - Leklust = 2 = Leker inte men visar intresse
5e AVSTÅNDSLEK - Samarbete = 1 = Visar inget intresse

Moment 6:
image498
Snacka om att bli överraskad. Jag trodde att jag lugnt och stilla skulle få gå och kissa och vad händer? Plötsligt far en blå overall upp mitt framför mig. Jag ryckte till, stannade upp och sedan stod jag still. Vad fanns det för anledning till att kolla in vad det var för något. MOR tyckte tydligen att det var intressant för hon gick ända fram och började t o m prata med den och försökte locka mig till sig. Men varför skulle jag komma när hon kallade? Jag gillar inte när andra skall bestämma över vad jag skall göra och när. För att komma vidare så var jag tvungen att gå fram och kolla vilket jag gjorde när Roland tog mig dit. Sedan fick jag passera förbi overallen ett par gånger för att bevisa att jag inte var rädd för den.  
image507
6a ÖVERRASKNING - Rädsla = 3 = Gör undanmanöver utan att vända bort blicken.
6b ÖVERRASKNING - Hot/Agg = 2 = Visar enstaka hotbeteende.
6c ÖVERRASKNING - Nyfikenhet = 1 = Går inte fram.
6d ÖVERRASKNING - Kvarstående rädsla = 2 = Liten båge eller tempoväxling vid
                                                                           någon av passagerna.

Moment 7:
image499
Återigen trodde jag att jag skulle få gå och kissa i lugn och ro, men rätt som det är så rasslar det till rejält från någon låda som jag passerar. Jag sprang en bit bort och stannade och sedan blev jag stående där. MOR gick fram och kollade vad som låtit och kallade sedan på mig. Men tydligen har hon svårt för att fatta min MOR, jag kommer inte på beställning när jag bestämt mig för att inte komma.
image508
7a LJUDKÄNSLIGHET - Rädsla = 3 = Gör undanmanöver utan att vända bort blicken.
7b LJUDKÄNSLIGHET - Nyfikenhet = 1 = Går fram när föraren sitter på huk och talar
                                                                 till skramlet samt lockar på hunden.
7c LJUDKÄNSLIGHET - Kvarstående räsdla = 1 = Ingen tempoförändring eller
                                                                              undanmanöver.
7d LJUDKÄNSLIGHET - Kvarstående intresse = 1 = Visar inget intresse.

Moment 8:
image501
Smygande spöken, nej dom vill jag helst ha på behörigt avstånd. Jag försökte hålla dom på avstånd genom att morra och skälla på dom, men dom gav sig inte så lätt dom jäklarna. Jag hälsade till slut på det ena spöket men sedan räckte det... man behöver ju inte vara hur social som helst i alla läge.
image509
8a SPÖKEN - Hot/agg = 2 = Visar enstaka hotbeteenden.
8b SPÖKEN - Kontroll = 4 = Kontrollerar och/handlar mot båda spökena. Kortare
                                            avbrott.
8c SPÖKEN - Rädsla = 3 = Uppehåller sig i huvudsak framför eller bredvid föraren.
                                          Någon avståndsreglering.
8d SPÖKEN - Nyfikenhet = 2 = Går fram till figurant när föraren står bredvid.
8e SPÖKEN - Kontakttagande med figurant i spökdräkt = 4 = Tar själv kontakt
                                                                                                   med figuranten.

Moment 9 + 10 - Leklust/Skott

Trasan kom fram igen och denna gång fick jag leka bara med MOR, att det skottades under tiden brydde jag mig inte om, ej heller då jag för en stund fick sitta passiv.
image510
image511
9a LEK 2 - Leklust = 4 = Startar snabbt leker aktivt.
9b LEK 2 - Gripande = 3 = Griper tveksamteller framtänderna.
10 SKOTT = 1 = Visar ingenberördhet. Snabb kontroll och sedan helt oberörd.

Överlämnande av Protokoll & diplom i MORS hand  = att jag blev GODKÄND!
Äntligen kunde jag slappna av:
image502
Sammanfattning:
Det var riktigt roligt att ha gjort detta, dock tror jag att MOR tog det hela på lite mer allvar än vad jag gjorde.

SLUTLIGEN en hälsning från Roland till Ulrika: TA DET INTE PERSONLIGT!


Kommentarer
Postat av: Lakrits

Oj vilken massa olika test du fick genomgå igår. Jag har haft en mycket lugnare helg. Men jag tror matte tittade en stund på någon av er Nattisar innan det bar av till Småland för oss.

Jag tycker i alla fall att du verkar ha tänkt vettigt igår när tvåbeningarna skulle undersöka hur du är funtad. Vi är ju alla olika och så måste det ju få vara.

2008-04-20 @ 17:35:27
Postat av: Heléne och Zico-BB

Vilken fantastisk rolig och pedagogisk beskrivning av ett MH! Jag tycker du fixade det strålande, Walle.
/Heléne

2008-04-20 @ 17:50:23
Postat av: Wallander

Sån här är JAG och det står jag för!

Postat av: Lakrits

Självklart. Det är bra att du står för den du är! Jag gillar ju dig för att du är du.

2008-04-20 @ 21:30:07
Postat av: Enzo

Matte muttrade något idag om att den där testen inte visade sanningen helt... Det kan ha något med att göra att hon var väldigt nöjd med hur jag betedde mig igår och kanske inte var riktigt lika nöjd med mitt beteende idag när vi tränade med Martin och Kavu. Men vad tror hon! Igår berättade Roland för henne vad hon skulle göra och då kan jag ju koppla av och bara hänga med. Idag skulle hon själv hålla rätt på sig och då får hon ta det som det blir. Jag kan ju säga att jag badat väldigt mycket idag :-) (kanske lite mer än matte tänkt sig...)

2008-04-20 @ 22:25:52
Postat av: Vira

Toppen att du skrev upp momenten så här steg för steg. Matte tyckte det blev ett väldigt vändande på pappret för att se hur det gått för mig och så med hennes halvtaskiga syn. Jättefina bilder också!
Jag såg att ni fotade mycket, kanske vi kan få tillgång till fler. Min matte är så dålig på att fotografera. Oftast beror det på att hon glömmer kameran.
Igår var vi och tränade med Jaktretrieverklubben och det gick väl hyfsat. Vanliga dirigeringar och markeringar gick bra . Sedan fick vi träna dirigering ut, stoppsignal följt av dirigering åt höger eller vänster. Det gick inte så bra, de flesta hundarna missade . Vi har inte tränat så långt avstånd tidigare och det hade legat dummiies i dungen tidigare dit vi skickades.
Ha en skön vecka önskar vi på Ängshög!

2008-04-21 @ 08:04:29
Postat av: Sudden

Hej Walle! Kul att du också blivit MH-testad! Visst var dom konstiga där ute i skogen? Jag fattade inte alls poängen med det hela, inte förrän det äntligen var en gubbe som sköt! Sånt vet jag ju vad det innebär! Men märkligt nog verkade matte inte fatta, för hon släppte aldrig lös mig för att apportera. Men att jaga trasan som for iväg mellan träden var förstås också riktigt roligt! Jag apporterade den till matte, fast det var lite svårt för den satt fast i nåt jädra snöre som trasslade in sig i mina ben hela tiden.

2008-04-21 @ 10:16:48
URL: http://pojkarnavov.webblogg.se
Postat av: Wallander

Enzo, 2 dagar i rad kanske var att kräva lite mycket av din mattes koncentrationsförmåga.

2008-04-21 @ 22:54:32
URL: http://wallander.blogg.se
Postat av: Wallander

Vira, stoppsignal, dirigeringar höger/vänster, vilka svåra saker ni får göra? Men jag har hört att övning ger färdighet... så kämpa på.

2008-04-21 @ 23:05:04
URL: http://wallander.blogg.se
Postat av: Wallander

Sudden, håller fullständigt med dig, vad var poängen med detta. Hur stor är sannolikheten att en overall utan huvud eller att 2 spöken bara dyker upp så där mitt i skogen. Men skotten, ja dom kan vi tänka oss mer av, visst?

2008-04-21 @ 23:12:02
URL: http://wallander.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback