Vilken upplevelsedag...

... det blev för mig, MOR & LILLEBROR igår!

Halv 9 stack vi iväg för att först hinna lämna av LILLEBROR hos Margareta så att han slapp vara med om "skottlossning"  på jaktkursavslutningen hos DaD.

LILLMATTE körde oss säkert sedan vidare och vi var framme i god tid för att få en bra parkering. Direkt när jag kom av bilen så blev jag nästintill helt galen... det doftade så underbart gott i gräset en bit bort och jag tänkte direkt att det kommer att bli en toppendag idag.
 
När alla kursare var samlade så delades vi in i 5 grupper, vi kom i grupp 4. Alla i gruppen skulle samla så mycket poäng som möjligt på de 5 stationer som vi skulle gå runt till.

Vi fick starta nere hos domare Per och där hade man fått rikligt med poäng om vi hoppat över trädgårdsstaketet  då markeringen var kastad. Men väl uppfostrade som vi alla var så hoppade ingen över utan vi sprang runt om och sedan samma väg tillbaka. Dock "hetsades" vi sedan till ett nytt försök men från andra hållet och då hoppade nästan alla både fram och tillbaka och lite till med lite stöttning:

På andra stationen där bl a Ing-Marie var domare skulle det sökas upp 30 dummisar av olika storlekar på 15 min. Minidummisarna gav 5 points, vanliga dummisar 3 points och de storastora 1 points. Vi gjorde upp direkt att de små skulle tas in och vi lyckades nästan, nio små plockade vi in tillsammans med en massa andra oxå. Det var jättevarmt att jobba idag så jag tog mig tre välbehagliga dopp. MOR var lite rädd att det skulle sinka gruppen... men ingen blev sur på mig (som tur var).

Lite väntan mellan skicken:

Vid nästa station väntade domare Jette. Där placerades vi vid en pinne och sedan skulle vi sitta kvar där medans tvåbeningarna gick ut och kastade en dummie vid en flagga till höger. Sedan skulle de gå ut till 5, 10 eller 15 points flaggan och därifrån kalla in oss för att sedan skicka oss spikrakt på ett linjetag till den flaggan där dummien tidigare placerats. MOR gamlade lite och frågade om vi skulle satsa på 15 points och jag sa ja det gör vi. Jag satt snällt kvar, sprang snabbt på inkallningen, sprang rakt ut på dirigeringen och när jag kom fram till dummien tog dofterna över nos. Men MOR lyckades bryta förtrollningen och efter 2 stopp så var jag fokuserad på uppgiften igen och hämtade in dummisen. 

Nästa station var hos domare Kent och nu började allvaret ordentligt... här gällde WT-regler, 0 points vid knallning och poängavdrag om det inte hölls tyst.  Här fick man välja, enkel, dubbel eller trippel markering. Här safade vi lite, tog en dubbel bara för trippel har vi aldrig tränat på. Ingen knallning bara full fokus:

Men med facit i hand så kunde vi gott ha tagit 3 eftersom att alla dummiesar hamnade intill varann, men som sagt det är alltid lätt att vara efterklok. Men på denna station hände något som MOR aldrig trott skulle hända. På 2:a markeringen drog jag mig först lite väl långt ut till vänster men MOR stoppade mig inte då utan lät mig själv jobba mig tillbaka in i rätt område. När jag lämnat av dummisen så säger Kent högt och tydligt: mycket bra Helene. MOR fick alltså beröm av Kent och det händer minsann inte varje dag! MOR tackade så mycket och lämnade platsen med ett stort leende på läpparna. Men när detta återberättades för Gert senare så sa Kent att det var något som han bestämt sig för innan att säga oavsett för att göra MOR glad. Tänk så snäll och omtänksam den killen är!

Lite avkoppling hanns med innan det var dags för sista stationen:

Sista stationen var hos domare Gert och även här gällde tuffare regler. Här skulle det dirigeras långt för 10 poäng och jädrans svårt för 15 poäng. Efter mycket gruppdiskussioner så bestämde sig gruppen för att göra lite fel:

Men det löste sig ganska bra till slut i alla fall för alla ekipage, uppgiften löstes men på lite olika vis. Klockrenaste dirigeringen stod Kid & Eva för, det var som tagit ur instruktionsboken, snabbt spikrakt ut, snabbt upptag och sedan snabbt rakt tillbaka hem, snålt med 10 points på den!


Jag skulle testas på en 15 poängare för att man trodde...  Visst visade MOR ordentligt mot vilken vimpel hon ville ha mig mot men helt lättlurad är jag inte...

Så när jag sprungit halvvägs rakt ut så tänkte jag, men vänta nu lite det var inte där som jag sett dom andra hämtade dummiesar ifrån så jag vände och sprang höger ner till platsen där jag visste att dom låg.

Var väl helt onödigt att ödsla energi i  värmen på att springa upp till den andra flaggan först för att sedan stoppas och därefter dirigeras till höger, eller?

Sedan var det roliga slut och en välbehövlig vila välkomnades. Till min stora glädje så slapp jag att hoppa in i den varma bilen, jag fick ligga i skuggan bakom bilen istället medans alla tvåbeningar smörjde kråset med grillad korv.  Grilla korv, ja det var Kent en hejare på i alla fall (men så hade han ju bra hjälp vid sin sida):

Men LILLMATTE hon är snäll hon... när hon kom för att titta till mig så hade hon med sig en korvasnutt :-)

Vid halv 2 så började det bli liv i luckan där borta vid tvåbeningarna. Vinnarna skulle koras och tro det eller ej, lag 4 vann (vårat lag alltså).

Tänk att vi var en del i det vinnande laget och titta vad första priset var, nu har jag äntligen en sådan här fin dummie i mina ägor som jag "inte alls gillar", eller är det kanske tvärtom, Gert hade en teori en annan teori:

Gert & Kent gick inte heller lottlösa, de uppvaktades rejält från varje grupp. Från fredagseftermiddagsgruppen fick dom vars sin förvaringsväska till sina lortiga jaktstövlar. Dessa överlämnades av Ann-Hilde & Bodil:

Vi tackade sedan för oss och LILLMATTE fraktade oss sedan säkert till Lomma där LILLEBROR med åtta av sina andra 11 syskon precis hade samlats för första valpträffen. Som dom busade och höll på alltså, jag blev helt överfallen när jag gjorde entre på apellplanen. Men efter småglinen kom Isa farande och då blev det genast lite roligare. Efter en stund la sig lugnet lite och G&B kunde berätta lite om hur det är tänkt att dom skall lägga upp valpkursen som skall starta den 2:a augusti. Det skall bli himlans spännande att se vad LILLBRORSAN kommer att få lära sig för något. Jag har lovat att försöka hjälpa honom att memorera alla syskonnamnen, Vera, Bella, Pärla, Mira, Enzi, Leia, Alice, Tinna. Syrran Daisy & brorsan kom tyvärr inte denna gång. 
Lite bilder från dagen:
Vera i närbild:
 
Pärla:

Trötter Beck;

Flatteröra:

Ryggsäcksutforskning:

Himlans trevlig dag var det & vädret fanns inte mycket heller att klaga över :-)

Oj, jag höll på att glömma... en liten fågel har viskat i mitt öra att Sandy har varit iväg med matte Ann-Sofi och fixat ett ustställningscert på placerat sig som 3:e bästa tik i Danmark oxå igår... GRATTIS men var det verkligen viktigare än att vara på jaktkursavslutningen?

Kommentarer
Postat av: Enzo

Aj, aj, aj Beck. G & B i antågande... Jag säger bara det, lyssna och gör som de säger. Det lönar sig i längden. Fråga mig, jag vet! Fast de är ju rätt kul... Glömmer aldrig mattes min när jag på väg in med en dummie i munnen efter ett sök istället för att gå till matte gick rakt till G som stod lite diskret längre bak från matte. Hi, hi, den minen kan man betala för att se både från matte och G :). Eller B:s min när jag fintade henne med min otroliga balans när hon skulle stoppa min framfart mot henne :)), Ack ja, vilka minnen man har med de båda. Lycka till på kursen, ni kommer att ha så himla kul, både två- och fyrbenta!

2009-06-15 @ 23:43:35
Postat av: Ann-Sofi

Sicken toppen dag du måste haft med dina två-beningar i släptåg. Att laget vinner i den konkurrensen är ju kanon - GRATTIS.



Calla kom till avslutningen med Finn, men min gubbe insåg snabbt att hans knän inte skulle klara alla promenaderna, utan åkte hem igen (med Kents godkännande. Så jag försökte få dit en del av familjen i alla fall.



Att resa till Danmark och lyckas springa hem ett cert ja, det var det värt, det är inte lätt att ta dem och jag vill att Sandy ska lyckas visa att hon både är vacker och duktig.



Hade gärna varit med er på kursavlutningen och kunnat gett dig och din matte en stor kram och gratta, men det kommer säkert fler tillfällen.



Må gott



Ann-Sofi - Sandy - Calla

2009-06-16 @ 07:48:12
Postat av: Anonym

Åh vilken rolig kursavslutning, GRATTIS till förstaplatsen,, det gjorde ni bra!! Här blev det inga roliga avslutningar, tävlingar eller läger nu på våren.....skulle ha varit pappaträff som det var förra året men den blev inställd tyvärr :( Och vi som skulle försvara titeln Bonamuffinmästare enskilt och tvåa i lagtävlingen :-) Det är så roligt med såna där tävlingar, blir sååå avis, vi vill också vara med!!! Men i augusti blir det lite roliga aktiviteter för vår del med kennelträff, tävlingar och jaktinternat :-) längtar Mysigt med småvalparna och att få träffa (nästan)alla syskon.

2009-06-16 @ 08:38:52
Postat av: Helena & Tina & Vilja igen

Jo förresten jag tror dörr skällandeträningen börjar ge lite resultat. Igår voffade Vilja bara till en gång och sen var hon tyst och pudeln kanske är lomhörd men hon sa inte ett knäpp :-) Det är nog för bra för att vara sant när det gäller pudeln att hon efter 12 års skällande skulle sluta på några dar men om vi kan få Vilja att sluta så minskar säkert pudelns skällande för nu hetsar de ju varann! Dina grannar kanske blir tokiga (eller tror att ni har blivit tokiga)under tiden ni tränar men sen tackar de säkert :-) Kram



Ps Ja du förstår att jag var tveksam till att lägga ut tjockisfilmen.....men vad gör man inte för sina bloggläsare :-) Ds

Postat av: Elenor och Zidane

Den där avsalutningen låter rolig alltså. Både lite utvärdering av vad de lärt sig och superskoj på samma gång. Lille Beck och hans syskon är ju bara för söta.

2009-06-16 @ 09:28:54
URL: http://www.ilsanosfatboy.cybersajt.se
Postat av: Lena

Vilka härliga bilder!

Walle ser verkligen superfokuserad ut där han sitter mellan två pinnar. Och de små tultorna är ju bara helt bedårande. Grattis till vinsten, alltid lila roligt när det går bra.



/Lena

2009-06-16 @ 17:06:06
Postat av: Agneta & Tyra

Vilka roliga övningar och fina bilder! Det var några övningar som vi ska använda oss av här framöver!



Kul att det går så bra med lillbrorsan!



Kram



Agneta

2009-06-16 @ 22:17:32
URL: http://www.nogg.se/tyra
Postat av: Carina, Shiva & Vittra

Grattis till storvinsten - de superpedagogiska ledarna till trots ;-)



Valpträffen verkar varit jättemysig. Hörde av Veras matte att valparnas mamma glatt återsåg sina barn!



2009-06-16 @ 22:51:19
URL: http://shivaovittra.blogg.se/
Postat av: Lakrits

Wow vad tufft att ert lag vann! Vilken insats du och MOR gjorde, det låter som att ni jobbade toppenbra ihop! Och vilken fin present ni fick med er!



Låter som om Beck hade kul också på valpträffen. Hörde via Pärla och Lotta idag att det minsann hade varit full rulle, att några till och med hade varit lite på rymmen ut mot vägen! Det är allt en bunt riktiga småbusar!

2009-06-16 @ 22:59:16
URL: http://vildhunden.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback