Daddy...

... Daddy cool!

Idag har jag fått träffat min farsa Woody och hans husse Johnny. "Husse" Johnny har jag stött på 1 gång tidigare (MOR har mött honom två gånger för 1 gång åkte hon taskigt nog utan mig till Danmark). 


Klockan 10 var det samling på gårdsplanen uppe på Ängshög. Av Woodys åtta "barn" så var det jag & 4 av mina syskon, Castor, Enzo, Elliot & löpande Vira med husse & mattar. Mamma Jizza var oxå med samt halvbrorsorna Bell, Spot & Kidd. Ulrika var för dagen hundlös & Lasse var gevärsklädd. 

Efter lite introduktion och info om dagens händelser så var det dags att börja visa upp sig. Det hela började inte speciellt bra för min del... eftersom att MOR inte höll kontakt med mig på rätt sätt så fick jag mig en lektion av Johnny så fort vi kom ut i hagen. Han bara tog tag i mitt koppel och sedan visade han & jag tillsammans hur det skall se ut både med och utan koppel... och det hela är ju en baggis när man får klara direktiv om vad som gäller. Om det sedan sas på danska, svenska eller engelska spelade ingen större roll, det gick bra med good boy, come on osv.

När första lektionen var avklarad så var det dags för lite stadgeövningar och de gick bra för alla utom just här, då det var lite oro på linjen. Vem tror ni Enzo, Elliott & jag glatt spanar in? Men inkallningarna strax efter lyckades i alla fall.

Sedan blev det en lång walk up där det kastades dummiesar från fyra håll och ingen visste från början vem som skulle få hämta så det gällde att vara på sin vakt hela tiden när ledet stannades upp. Ibland gällde det att snurra runt ett halvt varv fort som attan för att hinna med att se vart det kastades bakåt.

Här kan man ju fråga sig vem som fokuserar på rätt sak, flattar eller mattar?

Det blev lite bortfall ur ledet en liten stund... fanns några killar som ville behålla dom roliga kanindummiesarna för sig själv ett lite tag... men ordningen återställdes efter ett tag igen och så var vi fem i ledet igen. Dagens snyggaste avlämning stod Elliot för när han tryckte upp dummisen nästan under nejsan på Johnny (tyvärr inget bildbevis, kameran mådde inte så bra längre, fukt i maskineriet).

Övningen efter kördes i hagen bakom huset för att hämta in markeringar över bäcken över gärdsgården. Det är inte alltid så självklart att ta den närmsta vägen, jag valde den lättaste vägen över gärdsgården 2 gånger av 3 medans t ex Enzo Ferrrari fullständigt flög över först bäcken och sedan gärdsgården alla gånger. När denna övning var över så blev MOR lite trött på mitt gnällande/suktande efter Vira så det fanns bara ett alternativ och det var att jag fick bli lite avkyld någon minut och det hjälpte vill jag be om att få berätta, det var rätt skönt att få koppla av lite granne medans Johnny babblade på.


Sedan följde dirigeringar innan det blev dax för en välbehövlig vila för oss 4-beningar i bilarna samtidigt som 2-beningarna intog en god lunch, blev lite varma och delade ut gaver till Johnny som tack för att han & Woody ville komma och hälsa på oss alla.

När alla kände sig manade... så var det sedan på ett igen. Täckena av, hjärnorna kopplades på och så var det ut i hagen nedanför trädgårdslandet deras och nu hade viltet plockats fram. Vi fick börja med KalleKanin, vart och ett ekipage gick tillsammans ut och lade Kalle vid ett träd, halvvägs tillbaka så sattes vi och sedan skickades vi utåt/bakåt för att hämta upp honom.

Sedan blev det först ett separat viltsök och sedan ett separat dummiesök där viltet/dummiesarna hamnade på båda sidor om bäcken men oxå i bäcken, alltså tillräckligt med utmaningar.

Sista övningen var viltmarkeringar över vägen uppför en backe och här testade 2-beningarna oss på om vi kunde komma in till dom utan visselsignal när vi plockat upp viltet och det kunde vi så klart, bra flattar reder väl sig självt, eller? Vi, jag, Enzo & Kidd testades oxå på att skickas ut innan den andre kommit in och lämnat av. Först blev Kidd lite konfunderad när Enzo for ut och när det var min tur så stod Kidd & Enzo framför mig på vägen med vars sin and i gapet och såg livsfarliga ut och jag vågade helt enkelt inte ta mig förbi dem förräns jag fått lite stöttning av MOR och sedan gick det bra. Att gå ut mot en mötande hane på väg in var första gången för mig... men det skall man väl oxå lära sig att våga så småningom.

Avslutningsvis så fick vi sedan se Spot visa hur dubbelmarkeringar med styrning mot en viss dummie skall gå till, det var alltså bara att se & lära!!!!

En härlig & mycket trevlig dag fick vi trots det jäkla vädret och klockan 16.45 så var vi mer än nöjda & belåtna och de flesta av oss var blöta in på bara skinnet.

Jag måste bara berätta att MOR verkligen fick ett och annat att tänka på idag... dels måste hon ändra attityd/röstläge mot mig OCH dessutom lära sig hålla käften, först då kan det bli "ordning och reda på torpet" gällande vårt samarbete i naturen. Ja vi får väl se hur det blir... det är i alla fall upp till MOR nu om vi skall lyckas framöver eller inte!!!
Förresten Spot, var blev den utlovade silvertejpshjälpen av?


Kommentarer
Postat av: SPOT

Oj, den glömde jag

Postat av: Elliot

De gíck inget vidare för mej i vanlig ordning....just som jag o matte hade kommit upp i +1(av tio möjliga)i vårt förnyade samarbete så vips....var vi nere i -0(å då menar jag inte utetempen).

Men ni andra var duktiga i varje fall =)

Å tack för att fick åka...

/förvirradE

2009-03-09 @ 11:19:40
Postat av: Elliot

ooops jag trodde att mitt inlägg hade försvunnit o så blev det två gånger.Fixar du de?

Nu när jag ändå e här igen så vill jag försöka att göra något bra i varje fall:

Vill uppmana alla att gå in på denna länk och klicka så skänker sponsorerna mat till hemlösa djur.De kostar inget och du kan klicka varje dag...

www.theanimalrescuesite.com

Kanske du kan ha en genväg här på din sida=D

2009-03-09 @ 11:33:55
Postat av: Agneta

Vad kul träning ni hade! he heee Känner också igen mig vad gäller "surrandet" jag har också försatts med silvertejp. Sedan är det som sagt var bra att "torrträna" först innan man sätter igång det "riktiga" passet. Då är man både förberedd och uppladdad!



Tänk att det ska vara så svårt att hålla snattran, eh heeee!



Kram



Agneta

2009-03-09 @ 11:40:59
URL: http://www.nogg.se/tyra
Postat av: niño

Va skoj för dig att träffa farsan! Han ser stilig ut tycker jag.

Klara direktiv ja..

men det får du av mor din också tror jag. I alla fall för det mesta (o:

Min husse e bra på att säga typ:

-Sitt, ..sitt!... SITT...NÄ! MENNIÑOAHHRRGGHH..! Kom...Här...Hit! SITTSAJAJU!

Asså,

inte lätt att fatta vad han menar alla gånger kan jag säga (; också blir HAN irriterad när det är HAN som är otydlig.

ack ja..

människor

vov

Niño

2009-03-09 @ 12:20:24
URL: http://mimio.blogg.se/
Postat av: Elenor och Zidane

Woow! Träning med Jonny och Woody. Har träffat Jonny på vårt ökl-prov i höstas och fick då ett andra pris. Sen var jag funktionär dagen efter på hans ruta. Mycket rolig och cool snubbe!!! Usch, vad jobbigt att träna med löpande tik. Det är mycket svårare än alla andra moment, eller hur?

2009-03-09 @ 14:17:24
URL: http://www.ilsanosfatboy.cybersajt.se
Postat av: Zico-Bus med matte

Verkar som ni haft en toppenbra träning - är du inte fullärd snart? :) Skojar, de där tvåbeningarna har ju hela tiden nya svårigheter, som de lägger in, som t ex kunna hålla huvudet kallt när en löptik sitter med och att springa ut i fältet när man möter stora starka grabbar med vilt i munnen. Jo, det finns mycket man ska lära .... och tydligen fick din MOR också en liten hemläxa :D Misstänker att den blir svår .... att hålla flabben är inte lätt!

Tassar&Kramar

Z&H

2009-03-09 @ 14:38:26
Postat av: lotta med juniocola

men gud vad ni tränar. kul att matte får läxa va å inte bara dU ;)

2009-03-09 @ 18:59:15
URL: http://juniocola.bloggagratis.se
Postat av: Enzo Ferrari ;-)

Det var en kulig dag tycker jag även om matte muttrade över vädret. Jag gillade Johnny och farsan verkade cool tycker jag. Sedan begriper jag inte varför matte funderar på om det var bra eller dåligt att Johnny kallade mig en sort Woody? Farsan var väl hur snygg som helst så vad kan vara fel i det? Ja du Walle, MOR kan sätta silvertejp över munnen men vad ska vi göra med matte som än en gång fick höra att hon ska slipa på sitt ledarskap???

2009-03-09 @ 19:44:30
Postat av: Vilja

Åhh vilken kulig jaktträning.....vad vi blir avundsjuka!! Ja tänk vad allt skulle gå bra för oss små flattar om vi slapp att släpa på våra mattar.......men vi älskar dem ju precis som de är ändå :-) NOSPUSSAR FRÅN VILJA

2009-03-09 @ 23:00:38
URL: http://holmstorp.bloggagratis.se
Postat av: Lakrits

Ni verkar ha haft en härlig dag! Vad kul för er att få träffa er pappa och hans husse. Riktigt stort liksom! Kul att Mattes dummys blev uppskattade.



Tass & kram

Lakkan



p.s. saknar dig och längtar efter en korvarunda och en puss.

2009-03-09 @ 23:12:13
URL: http://vildhunden.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback