FM 2009 - Varning för...

... ett långt och kanske uttröttande inlägg, så hämta kaffet men glöm inte att komma tillbaka.

Jag har inte riktigt haft koll på allt denna helg, var tvungen att fokusera mig på själva tävlandet så jag bad MOR att memorera lite händelser, så klart ställde hon upp på det :-). Men nu fick jag tvinga henne att skriva här... hon har haft lite svårt att få tummarna loss idag tror jag.

17.30 i fredags blev vi upphämtade av Ulrika & Molly. Snacka om packning som vi alla skulle ha med... tur att vi hade hela baksätet till förfogande. Resan upp till Backagården i Höör gick smidigt & snabbt, går det alltid med trevligt sällskap. Eva & Kid hade nästan precis anlänt när vi kom. Vi packade ur bilen och sedan begav vi oss till Frostavallen för att hämta ut våra startpaket, köpa program och lotter för att försöka vinna fina priser. Vi fick alla ganska höga startnummer, jag & Wallander skulle starta som 3:e sista hund i Nkl.

Vi åkte sedan tillbaka till Backagården och började förbereda kvällsmaten. Röken tändes:

Eva saltade laxen:

Dukat & klart för ätning:

Vi satt uppe och pratade och mös långt in på sena kvällen. Hundarna njöt i fulla drag att få ligga ute i friska luften så länge.

Efter några timmars sömn så var det dax att stiga upp 5.30 på lördagen. Efter en morgonpromenix med hundarna i skogen så intogs frukost och så hade tiden runnit iväg och det blev lite bråttom, men inte mer bråttom än att vi skulle hinna till informationsträffen kl. 07.00 och fast vi fick vända tillbaka efter en himla viktig sak så hann vi precis till Kent hälsade oss välkomna och öppnade Flatmästerskapen:

Alla klasser startade kl 8.00 men eftersom att vi hade långt till första ekipage skulle starta så hann vi i lugn och ro både parkera om bilarna för att få mera skugga, kika runt på stationerna, fika, träna lite dirigeringar:

och ändå missade jag Lena & Grappas start med två nr:

Jag hade så gärna velat se dom men jag blev felinformerad och kom försent. Men jag är så glad över att deras mål uppfylldes och att Lena var nöjd med deras gemensamma insats och de kommer igen det vet jag.

Här sitter Eva & Kidd och laddar för att gå in i "elden", men tyvärr var det inte riktigt deras dag och inte hjälpte turkakan dem heller :-(


Här kommer en snygg kaninleverans på station 1:

Station 2 tyckte vi som såg på att det såg bra ut men domaren 0:ade honom :-(
(kommer tyvärr inte ihåg varför)

På station 3... så ville tyvärr Kidd hellre bada än lämna ifrån sig dummien andra gången:

Jag vet att även Eva & Kidd kämpar vidare, det har sett så bra ut på våren/sommarens alla träningar.

Ulrika & Molly var igång direkt här efter så vi hann tyvärr bara se dem in action på sista stationen:

Attans här hjälpte inte turkakan heller... men Molly var duktig och de kommer att komma igen med stormsteg.

Camilla & Enzo, stod sedan på tur:

Han gick klockrent ut och visste precis var den låg men total nonchalerade den, så tyvärr kom ingen kanin med in tillbaka :-(
På station 2 så blev det poäng men inte så höga (minns ej heller här riktigt varför):

På vattnet blev det full pott... "Men vad fan hjälper det" var Camillas första kommentar.
Inte mycket för henne just då men viktigt att ta med sig hem till nästa tävling.

Berit och Vira gick sedan ut hårt, fixade station 1 med lite dirigeringshjälp:

Station 2 & 3 jättebra vilket innebar att de var kvalificerade för station 4 med finfina poäng 14,17 & 18:

När klockan började närma sig ca 14.30 så var det så äntligen våran tur att starta, gick ut 3:e sist av 76 startande. Tyvärr inga bilderfrån de första stationerna, kanske Bea har några att skicka om jag har tur.
 
På station 1... Dirigering mot kanin. Jag fick ut Wallander jättebra, jag stoppade honom avsiktligt när han precis sprang förbi kaninen, han lyssnade direkt och vände upp och gick in och tog upp kaninen efter någon sekund och påbörjade hemresan... men efter ca 2 meter så lägger han tyvärr ner kaninen och ställer sig och luktar i luften. Jag agerar så klart, men måste ta i med "apport" och lite annat tror jag ett par gånger innan han tar upp den igen och beger sig hemåt mot mig och jag får nästan kasta mig ner för att få tag i kaninen.  Så tyvärr försvann poäng på poäng på hemvägen men när vi lämnade domaren så sa hon att det blev några få poäng kvar. Ingen bra start men dock poäng och det var bara att bita ihop och gå vidare... i detta läge var det ännu inte kört.

På station 2... två enkelmarkeringar över stengärde. Här gick Wallander nästan klockrent. Hade en liten tvekan på första hoppet över gärdsgården men sedan snabba upptag och bra avlevereringar. Här kändes det toppenbra och hoppet hos mig tändes rejält.

På station 3... 2 enkelmarkeringar på vatten. Jag blev rejält nervös på första skicket... då jag trodde att även Wallander skulle nöjesbada, men han vände upp och simmade rakt igenom vassen och kom tillbaka. Jag hade bestämt mig för att ödsla något poäng på att säga till honom vad som gällde vi uppgången så jag sa: "Hela vägen" och han kom in utan att skaka sig och satte sig igen innan nästa markering kom och då vågade jag lita på honom och han kom självmant hela vägen. Blev jag glad eller blev jag glad när jag förstod att vi oxå avancerat till station 4.

Våra poäng blev 5, 19, 17 = 41

Sedan blev det lång väntan igen, det var en himlans massa som kvalificerade sig till station 4.
Men min fine coole kille hade inga som helst problem med att slappna av:

Berit & Vira var först ut igen, tyvärr vågade jag inte gå med dem om det skulle ha blivit våran tur under tiden. Det tog ett bra tag sedan kom ett SMS från Eva att de gått vidare till station 5 med ytterligare 17 poäng i bagaget. Station 5 avslutade dom med nästan en fullpoängare, 19. Totalt 85 poäng!

När det började närma sig våran tur så fick vi först vänta en stund på stigen, sedan ytterligare en stund bakom ett plastskynke. Station 4 var en markering och sedan förflyttning till en dirigering. Wallander klarade markeringen jättebra. Precis när avlevereringen skedde så sköts ett skott för dirigeringen och sedan skedde förflyttningen och information gavs innan man fick skicka hunden. Här gick Wallander först lite väl mycket åt vänster men han lyssnade på mig och tog mitt tecken åt höger och hämtade upp duvan efter ett litet ja från mig. Så även vi fick spatsera vidare till station 5 med ett leende på läpparna. På denna sista station stod Johan som skytt och han såg verkligen förvånad ut när vi kom runt hörnet. Här var det en markering som hamnade på upp i skidbackens "topp". Detta var den enda station där man inte fick skicka hunden själv efter att man visat att den hade stadgan, här var det domaren som sa till när det var dags. Wallander satt fast kvar ända tills han släpptes iväg, han for upp i backen med bra fart och jag hade redan bestämt mig för att blåsa närområdessignal direkt när han kom upp på "toppen" även om det kostade lite. Han tog dummien direkt och kom tillbaka med full fart nedåt, snacka om sekunders nervositet för ev. snubblande & tapp, men nej då han var så försiktig och höll så fint ända tills han kom in till mig. Jag blev så glad och ville därifrån direkt så jag sträckte ut handen för att snabbt som attan tacka domaren men han tog den inte utan sa: "ta det roligt, du vill väl ha poäng också eller?" och så log även han med ett stort leende mot mig. Poängen brydde jag mig inte om just då, det bästa för mig var att vi hade klarat vår målsättning :-)
Domar instruktioner:

Walle skickad:

Walle på väg att plocka upp:

Bra avlämning, men inga stilpoäng precis... detta får vi nog jobba på lite mera:

Omklappning:

Alla fyra ser lika glada ut... vilka hyllningar vi fick av våran fanclub, TACK!:


TACK Carina Nilsson för bilderna du tog på oss på station 5.

Väldigt glada gick vi därifrån och senare visade sig att vi fått 17 + 19 poäng vilket var lika med totalt 77 poäng.

Berit & Viras poäng räckte till en 5:e plats i finalen och våra till en delad 8:e plats totalt.

Glada, trötta & hungriga åkte vi hem till Backagården och åt pizza, kebab och kräftor som Berit helt på egen hand fixat fram:

Det tog hårt på dom, Ulrika & Eva njöt i fulla drag:



Vi fick många glada skratt men priset tog nog när jag berättade om att Ulrika satt fast ett solskydd utsides på bilen och att vi upptäckte att vi kört tillbaka med det där oxå när vi kom fram (otroligt att det satt kvar). När vi sedan gick på nattarundan med hundarna så utbröt skratten igen för Eva hade uppfattat det hela som att Ulrika hade satt fast det på framrutan och att vi kört hem utan att lägga märke till det. Men här satt det:

Natten mellan lör/sön sov vi alla gott och unnade oss alla oxå lite sovmorgon. Hundarna rastades även denna morgon i skogen och sedan blev det frukost i solskenet innan utcheckning & avresa mot Frostavallen igen för att först titta lite på några av de superduktiga Ekl-ekipagen och så klart söndagens höjdpunkt FINALERNA med Berit & Vira i en av dem:

Domare Johnny (som äger Viras & Wallanders pappa Woody) var en av 3 domare i Nkl-finalen:

Här är Berit & Vira beredda för en markering efter ett uppvisat fotgående:

Kastaren är oxå beredd:

Här ligger anden (precis i mitten på bilden framför stenen till vänster) och bara väntar på Vira:
 
Här närmar hon sig:

... går förbi:

... men vänder som tur är snabbt och suger upp den snyggt och beger sig raka vägen tillbaka hemåt:



... ett sus går genom publiken....nej, vart skall hon, där står inte Berit:

Som tur var gick hon bara mellan stenenarna och runt :-). Hur bra det hela slutade har ni redan sett i det förra inlägget.

Avslutningsvis väntade vi sedan på prisutdelningen:

Först tackades alla domarna:

Sedan Kent & Co av FRK Skåne/Blekinge:

Detta har verkligen varit en kanonhelg, man har fått se massor av fina & duktiga flattar med trevliga mattar & hussar. Vi har haft det jättetreveligt & mysigt med våra boendekamrater och vädret var oxå kanon.

Sist vill jag bara säga att...tänk så nära vi ändå var jag & Wallekalle tänk om han inte lagt ner kaninen!!!! Men jag är så stolt över både mig själv (att nerverna höll) och min fine goe duktiga kille :-). Vi kommer igen, vi har fått blodad tand nu. Anders är förvarnad, semestern 2010 går nog till dom Värmländska skogarna.

Ni som orkade er igenom hela inlägget, hoppas att ni hade en trevlig lässtund :-)

Kram på er ALLA!

/Helene

Kommentarer
Postat av: Grappa

Hej Wallekalle kompis!

Jag har hört morsan snacka med husse om att vi också ska åka till Värmland nästa sommar. Då ses vi väl där!!!

Lilla jag är så stolt över att känna dig. Du är min stora idol. Nästa gång vi träffas så lovar jag att jag ska jaga dig jättelänge!!

Guinness är också jättestolt över dig. Han säger hela tiden till mig: Du, lillskiten, jag kände honom först!!!!

2009-08-11 @ 12:59:15
Postat av: niño

Grattis till er fina insats! ! !

Vad duktiga ni var! Vilket fint ekipage...

o coooola ser ni ut där i nummervästar o allt (;

En åttondeplats bland alla dessa flattar, låter makalöst bra i mina öron.

Sträck på er.

o vilken fin läsning sedan! o spääänande... Visst orkade jag ända till slutet (o: inga problem, för bättre läsning kan man inte få.

Dessutom massor av fina bilder så man begriper vad man läser om.

Har ätit kyckling samtidigt här framför datorn. synd att inlägget är slut för jag hade gärna fortsatt hi hi



Kramar o klappar till er!

Maria

Postat av: Ingela

Ett stort GRATTIS till er fina prestation på FM.et ni var kanon duktiga, station 4 den såg jag ju på nära håll.

Passar på att Gratta Berit och Vira till kanon placering jag sa ju till henne att jag hade höga förväntningar och det blev ju så också.



Nästa år drar vi till Värmland det ska bli kul hoppas att vi slipper Borelia då.

Kramar från oss alla.

2009-08-11 @ 14:25:31
URL: http://tessietosingsdagbok.blogg.se/
Postat av: Camilla och Enzo

Härliga bilder och visst var det en härlig helg! Nu ska det tränas på kaniner för det var sista gången en kanin ska ställa till det :(. Men det var ju ändå bra att avsluta med en fullpoängare även om det inte hjälpte så mycket.

2009-08-11 @ 14:30:54
Postat av: Susanne o Pebbels

Såklart att jag orkade läsa igenom, det var ju jättespännande. :-)

Grattis till en toppendag, en toppenmatte och en toppenhund!!!



Kram

2009-08-11 @ 14:55:58
URL: http://hundtraningen.blogspot.com
Postat av: Carina, Shiva & Vittra

Superduper grattis igen! Du såg dessutom hur cool ut som helst hela dagen! För att inte tala om Wallander. Huka er Värmland - snart kommer de! =)

2009-08-11 @ 16:14:21
URL: http://shivaovittra.blogg.se/
Postat av: Karin och Wilma

Ja tyvärr så fungerade det inte idag när jag körde lite växelvis läggande och ställande. Ska fortsätta med stimuluskontrollen, skam den som ger sig :-)



Vilken kanonhelg! Jag fnissade också lite åt solskyddet :-) Nog för att man kan vara nervös och glömma allt, men ett sånt blindstyre kan man nog inte vara att man kan glömma den på framrutan och köra :-)



(Nu har jag fått tic-clip, tack tack)

2009-08-11 @ 16:33:52
URL: http://karinochwilma.bloggagratis.se
Postat av: Heléne och Zico

Inte var det för ett för långt inlägg - jag satt trollbunden (utan kaffe och mackor!). Tack för att du delade med dig av era härliga helg.

Å du - GRATTIS igen!

Kramen

Heléne

2009-08-11 @ 16:41:44
Postat av: lotta med Juni o Cola

tack för en underbart fin lässtund:)känns nästan som om vi vart där;)Grattis Walle o matte till fin prestation..vad kul:)vad kul att ni fick blodad tand, så vi får läsa om er nästa år oxå..eller ännu hellre SE er:)

2009-08-11 @ 17:31:16
URL: http://juniocola.bloggagratis.se
Postat av: Agneta & Tyra

Det var ju både spännande och intressant, satt som på nålar hela tiden så inte somnade jag inte och inte var det tillstymmelse till att jag ej skulle orkat läsa. det var verkligen kul att läsa, som om vi hade varit där!



Kram och grattis än en gång!



/Agneta

2009-08-11 @ 17:39:59
URL: http://www.nogg.se/tyra
Postat av: Emmelie

fin hund :)

2009-08-11 @ 18:12:46
URL: http://twwiinie.blogg.se/
Postat av: Anonym

kolla in denna bloggen --> http://ceciliesjostrand.blogg.se

riktigt bra och jordnära! ♥

2009-08-11 @ 18:15:17
Postat av: Helena & Tina & Vilja

STORT grattis!! Herrejisses va bra!!!! En åttondeplats på FM...vi är verkligen impade!! Jag har ju sagt det hela tiden att Walle är en juste och cool kille som gör sitt bästa när det gäller och det har han verkligen bevisat nu :) Va kul med ett WT med vilt! Jag har försökt följa resultatlistan under helgen och såg att det hade gått bra på de tre första stationerna men inte att det hade gått såå bra!Nu under måndag och tisdag har jag inte kunnat/hunnit läsa för jag har varit på jaktinternat och inofficiellt jaktprov. Nästa gång ses vi nog på FM i Värmland för vi planerar också att åka dit.



Ps Tack för trevlig läsning! Och grattis än en gång! Ds



2009-08-11 @ 18:24:32
URL: http://holmstorp.bloggagratis.se
Postat av: Anonym

Gud vilket långt inlägg :p

Ha det bra! KRAM

2009-08-11 @ 18:27:36
URL: http://melz.blogg.se/
Postat av: Anonym

Tur att du gillar att skriva Walle. Än en gång GRATTIS till din fantastiska bedrift. Som du vet så är både bredband och mobiltelefon lite si och så här uppe i norr. Vi har nu sett dina fina bilder och läst all text, kunde inte vara bättre,.Bell har bara tittat med sitt vänstra öga för han har fortfarande ont i det högra. I går fick vi åka in till Östersund för att kolla varför det inte blev bättre. Efter att ha färgat ögat grönt kunde veterinären konstatera att han hade lösa kanter runt såret. Först försökte hon skrapa med en skallpell på hornhinnan med bara bedövning i ögat men det gick inte, så det blev en spruta i nacken och då tuppade han av. Trots veterinär, matte och assistent slog han med huvudet för det gjorde så ont.Under tredje ögonlocket satt det ett vasst grässtrå, inte undra på att han inte kunde titta. Den här gången lyckades hon skrapa bort lite lösa kanter men det tog tid. Nu har vi en ny tid på torsdag får se om vi får Bell över tröskeln till Djursjukhuset. Snart är det också dags för oss att börja vår resa söderut, det skall bli kul att få riktigt gratta och krama om dig och syrran Vira

Många kramar från mamma Jizz, Margareta och Spot

2009-08-11 @ 21:30:25
Postat av: Marie & Lakrits

Så himla duktiga ni var båda du Walle och Mor din! Roligt att läsa om helgen! Nästa gång fixar du ninen hela vägen in utan stopp, det är vi övertygade om!

2009-08-11 @ 22:08:48
URL: http://vildhunden.blogg.se/
Postat av: Ann-Sofi

Vilket härligt repotage, blev absolut inte trött av längden, tvärtom hade velat läsa mer.



Hoppas du känner och vet hur glad jag är över att ni var så himla duktiga!!



Kramis



Ann-Sofi

2009-08-11 @ 22:36:30
Postat av: Björn & Clara

Tjena



GRATTIS till en fint genomförd tävling.

2009-08-12 @ 11:21:17
URL: http://www.clarabella.se
Postat av: Ann& Elliot

Tusan oxå,nu blev vi så där rörda igen!Walle har hela tiden haft mycket talang "i bakfickan"men han har valt att spara på det tills dess att det var lönt att få visa upp hela registret=)

För oss är ni ett par riktiga "stjärnor"!

Vi är stolta och glada att vi får vara med o träna ibland med denna supergrupp! Det gäller er alla;Helene,Berit,Ulrika,Eva även Camilla som är med då och då o förgyller gruppen.

Önskar er alla all lycka framöver



2009-08-12 @ 12:52:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback