Debuten äntligen...

... avklarad!

Regnet fullständigt vräkte ner när vi vaknade imorse och inte blev det mycket bättre när vi begav oss ett par timmar senare till Lomma BK. Förutsättningarna kunde ju ha varit lite bättre när det var dags för mig att debutera, men nu var det som det var och det var bara att gilla läget.

Eftersom vi skulle starta först i grupp 2 så behövde vi inte infinna oss förräns klockan 11. Vi kom till Lomma i god tid och eftersom att det var lite förseningar så blev väntan lite längre än vi räknat med. 13 hundar var anmälda och 13 startade, MOR drog startnummer 6 och därför fick  vi gå ut på platsliggning/tandvisning i första gruppen.

Normalt så vållar platsliggningen, tandvisningen inga problem, så ej heller idag. Det kändes bra och debuten kunde inte ha börjat bättre. När vi kom in på planen för att starta så fick jag syn på Marie, Lakkans matte, jag blev jätteglad, men hon verkade inte som att hon kände igen mig :-( . Jag fick släppa detta och försöka koncentrera mig på linförigheten. Den är jag/vi ju inte precis kända för att vara så himlans bra på, så ej heller idag (jag klantade mig). Tyvärr kom det riktiga bottennappet på läggandet (MOR klantade sig rejält). Nu stod det 1-1 mellan MOR och mig i klantighet. Inkallandet,
var klockrent! Ställandet, godkänt (MOR klantade sig mest, jag lite grann). Fortfarande jämt i klantigheten med lite plus i kanten för mig. Apporteringen, hade säkert blivit en fullpottare om inte MOR hållt apportbocken för långt ifrån mig så att jag var tvungen att resa mig upp för att få tag i den och sedan tyckte jag att det var skönt att bli stående (var inte så jätteskönt att ha ändan i det våta gräset skall jag få be att tala om). I detta läge ledde MOR klantighetsligan och omöjligt för mig att komma ikapp. Hoppet var oxå klockrent och sedan var det slut på det roliga och den stora frågan var vad domaren tyckt om vårat framträdande? Vi hade inte ingen aning alls för vi hade inte vågat titta under tävlingens gång, rädslan för att tappa fokuseringen var för stor.

När vi kom ut ur ringen, så gratulerades vi till ett 2:a pris, 147 poäng av vår egen lilla Fan-club. Tack Margareta, Ulrika, Guinness-Lena, Sigge-Lena & FAR för att ni var där och stöttade oss! 

Så här tyckte domare Siv Thornqvist:
1. Platsliggande                    10

2. Tandvisning                      10

3. Linförighet                          5  Mkt strul, ryck i koppel

4. Läggande                           0  Förare stannar upp, kraftigt DK

5. Inkallande                        10

6. Ställande                            7  Steg, DK hand

7. Apportering                        8  Hund står

8. Hoppa över hinder            10

9. Helhetsintryck                   8 Lite okoncentrerad
                                             (undrar om det var mig eller MOR hon syftade på?) 

Vår placering blev en delad 5:e plats av 13 startade och som vinst fick jag ett nytt koppel.

Vi är jättenöjda, det var vår allra första start och vi hade nog bara drömt om att det skulle gå så här pass bra.  Ni vet ju hur äckligt nervös MOR blir när vi skall ut och bara ha kul tillsammans.

Enzo, jag tycker inte alls att den där "G" är speciellt förskräcklig, jag tycker han är en hyvens kille. Jag gick glatt fot vid sidan av honom i eftermiddags. Jag har bevisat för MOR nu att jag visst kan, nu gäller det bara att MOR hittar knappen som Göran tryckte på. Varken jag eller G tänker avslöja för MOR  var den sitter, MOR måste anstränga sig lite själv för att finna den. Förhoppningsvis har hon hittat den tills om ca 3 veckor när det är tänkt att vi skall bege oss ut igen.

Sigge, attans vad nära ni var ett 1:a pris i er debut! (glöm nu inte att anmäla er till nästa tävling)
Lakkan, attans att du skulle drabbas av vattensvans just idag, men glöm inte att ta med er att du/ni var bra nära att ta andra 1:a i alla fall.


Kommentarer
Postat av: Lakrits

Hurra vad bra att ni vågade er ut idag på planen! Nu är det bara att köra på, säger jag som inte alls ville vara med idag. Men det kommer bättre tider hoppas vi på. Nu är jag också med i "vattensvansklubben" fast min variant är lindrigare än din för när du hade det var ju din svans helt ur funktion!

Postat av: Camilla

Eftersom Enzo åkt bort på "semester" blir det jag som kommentarer idag. Grattis till er debut! Fyra tior är inte illa! Önskar jag också var så ambitiös att jag tog mig i kragen och tränade lite lydnad med Enzo. Kul att ni träffade på Göran som inte är förskräcklig alls. Begriper inte var Enzo fått det från :-).

2008-10-26 @ 22:51:49
Postat av: Ulrika

Du var jätteduktig igår Walle! GRATTIS till ditt andra pris! Och pris fick du hör jag fast fan-cluben stod och sa till din Far att sånt får man bara om man får första pris! Nästa gång fixar du och din Mor ettan! Det är jag säker på så coola som ni såg ut på planen! Kram! Ulrika

2008-10-27 @ 07:00:04
Postat av: Ingela

Jätte Grattis!!! Vad ni är duktiga (eller det visste vi ju) lycka till på nästa tävling då sitter 1.an där.

Kramar från oss alla

2008-10-27 @ 08:32:42
Postat av: Heléne och Zico-BB

Hipp hipp hurra, vad ni är bra!

4 st 10:or i er allra första lydnadstävling. Kanonbra jobbat! Hoppas nu att MOR hittar knappen, som både Walle och Göran har koll på.

Tassar&Kramar

H&Z

2008-10-27 @ 09:08:48
Postat av: Margareta

GRATTIS Helene och Wallander till er debut i lydnads klass I och till ett andrapris. Jag är full av beundran över att du Walle lyckades få ut din matte till start och att hon insåg att det inte var så himla läskigt. Ni gjorde det ju jätte bra. Att ni missade läggandet under gång och att poängen på linförigheten inte var den högsta är inget att hänga läpp för. Roligt att träffa dina kompisar Guinness-Lena och Sigge-Lena(det var ju nära där för Sigge, Grattis hoppas det går bättre nästa gång)

Roligt att träffa FAR oxå det var ett tag sedan, honom läser man mest om på din blogg.

Hoppas vi ses ute i svängen innan detta året är slut.

STOR KRAM från oss Margareta, mamma Jizza och bröderna Bell och Spot.

Tack för publiken när Lotta körde Bell

2008-10-27 @ 09:28:27
Postat av: Carina, Shiva & Vittra

Vilken debut!!! Jättegrattis till er lydnadsdebut! Visste väl att ni skulle fixa det. Ett andra pris är ju inte det sämsta på första starten! Du som aldrig ens skulle tävla ;) Bra jobbat och nästa gång är ni ännu mer samspelta!

2008-10-27 @ 21:39:17
URL: http://shivaovittra.blogg.se/
Postat av: Emma

Åååå va ni är bra!!!! Vilken strålande insats att ta ett andra pris på debuten!!! Vi lyfter på hatten för er.... Är det fler starter på gång??? =)



kramar i massor från oss

2008-10-28 @ 11:45:33
Postat av: Mia o Viggo

Vilken debut! Jag är full av beundran över dig o din matte Walle, jag själv hade aaaldrig haft nerver att starta på ett sånt prov! Stort grattis till ett härligt andra pris!

2008-10-28 @ 19:24:19
Postat av: Sara & Salsa

Grattis! Vilken kanondebut, bara att fortsätta träna! Har ni inte skaffat er en Hundtränaren 2009 så är det ett tips. Den verkar kanonbra! www.hundtranaren.se tror jag det är... Kramisar!

2008-10-28 @ 20:59:36
URL: http://flatcoat.blogspot.com
Postat av: Corinne

Grattis Wallander!

Så duktig du är. Jag håller tummarna inför nästa tävling. G den förskräcklige rapporterade att han träffat dig. Jag måste nog också säga att han inte är lika förskräcklig som innan, inte alltid i alla fall......

2008-10-29 @ 08:21:42
Postat av: Sara

Grattis, en tvåa redan i debuten! Det här bådar gott inför framtiden!!!

2008-10-29 @ 11:29:08
URL: http://pojkarnavov.webblogg.se/
Postat av: Berit och Vira

Grattis till er båda!

Här duggar framgångarna tätt må vi säga. Hoppas det går lika bra på söndag.

Äntligen har vi fått nytt modem till datorn så vi kan kolla lite nyheter på hundfronten.

Vi ses på lördag för lite gemensam träning hoppas vi.

2008-10-30 @ 20:55:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback