Jakt-...

... premiär!

Lördag morgon och fridag men vi stiger upp i ottan för att åka med MORFAR på jakt, är vi galna eller? Vissa tycker det, men inte jag & MOR, nej vi tycker bara att allt är så himla kul som vi får möjlighet att uppleva/utföra.

Ville jag följa med så hade jag inget annat val än snabbt som attan att hoppa in i MORFARS SUV, vilket jag (nästan) oxå gjorde:

1 timme senare var vi framme i Svalövstrakten och efter en liten jaktlagspresentation så bar det iväg ut för att starta med ankjakten. MORFAR bara nästan redo (bössan borde varit laddad) så därför bommade han dom två första änderna:

Men han spottade upp sig och när han träffade så var det min tur att påbörja mitt jobb.
Nr 1 gick bra:

När jag skulle hämta in Nr 2 höll jag på att få hjärtstillestånd. Precis när jag skulle greppa den över ryggen så började den flaxa med vingarna och jag blev skitskraj. Aldrig någonsin har det som jag apporterat förut rört sig. Kunde ingen ha varnat mig? Fy vad tjaskigt tycker jag. Men med lite stöttning av MOR så tog jag nytt mod fast den fortfarande flaxade lite:

Det blev lite dålig utdelning på den sida som vi blev placerade på, men två är bättre än inga alls:

Att det gick lite bättre för dom andra fick vi se när vi återsamlades:

Tänk att alla dessa fick plats i den lilla back:

Sedan sidoförflyttade vi oss och när MORFAR var på sin vakt så small det direkt:

Kolla vilken fet hare. När jag skulle pröva att hämta denna så kom  Nisse (en liten tysk jaktterrier) farande i full galopp och jag bestämde mig för att avstå och MORFAR fick hämta den hos Nisse själv sedan:

Ibland blev det lite mycket väntan då inga vilda djur behagade att visa sig, så då var det lika bra att koppla av lite extra:

Summasummarum av dagens jakt, 48 änder, 6 feta harar & 6 vackra fasaner, det kallar jag en lyckad Premiärjakt:

TACK MORFAR FÖR ATT JAG & MOR FICK FÖLJA MED, DET GÖR VI MER ÄN GÄRNA OM (när jag blivit lite varmare i pälsen)!

Kommentarer
Postat av: MOR

Wallander... jag måste direkt kommentera det du skrivit. Jag är så stolt över dig killen. Du var så duktig idag. Du brydde dig inte ett dugg om när det sköts i ett i ett då alla änderna sköts ner (jag var tvungen att ha hörselskydd). Du satt hur säkert som helst vid min sida tills du fick tillåtelse att apportera. När de drivande hundarna sprang förbi dig gång på gång i fullan fart så satt du oxå tryggt vid min sida. Det där att du blev lite förskräckt när anden sprattlade till kommer du snart att vänja dig vid, det är jag helt säker på. Killen, jag är så stolt över dig!

2008-11-22 @ 22:35:20
Postat av: Zico

2008-11-22 @ 23:00:06
Postat av: Zico

Jag tänkte i och för sig inte skriva så mycket mer än WOW Walle, så HÄFTIGT. Du är ju bara så COOL!

/Zico

2008-11-22 @ 23:01:31
Postat av: Enzo

Wow, vad häftigt! Men jag vet inte om jag skulle våga. Du är allt bra duktig du (och MOR!)!

Jag har också varit på jakt( eller hmmm,"jaktprov") idag. Våra fåglar var stendöda (tack och lov!). Den sammanfattande kommentaren på pappret matte fick var: Hane med stor arbetsvilja men kunde vara mer samarbetsvillig... Fast det var något mysko med bössan som vår skytt hade. Den såg inte ut som den MORFAR har på bilderna. Den såg mer ut som en.... ja, pinne... :-)

2008-11-22 @ 23:02:45
Postat av: Wallander

I riktiga jaktsammanhang är det kanske inte helt bra att vara så COOL... men man kan inte hjälpa att man är som man är.



Enzo, jag föredrar faktiskt oxå de stendöda, men det var kul att få vara med på riktigt för en gångsskull. Men vad är det jag läser, skulle du ha samarbetssvårigheter?

2008-11-22 @ 23:13:52
Postat av: Enzo

Samarbetssvårigheten har nog en koppling till kommentaren om dirigerbarhet: Ej dirigerbar... SKÄMS

2008-11-22 @ 23:18:01
Postat av: Carina

GRATTIS till väl genomförda prestationer av er båda. Jag kan förstå Walle att det var läskigt att bära levande vilt - jag skulle inte vilja ta emot den heller... Både du och MOR är hur duktiga som helst! Jag tror dessutom att det är bra att vara cool i sådana sammanhang. Motsatsen är mycket jobbigare.

Postat av: lotta

wow. vad spännande att gå på jak..och vad duktigt att hämta o hjälpa till ;)läbbit när den flaxa...huvva;)

2008-11-23 @ 15:17:03
URL: http://www.juniocola.bloggagartis.se
Postat av: Malin, Oscar & Zolo

Vilken kille du e Walle:) Du e ju bra på allt du gör oxå e du en supercool kille. Oscar stack in huvudet mellan mina lår när vi var på jag han ville liksom inte titta, tror han tyckte det var jobbigt när det sköts en massa och han inte fick jobba. Tyvärr hade vi mycket sämre skyttar än vad ni hade för när vi var iväg på duvjakt blev det bara en död och en skammad duva:(



Hoppas att vi ses snart nu var det ju ett tag sedan.

2008-11-23 @ 17:38:12
URL: http://tokigaflattar.dinstudio.se
Postat av: Mia o Viggo

Vad härligt att läsa att du fått vara med på jakt Walle! Måste säga att Du o Din MOR verkar göra mycket roliga saker ihop, men visst var väl ändå detta pricken över i:et? Det tycker iallfall Viggo o jag! Må gott, hoppas vi ses snart!

2008-11-23 @ 22:31:47
Postat av: Lakrits

Oj vad häftigt att du fick vara med på en riktig jakt. Du är allt en cool kille som fixade det så bra. Förstår att du blev upprörd och rädd när anden flaxade, det hade jag också blivit. Men till nästa gång vet du vad det är som händer.



Kramis från en impad tjej!

2008-11-23 @ 23:12:16
URL: http://vildhunden.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback