Goaste "spårgubben" Ingvar...

... har lämnat oss alla alldeles för tidigt efter en längre tids sjukdom.

Jag vill bara dela med mig lite av allt roligt till er som aldrig fick lära känna denna fantastiska man:

För ca 2 år sedan så blev vi introducerade in i viltspårsvärlden av Ann, Elliots matte (Wallanders bror). Vi anmälde oss till en viltspårskurs och fick då den stora äran att stifta bekantskap med Ingvar, Anita och bruna flatten Oskar. Redan vid hälsningcermonin så klickade det direkt mellan oss, vi fick en otrolig kontakt och vi såg verkligen fram emot varje spårskurs med glädje.


Wallander var inte den tuffaste killen i spåret precis de första gångerna, förutom blod- & klövdoften ja t o m stubbar och knakande buskar & träd gjorde honom förskräckt. Ingvar fattade rätt beslut direkt och lät Wallander börja sin spårkarriär i lite snällare terräng istället. Ja Ingvar t o m kröp bredvid Wallander en gång för att han skulle visa att man skulle ha nosen i marken för att bli en bra spårhund och här lade Ingvar grunden är jag helt övertygad om. 4:e kursgången så visste Wallander precis vad som gällde.

När 10:e kursgången var slut så kändes det tråkigt och vi anmälde oss igen till nästa spårkurs som blev precis lika rolig den. Alla fikapauser innehöll massor av skratt och Ingvar bjöd verkligen på sig själv. Det blev sedan naturligt att Wallander gjorde sitt Anlagstest med Ingvar som domare. Ingvar var proffessionell som domare, här var det ordning och reda från provstart till provslut och sedan kom goa glada skämtgubben fram direkt därefter. Efter andra kursens slut så fortsatte vi att ha kontakt och träffades lite här & där. Några öppenklasspår gick Wallander också för Ingvar och när det var dags för ett ordinarieprov och chans till champinjontiteln så tilldelades vi med glädje Ingvar som domare. När Wallander stod med klöven i munnen och Ingvar berättade att Wallander klarat provet så tror jag att Ingvar gladdes precis lika mycket som vi.

Tidigt på våren 2008 så åkte vi till Järavallen och hälsade på när Ingvar och Anita höll en annan kurs. När vi närmade oss fikabordet där alla kursare satt samlade så behövde vi knappt presentera oss, alla visste redan vem vi var. Ingvar hade berättat om rädde Wallander som växt upp till en Champion. Kunde Wallander fixade det så kunde alla andra, det var mottot!

En annan rolig episiod var den gången då vi dök upp på en kursgång och regnet fullständigt vräkte ner. Wallander hade många gånger tidigare sprungit bort till Ingvar med den tomma blodflaskan och fått den påfylld... men denna gång tvärvägrade han när Ingvar kom ut ur bilen i ett orangt regnställ (Wallander tycker inte om organgefärgade 2-beningar). Ingvar lockade och pockade med både det ena och det andra, svansen gick som en "trumpinne "på Wallander men han lät sig inte "övertalas" så lätt. Efter ett bra tag gick han med Ingvar en bit men när de vände tillbaka mot mig så höll han nästan på att dra omkull Ingvar för att slippa ifrån honom.

Våren 2008 gick vi med i S:a Sallerups viltvårdsförening för att hålla spårandet vid liv och även där träffade vi Ingvar & Anita varje gång. Att hitta var man skulle lägga spåren bland alla spårmarkerna i Hörby utan att köra/gå vilse var inte det lättaste men så klart var det bara att fråga Ingvar som med ett leende på läpparna gång efter gång hjälpte oss tillrätta.

I somras våldgästade jag & Marie (Lakrits matte) dem i husvagnen en söndag när vi var på väg hem från Hundplugget. Vi hade med oss kladdekaka, vispgrädde & nyplockade hallon, snacka om att vi blev varmt välkomnade. Vi stannade i över en timme och hade supertrevligt.

När vi sedan kom med på en jaktkurs på Järavallen på sensommarn/hösten 2008 så hade Ingvar & Anita en spårkurs på samma ställe och jag & Wallander åkte dit tidgare bara för att få en liten pratstund med dem innan.

Jag fixade också deras dator i slutet på senhösten och det uppskattade dom verkligen.

Jag & Wallander saknar Ingvar oerhört mycket. Lika glada som vi var när vi lärde känna honom, lika ledsna är vi nu och så klart går våra innersta tankar till Anita & Oskar.

Usch, vad livet kan vara hårt OCH orättvist ibland.

Kommentarer
Postat av: Ann&Elliot

Då jag själv är "blogg- och hemsidelös" så vill jag bara säja tack för att du skrev dessa fina minnesord om min bäste och goaste vän Ingvar.

Tårar stömmar när jag tänker på att vi aldrig mera ska ha roligt tillsammans.För roligt hade vi alltid när han och jag hjälptes åt på våra spårkurser.



När Ingvar o Anita hade sin jätteduktiga spårhund Hugo och jag hade min Timon så var vi då och då ute och tävlade tillsammans.Ibland talade vi om att åka till Norge och gå viltspårprov där.Tyvärr blev det inte så då Hugo gick bort i förtid och lusten försvann en smula.



Jag kommer alltid att minnas och aldrig att glömma min vän....

2009-02-04 @ 12:04:18
Postat av: Anonym

Livet är orättvist.

Vi kommer att sakna Ingvar han var så mysig och hade alltid ett vänligt ord över.

Johan gick sitt allra första spår för Ingvar med Ronja, jag gått en del spår för honom och sen fick jag möjlighet att följa med Ingvar när jag höll på med min utbildning till Viltspår domare och man kan ju knappast ha en mysigare mentor med så mycket kunskap.



Vi tänker nu på Anita och Oskar.

Ingela med familj





2009-02-04 @ 15:30:06
Postat av: Marie & Lakrits

Det är jättesorgligt. Ingvar var med ända från början när det gäller Lakrits spårande också. Och när hon blev champion. Han var verkligen en människa som bjöd på sig själv både när det gäller kunskap och som glädjespridare. Jag tänker mycket både på honom och Anita i dessa dagar.

2009-02-04 @ 16:25:10
Postat av: Helena

Åhh va sorgligt när en så härlig människa går bort i förtid. Jag har aldrig träffat Ingvar men sänder mina varmaste tankar till er som kände honom. Och nu är jag även varm om fingrarna.....TACK snälla Marie va gullig du är!!! Snacka om att jag blev paff idag när jag kom hem och det låg ett paket och väntade :-) Så himla roligt med bloggen att få nya hundkompisar över hela landet! Kram till er!

Postat av: Agneta & Tyra

Vad tråkigt! Det är aldrig roligt att tappa nära och kära vänner! Jag skänker er varma kramar till tröst!



Kramar



/Agneta

2009-02-04 @ 20:12:21
URL: http://www.nogg.se/tyra
Postat av: Elenor och flatten Zidane

Det är väldigt tråkigt och jobbigt när en vän går bort! Beklagar sorgen....



(...men visst hoppas vi att Isa har valpisar i magen!)

2009-02-04 @ 20:16:32
URL: http://www.ilsanosfatboy.cybersajt.se
Postat av: lotta

vad sorgligt . jag e ledsen för er skull och hans såklart!!! synd att vi inte får finnas med för alltid. kramen!!

2009-02-04 @ 21:00:22
URL: http://juniocola.bloggagratis.se
Postat av: Helena

Nu har jag ändrat min felskrivning i bloggen .....ibland är det som för flattarna.....det blir fort och fel :-)

Jag vet mycket väl att du heter Helene och att Marie är din kompis som gör kanindummiesarna!



TACK än en gång Kramizar!!

2009-02-04 @ 21:43:59
URL: http://holmstorp.bloggagratis.se
Postat av: Niño

2009-02-04 @ 22:44:56
Postat av: Niño

Åhhh... vad kan jag säga...

Ord blir alldeles,alldeles för små...

Du skriver så fint Helene om denne goe man. Förstår att det blir tomt.

Kram

Maria



2009-02-04 @ 22:51:33
URL: http://mimio.blogg.se/
Postat av: Björn & Clara

Tjena

Det var fint skrivet av dig över er vän. Han sitter säkert "där uppe" tittar på o håller en vakande hand över er o är säkert stolt över er hundträning.



Björn med Clara

2009-02-05 @ 17:07:45
URL: http://www.clarabella.se
Postat av: lotta, Juni o Cola

jo..så ÄR det väl också..att begränsningarna ligger hos tränarna , så är det ju för oss också..om man hade all kunskap, all tid o allt tålamod i världen så självklart skulle hundarna bli superduperbra, men får ju jobba med det man har o försöka bättra sig, lära sig mer..å det bästa e ju att hundar går ja alltid att "backa bandet " med..börja om lite från början..ändra nåt kommando om det är nåt som verkligen krånglat..det gjorde vi på juni förut..man lär så länge man lever:)

Det finns ju måånga som lägger ner mycket mer tid o har mycket, mycket duktigare hundar än vi..men vi försöker att inte bli stressade o jämföra oss med dem...vi har ju barn, jobb..andra intessen här i livet OCKSÅ ;)

2009-02-05 @ 22:21:41
URL: http://www.juniocola.bloggagratis.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback