En rejäl lektion...

... i ämnet lydnad.

Igår hade vi bestämt träff med lydnadschampion-ekipaget Björn & Clara på Skanör-Falsterbos BHK för att få se och lära hur det kan se ut när man har kanonkontakt med sin hund. Har man det kan man gå hur långt som helst :-) 

Jag hade "bjudit" med Lakrits & Elliot med mattar oxå. En gång i tiden så var det vi sex som höll till varje vecka på apellplanen i Lomma i ur & skur för att påbörja lydnadskarriären... men vi kom av oss lite allihopa tror jag. Så igår blev det lite som om vi fick ny energi, men så klart kan jag bara prata för oss, mig & MOR alltså.

Vi fick börja med platsliggning för att visa att det är ett moment vi behärskar bra. Clara fick ligga en bit ifrån av en viss anledning, hon gillar inte flattar, skojade bara... hon var i början på sitt löp.
Man kan här se var var våra mattar befinner sig och var Claras husse är:

Sedan pratatde vi lite allmänt om hur våran linförighet/fritt följ fungerar innan vi fick visa upp oss en och en. Björn lyckades fånga ett ögonblick, för tro för allt i världen inte att det ser ut så här ofta för oss just nu... men det skall förhoppningsvis göra det om ett tag. Men det ser himlans trevligt ut:

Sedan blandade vi och gav på både ettans & tvåans moment. Vissa moment gick bättre än andra om man säger så.
Vi har fått massor av tips på hur vi skall försöka få upp tempot... som för oss är ett ett genomgående problem i alla moment. Rutan skall vi träna på ett annat sätt liksom hur vi skall testa fjärren. Jag flyttade mig inte ett dugg på fjärren men det går i ultra rapid... men som sagt nu har vi nya verktyg som vi skall försöka använda för att se om dom är bättre än dom gamla.

Lakkan & Marie action på läggandet:


Elliot & Ann:

Clara & Björn:


Här blev det lite fjärrdirigering på Lakrits... med Björns finfina hemmasnickrade skyltar:



Men denna goa tjej... var ett mindre störningsmoment än vad jag trodde att hon faktiskt skulle vara ifrån början, men så var hon otroligt duktig på att hålla sig på sin kant:

Värre var det med detta lilla störningsmoment. MOR gav honom en morot precis i början och den sysselsatte han sig med en kort stund men sedan höll han en rejäl konsert, bytade t o m tonart när Björn bad honom. Men ju längre tiden led ju tystare blev han... tänk, det gick att trötta ut honom tillslut:

De andra gav sig iväg runt ett snåret för att Lakrits skulle på återbesök hos veterinären (Jipiiiee, hennes prover var bra, men man kan tydligen vara ur slag ganska länge). Vi stannade kvar en stund och gick sedan en gemensam runda i skogen innan vi åkte hem.

Det här blev en härlig & mycket givande dag... speciellt tack till Björn & Clara. Nu skall vi bara se till att bli bättre på allt så att vi kan våga ge oss på en start i 2:an så småningom. Framför allt behöver MOR ta fram sina talanger och bli den RRK (Riktigt Roliga Käringen, skall läsas Kär-ingen för en kärring är inte min MOR och inte Elliots matte heller).

Tack ännu en gång oxå Marie, Lakkan, Ann & Elliot för uppvaktningen, så gulligt av er att uppmärksamma min FM-prestation. Det var mycket spännande i påsen men det blev dock tyvärr vissa restriktioner.

Kommentarer
Postat av: Elliot

Först vill jag protestera på det bestämdaste:INGA restriktioner får förekomma när man har gjort nåt bra!JA,så e reglerna =)

Sen tvingar matte mej att skriva att hon tycker att utöver platsliggningen så gick det inte så lysande(asså för min/vår del) :(

Problemet e att hon,asså min matte inte e så himla rolig....vet inte riktigt vad man ska göra åt det.Kan man byta?

Misstänker att det blir ett farligt gnetande framöver på måndagarna för vi ska vara med i en stor lydnadsträningsgrupp...hu...tänk om man måste bruka allvar eller ännu värre:VISA INTRESSE....

2009-08-16 @ 14:56:35
Postat av: Wallander

Elliot, du kommer att fixa det galant i träningsgruppen och din matte kommer att plocka fram den RRK när du minst anar det :-). LYCKA TILL ni båda imorgon och det gick visst bra för er i fredags!

2009-08-16 @ 16:56:44
Postat av: Heléne och Zico-BB

J-a kul att du vill vara med i vår träningsgrupp på måndagarna. Nu kör vi så det ryker ..... kom igen alla roliga kär-ingar och flatte-fnattar! 2:an, 3:an, Elit och sen ..... SLCH!

Tass!

2009-08-16 @ 18:03:25
Postat av: Elenor och Zidane

Vad kul med en riktig lydnadslektion med ett proffs. Ni såg verkligen proffsiga ut på bilden.

Postat av: Mia, Viggo o Vera

Kul att du fått lite nytändning vad gäller lydnaden. Du o Walle kommer att fixa tvåan galant!



Men något mejl med foton har jag inte fått idag?!? Har du rätt adress?

2009-08-16 @ 21:18:23
Postat av: Karin och Wilma

Det blev inget 1:a pris idag heller. Nu har jag bestämt mig för att strunta i lp1, nu satsar vi på tvåan istället. Så har du tips du vill dela med dig så tar vi tacksamt emot :-)

2009-08-16 @ 21:36:06
URL: http://karinochwilma.bloggagratis.sek
Postat av: Agneta & Tyra

Tänk att ha en sån kamrat som är elitekipage i lydnad och som hjälper till med träningen!!! Kanonbra! Ta vara på det!



Här har det också varit fullt upp, har nu tagit ett bad med olja för att rensa upp luftvägarna. Har blivit lite förkyld men hoppas det är borta tills imorgon!



Kram



Agneta

2009-08-16 @ 22:02:36
URL: http://www.nogg.se/tyra
Postat av: Lakrits

Tack för en givande och trevlig dag! Ja det var allt tur att proverna var bra när man släppte till av sitt dyrbara blod. Jag känner mig bra fast jag vilar ju en del men det måste man väl få lov. Det gäller att vara pigg när det händer något kul och då får man ju vila emellanåt.



Ses imorr'n!

/Lakkan

2009-08-16 @ 23:15:15
URL: http://vildhunden.blogg.se/
Postat av: Carina, Shiva & Vittra

Det känns som jag oxå skulle behöva skicka iväg mina bägge på en sån "uppfostringsanstalt". Hur länge får man lämna dem där? ;-)

2009-08-17 @ 07:04:55
URL: http://shivaovittra.blogg.se/
Postat av: Helena

Va kul att ni skall ta upp er lydnadskarriär igen! Klart ni vågar starta! Vågade vi så vågar väl ni...att få lite avdrag för att det itne går så snabbt är vingenting mot att få massor med avdrag för att det blir fort och fel :) Kram och lycka till!

2009-08-17 @ 07:39:03
URL: http://holmstorp.bloggagratis.se
Postat av: Helena

Glömde visst svara på din fråga :) Eftersom vi inte alls är klara för trean ännu har jag inga planer på att tävla trean så om det blir några tävlingar framöver så blir det nog några tvåor igen....så får vi väl se vad det resulterar i :) Men jag kommer inte jaga mig blå efter LP2 så när vi är klara för trean så kör vi den. Kram

2009-08-17 @ 08:04:21
URL: http://holmstorp.bloggagratis.se
Postat av: Susanne o Pebbels

Tack för gratulationer!

Det gick verkligen över förväntan för oss, ibland ska man ha turen med sig :)



Vilken härlig dag ni hade med lydnadsträning med ett proffsekipage!!!



KRAM

2009-08-17 @ 17:08:13
URL: http://hundtraningen.blogspot.com
Postat av: lotta med Juni o Cola

å vad roligt att matte kommer att bli en riktigt rolig matte..då ska du se att du blir en riktigt rolig träningshund också;)

2009-08-17 @ 21:19:15
URL: http://juniocola.bloggagratis.se
Postat av: Clara

Tjena

Jag har nyss kommit hem från ett lydnadsläger i småland.



I fredags låg jag mest o tittade på er för mig själv eftersom jag löper.

Jag tyckte ní var JÄTTEDUKTIGA ALLIHOPA trots att Husse mässade i några timmar.

Dessutom kan jag ALLA Becks låtar.



Lycka till i måndagsträningsgruppen.



Clara

2009-08-19 @ 17:49:18
URL: http://www.clarabella.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback