Nu tror jag...

... minsann att det snart är jul!

Ikväll kom FAR äntligen hem med julagranen. MOR sa att det var nästan så att hon trodde att det skulle gå med den som det gjorde för den lille mannen som kom till skäddaren med sin lilla tygbit...

Sagan om Mäster Skogshuggare

Det var en gång en FAR gick till skogshuggaren.

- Goddag, goddag, mäster skogshuggaren, sade han och bockade sig.

- Goddag, goddag, sade skoghuggaren där han satt på en stubbe och bara väntade på att få börja hugga en finer gran.

- Kan jag få hjälp med att hugga en stor vacker gran?, frågade FARen.

- Det går bra, sade skogshuggaren.

- När kan du göra det?

- På söndag.

- Det var bra, mäster skogshuggare. Tack så mycket, mäster skogshuggare. Adjö, adjö, mäster skogshuggare.

Och så gick FARen.

När det blev söndag, så gick FARen till skogshuggaren igen.

- Goddag, goddag, mäster skogshuggaren, är min gran huggen?

- Ack nej.

- Är den inte huggen? Varför inte?

- Ack jo, men det bidde inget bra.

- Jaså, bidde det inget bra? Varför bidde det inget bra?

- Det bidde litta fel.

- Jaså, bidde det litta fel? När kan du hugga en ny?

- På måndag.

- Det var bra, mäster skogshuggare. Tack så mycket, mäster skogshuggare. Adjö, adjö, mäster skogshuggare.

Och så gick FARen.

När det blev måndag, så gick FARen till skogshuggaren igen.

- Goddag, goddag, mäster skogshuggare, är min gran huggen?

- Ack nej.

- Är den inte huggen? Varför inte?

- Ack jo, men det bidde litta fel.

- Jaså, bidde det litta fel? Varför bidde det litta fel?

- Den bidde för stor och ful.

- Jaså, bidde den för stor och ful. När kan du hugga en ny?

- På tisdag.

- Det var bra, mäster skogshuggare. Tack så mycket, mäster skogshuggare. Adjö, adjö, mäster skogshuggare.

Och så gick FARen.

När det blev tisdag, så gick FARen till skogshuggaren igen.

- Goddag, goddag, mäster skogshuggare, är min gran huggen?

- Ack nej.

- Är den inte huggen? Varför inte?

- Ack jo, men det bidde litta fel.

- Jaså, bidde det litta fel? Varför bidde det litta fel?

- Den bidde för liten.

- Jaså, bidde den för liten? När kan du hugga en ny?

- På onsdag.

- Det var bra, mäster skogshuggare. Tack så mycket, mäster skogshuggare. Adjö, adjö, mäster skogshuggare.

Och så gick FARen.

När det blev onsdag, så gick FARen till skogshuggaren igen.

- Goddag, goddag, mäster skogshuggare, är mina stora fina gran huggen?

- Ack nej.

- Är den inte huggen? Varför inte?

- Ack jo, men det bidde ingen stor fin gran.

- Bidde det ingen stor fin gran? Vad bidde det då?

- Det bidde en liten fin gran.

- Jaså, bidde det en liten fin gran, det var bra, mäster skogshuggare. Tack så mycket, mäster skogshuggare. Adjö, adjö, mäster skogshuggare.

Och så gick FARen och lovade att skicka MORen istället nästa år. 

Nu återstår det att se om ljusen & julgranskulorna kommer i innan den börjar barra. Kanske kan det bli en bild här på bloggen endera dagen om den för mig blir till belåtelse.


Kommentarer
Postat av: Enzo

Ha, ha, ha! Hört i vårt hem:

Matte: Jag har köpt nya små julgransljus till vår lilla gran som vi ska ha i år.

Lill-matte: LILLA gran(mycket undrande?????) Vad menar du med LILLA?

Matte: Ja, den är inte så yvig, rätt smal, inte så tjocka grenar.

Lill-matte: Jaha! Du menar inte på höjden då?

Matte: (Förvånat)Nääää

Lill-matte: Nähä, för den LILLA granen är ju inte speciellt liten... Men det förklarar ju saken. Du tycker inte höjden bestämmer om den är liten.

Matte: (Totalt oförstående)Näää, vadå den är ju liten!?

Lill-matte: (Ropar något ironiskt till husse) Hon säger att vi har en LITEN gran i år...



Du som är lite av en polishund (ja, heter man Wallander är man det), vad kan du få ut av det samtalet? Vem talar sanning om i fall granen är liten eller inte?

2008-12-17 @ 23:24:29
Postat av: Lakrits

Här blir det nog ingen gran, Matte tycker det tar för mycket plats. Men en fin kruka med granris och domherrar i garn har flyttat in i köket. Mattes föräldrar ska ha gran och vi ska ju fira en hel del av julen hos dem så det räcker slog Matte fast. Mig kvittar det faktiskt. Jag är inte beredd att offra min biabädd (om än tillfälligt) för att granen ska få plats!

Postat av: Enzo

Nej, du har rätt Lakrits. Bia-bädden får de inte ge sig på. Matte försökte vara stark och säga att vi inte hade plats med en gran i år pga husrenoveringen. Men när lill-matte utövade påtryckning som bara hon kan så blev det ändå en liten (hmmmmmm) gran. Undrar om vi kommer att kunna röra oss överhuvudtaget i huset när den granen kommit in?

2008-12-17 @ 23:41:12
Postat av: Guinness

Hej Walle!

Jag fick följa med husse och Axel och köpa julgran i år. Det var jätteroligt. Jag tror jag kissade på ca 75 granar innan vi hittade den som vi tyckte var finast. Där tog mitt jobb slut (inget mer pink). Husse fick hugga ner granen medan Axel och jag tittade på. Jag följer gärna med nästa år också.

Jag och Grappa och morsan fick inte vara med när granen kläddes med roliga grejer. Men morsan blev jättenöjd med både gran och klädsel. Hoppas er gran också blir fin!

Guinness

PS! Jag såg dig och din FAR på långt avstånd idag.

2008-12-18 @ 17:52:08
Postat av: Wallander

Enzo, jag är nog rädd för att din matte har lite svårt för att hålla sig riktigt till sanningen. Men jag har inget att jämföra med sedan tidigare år, så denna är kanske LITEN.

2008-12-18 @ 22:26:55
URL: http://wallander.blogg.se/
Postat av: Enzo

Tack Wallander, jag tror att du är något på spåret där.

2008-12-18 @ 22:50:25
Postat av: Wallander

Guinness, nu tror jag allt att du överdrev lite, jag tror inte ditt pink räckte till 75 granar för att i så fall måste du ha den största blåsan på jorden och världens träningsvärk idag. Men helt klart förstår jag att du hade roligt och du får med all säkerthet följa med även nästa år. Kul att den ni valde blev till belåtenhet både oklädd och klädd.



Jasså så du har du varit i Malmö idag, kunde du inte skällt högt och tydligt och gett dig till känna? Jag hör jäkligt bra, tänk på det tills nästa gång!

2008-12-18 @ 22:58:23
URL: http://wallander.blogg.se/
Postat av: Guinness

JAG ÖVERDRIVA??? NÄÄHÄÄ!!!Det skulle jag ALDRIG göra.

Och jag tror inte att du hade hört om jag hade skällt för jag var inomhus på femte våningen och du var minst 200 meter bort utomhus.

/G

2008-12-19 @ 15:02:29

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback