(R)Apportering...

... del 3 av 6.

Tänk nu har vi redan genomfört halva jaktkursen... vad tiden går!

Vissa av oss startade redan klockan 18 för att det börjar mörkna snabbare & snabbare nu om kvällarna och de som inte hann tills dess anslöt efterhand. När Enzo & Camilla slöt upp så hade dom i släptåg en kille med känt ansikte, det var GB-Göran som indirekt hjälpte mig att "bota" min hoppa-in-i-bilen-skräck. Idag var han med för att studera brorsan lite men oxå se hur det går till när labbar & flattar är på jaktkurs.

På kursprogrammet igår stod det Stoppsignal på inkallning/UT-tecken samt Linjetag & Dirigeringar .

Idag var det Kent som intagit dungen som arbetsområde och runt sig hade han 4 förväntansfulla ekipage:

Först blev det lite stadga, vilket innebar kvarsittning medans MOR gick iväg för att göra en inkallning, men det var inte vilken inkallning som helst, det skulle stannas på mitten och när Kent kastat iväg en dummie så skulle inkallningen fullföljas ända in till MOR och därefter skulle dummien hämtas in. På nästa moment så startade vi likadant, men när stoppsignalen ljudit så kastade MOR en dummie bak över sitt huvud och inkallningen skulle slutföras även denna gång innan dummiehämtningen fick ske. På stoppsignalen var jag lite seg, men på just detta håll har vi inte tränat förut.
Här var två som klarade momentet väldigt bra:

"Polis Ingela" gjorde vad hon kunde för att få stopp på Ronja:

Vid nästa övning så sattes jag mellan Kent & MOR  med nosen riktad mot MOR, när Kent fångat min uppmärksamhet så slängdes en dummie iväg vilken jag först fick hämta när jag släppt fokusen på dummien och istället tagit kontakt med MOR och då hon visat handtecknet stärkt tillsammans kommandot "UT APPORT" och då var det bara snabbt vända utåt och hämta in dummien. Här var jag lite seg när det gällde att ta kontakt med MOR.

Sedan var det dags för sidbyte.

Medans vi fick en stunds vilo/fikapaus (tack för bullsmaket Ingela) så pladdrade Gert på om vad som vi skulle lära oss hos honom denna kväll. Men vilan blev ganska kort för rätt som det var så fick Gert bokstavligen "myror i brallan" och då var det bara att ställa sig i led för att sätta igång. Det blev en markeringsrepitition, längdavståndet till slänten var frivilligt, Gert kastade en dummie på andra sidan slänten, ner bland en massa nässlor och det väntade resultatet skulle vara bra markering samt snygg avlämning. Det tog ett litet tag innan jag fann dummien men sedan skötte jag resten väldigt bra.

Sedan blev det dirigeringsövningar för hela slanten. När det gäller dirigeringar så är det viktigt att MOR visar mig klart och tydligt i vilken riktning jag skall ta mig utåt. Efter en linjetagsuppvisning av Syrran Vira så delades vi upp på 3 stationer:
-  2 dummiesar lades ut på en alldeles rak stig.
-  2 dummiesar på en inte helt rak stig och dessutom var den ganska gräsbelagd.
-  2 rådjusdummiesar hade placerats ut tidigare av Gert. Det var bra mörkt men doften gick rakt in i nosen och avlämningen blev dagens sämsta. Men kära MOR jag är inte van vid rådjursdummiesar och ville undersöka den lite mer ingående först.. MOR muttrade att nu skulle en rådjursdummie oxå införskaffas för att träna bort oxå ovana.

När vi skulle lämna träningsplatsen så var Gert av med en dummie, jag och MOR gick på uppletarrunda, jag fann dummien och MOR fann markeringsflaggorna som jag tror Gert glömt bort annars.

När vi kom tillbaka till bilen så möttes vi upp av en lite tjurig/hungrig Marie, hon hade fått stå och vänta på oss för att kunna överlämna lite saker. För att mjuka upp henne lite så bjöd MOR & LILLMATTE med henne till Lödde & hamburgerrestaurangen MAX och snabbt mjuknade hon upp vill jag lova.

Vi klarade oss tack & lov från regnet under träningstimmarna... lite blixt men inget dunder, men på hemvägen så öppnade sig himlen och då var det härligt att befinna sig inomhus om än i bilen.

Kommentarer
Postat av: Enzo

Fastnar vi inte i köer på motorvägen så fastnar matte på jobbet. Tror matte får ta fritt hela onsdagarna i fortsättningen så vi äntligen kan komma i tid! GB-Göran har fått inspiration tydligen för nu vill han veta var han kan köpa dummies. Synd om honom bara att han har "fel" ras :-).

2008-09-05 @ 11:41:18
Postat av: Corinne

Alltså, här visar man upp sitt svarta vackra jag varje gång matte Bea och Göran den förskräcklige tar med mig och Billbo ut på lite kul träning, och till slut har Göran fattat vitsen med jaktträning. Billbo har för länge sedan förstått att om man ska impa på mig så gäller det att hämta in några läckra dummiesar. Andra former av hundsport imponerar inte på mig! Hörde senast att vi var ute att Göran mumlade något i skägget till matte om att han faktiskt haft labradåre tidigare.....

2008-09-06 @ 11:56:13
Postat av: Enzo

Corrine, har den förskräcklige varit ordentlig och hälsat till din matte från våra två kursledare?

2008-09-06 @ 15:55:22
Postat av: Wallander

Hej Corinne... vad kul att höra från dig, det var inte igår. Hoppas att allt är bra med både dig & din matte.



GB-Göran... är det kanske dax för en av "rätt ras" oxå?

Postat av: Corinne

Jajamensan Enzo, Göran var så duktig så, han hälsade från alla. Å du, be din matte att fråga Göran om hur det gått i helgen. Solsken kan väntas.

Wallander, du får hälsa din mor att jag och matte mår toppen.

2008-09-07 @ 17:29:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback