Det kunde ju...

... ha gått lite bättre än det gjorde idag, men det kunde oxå ha gått sämre.

Men nu har vi gjort vårt försök och konstaterat att vi har lång väg kvar att vandra tillsammans MOR & jag.

7.45 var vi på plats på Frostavallen igen och började med att anmäla oss. Klockan 8.00 var det gemensam samling för alla tävlande för att få reda på en massa matnyttigt inför dagens alla övningar. 

Jag fick behålla gårdagens startnummer (19) och fick besked om att jag skulle starta på ruta 3. Vi tog följe med Viggo & Isa ner till "hundstoppslinjen" som visade sig gälla för både ruta 3 & 4 så det blev många väntande ekipage på samma plats. Det blev även en lång väntan och jag tänkte för mig själv, vad är det som skall hända egentligen.

Ruta 3: Från utgångspunkten skulle jag gå fot en bit, här gick jag med näsan i backen hela tiden (det luktade så förbaskat gott efter Salsa så jag kunde helt enkelt inte lyda MOR). Sedan skulle jag fixa en lång enkelmarkering på ett stort fält med synlig kastare och synligt nedslag. Men när kastaren kastat och dummien slagit i backen, ja då knallade jag (jag var så på hugget att jag inte kunde vänta på kommandot trots att jag brukar kunna göra det). Direkt 0:ade jag men fick ändå en chans att pröva på dirigeringen till en dummie som var utlagd sedan tidigare. Lite kontaktsvårigheter hade jag, jag ville så gärna hämta dummien som jag visste låg där ute på fältet, så när MOR dirigerade mig så sprang jag först i rätt riktning ca 3 meter sedan vek jag av till vänster och ut på fältet igen och jag ville inte komma in när MOR visslade på mig (det fanns ju en dummie där ute och jag brukar ju få leta tills jag hittar en). Men till slut fick jag ge mig och komma in tommunt.

Ruta 4: Yes, vatten. Jag hade brått som attan på vägen ner, tog nästan hellre följe med skytten än med MOR, så det blev lite väl mycket tjatande från MORS sida. Jag var jättetaggad men MOR sabbade det lite när hon inte trodde att jag fick sitta där jag satt mig. Så när skottet avlossades och dummien for i vattnet, var jag inte lika på hugget och blev riktigt skum på vattnet där det fanns en massa vass och pinnar med mera ivägen, nej usch jag struntade i det, jag passade bara på att doppa mig lite. MOR gjorde ett tappert försök med att hjälpa mig på traven ut till dummien, visst jag simmade en bit ut men sedan vände jag igen. 0:a nummer två var ett faktum.

Ruta 5: Inget fotgående. Med ryggen mot vattnet skulle en enkelmarkering hämtas i en brant uppförsbacke. Jag väntar denna gång på kommandot från MOR innan jag i full galopp drar upp för backen. Jag går i stort sett rakt på den och far med världens fart tillbaka mot en GLAD MOR. Men tyvärr var farten så hög att jag bara inte kunde stanna vid MOR och lämna av, jag for rakt ut i vattnet och när jag ändå var där i kunde jag passa på och ha det litet roligt. Vilket inte blev så bra för poängen... men det blev ingen 0:a i alla fall.

Efter dessa tre moment så verkade MOR till att vara lite trött (eller hon var nog egentligen lite nedstämd) så vi tog en liten fikapaus och samlade nya krafter tillsammans.

Ruta 2: Återigen lite fotgående (gick lite bättre) sedan sattes jag och en bra bit framför mig fanns en gärdsgård. Ett skott avlossades och jag såg bara något som plötsligt damp i backen. Jag blev så paff och tänkte att här måste man noga vara snabb och så knallade jag, men denna gång var MOR med på notorna och stoppade mig bara efter 2 steg, och sedan fick jag kommandot och kunde fortsätta. Jag tvekade inte en sekund att ta mig över muren och bara precis bakom låg dummien och jag tog den snabbt och sprang tillbaka mot MOR som nästan kastade sig hejdlöst framåt för att fånga den när jag envisades med att stanna en meter framför henne. Här 0:ade jag så klart oxå, men fick beröm för att jag gick snabbt över muren och hittade markeringen direkt istället för som många hade gjort, dvs dragit ut på lite större sök (något litet positivt att ta med sig hem).

Ruta 1: Detta var sista rutan - Närsök. Fotgående igen (gick ännu bättre). Väl framme vid utgångspunkten så skickades jag ut med kommandot sök och bara efter ett par meter så blåste MOR en kort närområdessignal och jag hittade en dummie på direkten och kom in fint mot MOR som dock bönade & bad att jag skulle hålla fast tills hon sträckte fram handen, vilket jag oxå gjorde (allt för husfridensskull). Dummie nr 2 gick lika bra att hämta in. Ingen 0:a här inte, men hjälpen = kraftigt poängavdrag.

Alltså summan av kardemumman: jag lyckades bara skrapa ihop ynka 22 poäng (inte mycket att hänga i julgranen) men kan ni tänka er, jag blev inte dagens JUMBO!!!! Så det finns kanske lite hopp om mig och jag KANSKE kan tänka mig att delta på något nytt WT framöver när jag tränats på allt som jag inte kunde idag.

Himla kul arrangemang och bra ordnat var det oxå, TACK FRK Skåne/Blekinge!

Kommentarer
Postat av: Lakrits

Jag tycker ni verkar ha gjort ert allra bästa både du och Mor och det är ju allt man kan. Jag menar...vi är ju inte så vana ännu. Och dessutom helt ny miljö, massor med hundar man inte känner och så. Bara att ni var med och genomförde alla stationer tycker jag är väldigt starkt gjort!

2008-05-25 @ 23:50:03
Postat av: Tessie med Matte

Jag tycker att ni var jätte duktiga, man kan inte allt i början och Mor din har rätt det är bara att på träningen för nu vet ni vad ni behöver träna på innan det är Wt i karlskrona!?



Min matte har hotat att skicka mig på sommar kollo om jag inte skärper mig med fotgåendet, så jag får nog visa henne att jag kan OM jag vill.



Tack för bilderna på min låååååångbenta Husse han ser inte riktigt klok ut! men springa det kunde han.



Tack för en trevlig helg.

2008-05-26 @ 08:02:42
Postat av: Sara & Sudden

Ja, du Walle, alla är vi nybörjare en gång! Då måste man tillåta sig att få se och lära - både sig själv och sin matte. Vi är faktiskt jätteimponerade av dina markeringar på station 5 och 2!!! Tänk att du spikade dom svåringarna direkt! Sudden letade både länge och väl innan han fann samma markeringar...

Postat av: Emma, S & K

Jag tycker att ni gjorde en bra instats igår, tyvärr såg jag inte så mycket av er! Nu hnär ni gjort debuten är ni en erfarenhet rikare och kan träna efter det.



Roligt att träff dej, hoppas att det inte dröjer lika länge till nästa gång



kramar Emma med dogs

2008-05-26 @ 08:56:19
URL: http://dualdogs.dinstudio.se
Postat av: Lena, Torbjörn, Guinness & Grappa

Vi tycker att ni var jätteduktiga!!!!! Och inte blev det 22 ynka poäng, det blev 22 fantastiska poäng. Nu kan premiärnerverna läggas på hyllan och så blir det ännu fler poäng nästa gång. Guinness hälsar att han är stolt över att nästan bo granne med dig (åtminstone några veckor till).



Ses i Maggan!

2008-05-26 @ 09:05:11
Postat av: Heléne och Zico-BB

Tjena Walle!

Jag tycker också det var "fantastiska" 22 poäng - inte alls ynka. Och hade du kunnat vänta lite, så hade ni haft poäng på 2 stationer till.

Själv fick jag ihop 15 poäng. Får nog erkänna att Mästarklassen blev oss övermäktig .... Matte sparade vattnet till sist, för hon trodde det skulle bli en belöning för mig. Ack vad hon bedrog sig - jag tyckte som du - det var läskigt där i det dyiga vattnet och för att inte tala om den trasiga bryggen. Den försökte jag skrämma bort genom att morra och resa ragg.

Men varken matte eller jag hänger läpp - vi hade en kul dag, och fick träffa massor av trevliga människor och hundar.

Tass&Kram

Zico

2008-05-26 @ 11:19:51
Postat av: Enzo

Här blir jag lämnade hemma fast jag ser att matte tänker ge sig ut på något kul (jag vet nog allt vad mackor och kaffe i termos betyder!). Sedan kommer matte hem och luktar dig Wallander! Dessutom känner jag doften av min träningskompis Kavu, Iza, Bell och några hunddofter till som jag inte kan placera. Hur schysst är det av matte att göra så här mot mig!?!?

Men du har ju gjort din debut i provsammanhang nu i alla fall, jag har ju min kvar :-( Vi får se till att komma iväg på någonting tillsammans längre fram. Matte verkar inte ha blivit avskräckt av vad hon såg och hörde igår.

2008-05-26 @ 11:51:14
Postat av: Carina & Vittra

Ni såg hur coola ut som helst! Det verkar ju gått bra på stationerna oxå. Ibland är det tiondels sekunder som gör skillnad mellan 20p och en nolla. Det är bara att träna vidare. Ett workingtest är ju en temperaturmätare på vad man behöver träna mer på.



Kul att ni kom dit trots MORs betänkligheter i början!

2008-05-26 @ 15:51:42
URL: http://shivaovittra.blogg.se/
Postat av: Mia o Viggo

Kul att träffa dig i helgen, och tack för ditt tips! Det var det bästa tips på länge för mig!!

Jag tycker att du o Walle gjorde en kanondebut, och jag hoppas vi ses snart igen på nästa WT! Kanske Karlskorna??

2008-05-26 @ 21:13:38
Postat av: Sara & Salsa

Ja jag måste säga att när man åker iväg med typ inga förväntningar alls, så kan man ju faktiskt bara vara nöjd när dagen är slut. Jag har fått massa idéer om träning, OCH ett ljus har gått upp hur tokiga saker jag gör, mer eller mindre omedvetet, under träningarna. Så hunden är det inget fel på, men hennes matte... Nu får vi se till och träna ordentligt, nytt WT i november ju!

2008-05-26 @ 21:13:58
URL: http://flatcoat.blogspot.com
Postat av: Vittra

Jag tror att min matte behöver lika bra tips som Viggos matte fått...



Tack för alla fina kort!!!

2008-05-27 @ 07:00:13
URL: http://shivaovittra.blogg.se/
Postat av: Wallander

Kul om vi gröngölingar kan tipsa någon om något som kan hjälpa. Kanondebut är kanske lite väl att ta i...



Nytt WT i Karlskrona, låter lockande... när/var/hur? Någon som kan berätta? Hoppas det inte är för snart bara för vi måste hinna träna påfotgåendet och stadgan och vattenobehagligheter och...

2008-05-29 @ 22:44:48
URL: http://wallander.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback