Jo... *uppdaterad med bilder*

... det är tydligen så att det alltid regnar + att det alltid finns en löptik med på varje träning/kurs i Pärup. Idag när stadgekursen startade så var det Smilla som stod för löpandet, hon började igår. När det gäller regnandet så hade intensiteten ökat enormt och det blåste så in i bomben, men det slog mig precis nu, det ingår så klart i kursen, ju fler störningar desto bättre.

Innan vi kom till Pärup hade vi varit hemma om hos Guinness & Grappa och deras flock i deras nya jätte jätte fina hus och fikat lite. Maggan (Grappas mormor) var oxå besök, först hälsade hon och lixom bjöd in mig, men när jag sedan kom lite väl nära så fick jag mig en rejäl åthutning och då lät jag henne vara ifred. Jag kollade runt lite, lekte med G & G både inne och ute, de har minsann möjligheten att springa ut & in precis som dom vill, vilken lyx!
"Pondus-Maggan":

Nu tillbaka till Pärup, händelsernas centrum. Det regnade & blåste som sagt var och inte lite heller. Alla 2-beningar försökte skydda sig så gott det gick från topp till tå (Carina, MOR tackade för keps lånet) men de flesta var ändå lite våta här och var. MORS regnställ var värdelöst, hon var våt ända in på...  så en sak lärde hon sig ikväll... fr om nu skall det alltid finnas torra ombyteskläder med. Men vi 4-beningar då? Vi fick snällt bara finna oss i detta... inte hade dom några torra extra pälsar med åt oss inte!

Dagens kurs startade med att vi på led fick ta oss ner till planen, det for bollar och andra leksaker omkring oss hela tiden, men det funkade hur bra som helst. Sedan blev det samling kring kaninburen, inte heller idag brydde jag mig om dom. Sedan blev det lite hälsningscermonier och inkallningar. Vid hälsningscermonin lyfte jag på baken men på inkallningen satt jag som fastklistrad tills MOR ropade på mig, trots att det var ett par 4-beningar som rört på sig utan tillåtelse. Sedan kastades det lite saker omkring oss som våra mattar/hussar skulle hämta in och sedan kasta ner i en väska. MOR träffade väskan och "vann", när hon fick glädjefnatt kunde inte ens jag sitta still (så brukar nämligen aldrig min MOR bete sig).

Sedan delades vi in i 2 grupper, jag, Guinness, Shiva & Vittra kom i gruppen som skulle dra till skogs först. Där hände något konstigt, våra mattar skulle leka skyttar. Guinness matte Lena fick äran att börja och Guinness killen höll sig lugn och trygg bakom henne (han finns i nederkanten av bilden). Vilka framsteg den killen med matte gjort/gör nuförtiden!

Sedan var det Shiva & Vittras matte Carinas tur, lite bökigare så klart att hålla koll på två goa tjejer samtidigt som siktet skulle ställas in... men hon fixade det galant.

Sist ut var MOR & jag. Jag gillade inte att sitta i det våta gräset, jag föredrog att ligga ner i vattenpölen istället medans MOR sköt. Jag tror allt det finns lite pricksäkerhet hos henne, hon satte 3 skott av tre på tavlan. Dock började hon ute till vänster men kom längre och längre mot mitten. Tonie sa att hade hon fått skjuta 2 skott till så hade nog det sista suttit i mitt i prick! När skotten var avlossade så fick jag hämta en kastad rådjursdummie och det var ingen liten dummie vill jag lova man fick banne mig gapa stort, riktigt stort. Avlämningen då? Jo den gick hur bra som helst.

När vi var klara så kom jägare Marie och mötte oss i skogen, hon behövde nämligen våran hjälp när hon skulle ut på duvjakt. Först fick vi 4-beningar sitta i det våta/höga gräset medans 2-beningarna satte upp något gömslenät och där vi sedan fick sitta tysta bakom.

När Marie sköt första skottet reste jag på mig och backade ett steg men satte mig snabbt igen och satt sedan lugnt och tittade på Vittra när hon blivit skickad för att hämta det som Marie skjutit ner . När Vittra var klar så blev jag skickad, jag var inte helt klar på vad jag skulle hämta in. Jag kollade några duvor som låg och tryckte hårt i gräset, sprang sedan ut en sväng på fältet, förstod att jag var fel och försökte ta mig igenom taggstängslet men fick vända och springa tillbaka samma väg och då fann jag bytet, en konstig grej med fjädrar på, inte som duvorna jag brukar apportera i stan, så en bit ifrån MOR var jag bara tvungen att släppa och kolla vad det egentligen var för något som Marie skjutit ner så avlämningen blev lite si sådär Men jag måste berömma Marie, vilken bra skytt hon är, ett skott och två träffar byte föll ner! Kommande skjutningar satt jag lugnt och stilla på, men då visste jag ju oxå vad det hela handlade om.

Sista övningen, walk-up skedde ute på det öppna fältet, blåsten hade tilltagit rejält men vi gav inte upp. Det sköts och kastades dummiesar hej vilt. Vi fick börja med att hämta vars en dummie och det klarade vi alla strålande. Sedan fick vi fortsätta framåt men då var det våra mattar/hussar som hämtade in de kvarvarande dummiesarna. På vägen tillbaka så sattes vi ned på en rad och dummiesarna flög över våra huvud, men inget kunde rubba oss idag, vi var verkligen stadgehetssäkra ikväll. Avslutningsvis fick vi jätte mycket beröm inte bara av våra mattar/hussar utan även av Marie & Tonie.

Jag brukar inte tycka att bilen lockar men ikväll var det nästan så att jag längtade lite granne att få komma in i värmen och även få lite vila. Många nya intryck hade jag fått. 2-beningarna gick in i Bygdegården för att värma sig lite och reflektera över kvällen.
Välutrustad Carina, som såg till så att hon blev torr från topp till tå:

Vilken toppenkväll, jag & MOR ser verkligen fram emot ytterligare ett sådant här pass den 25 aug, men gärna då i annat väder. Nästa måndag missar vi, för då är jag på semester på egna tassar tillsammans med Lakkan & Marie, men jag är nästan säker på att där oxå kommer att ingå lite träning på ett eller annat sätt.

Några få bilder lyckades MOR ta trots ihärdigt regnande, men det är problem med uppladdningen av bilder på min blogg, så de får publiceras lite senare.

Kommentarer
Postat av: Sara

Åh, vad roligt det låter!!! Jag skulle så himla gärna ha velat vara med också! Men si det går inte för sig, för såväl igår som nästa måndag är det olika typer av flatklubbsmöten. Plikten framför allt... Kul att det går så bra för er alla, det är ju också roligt att få läsa om det!

Postat av: Carina, Shiva & Vittra

Vileken tur att ni kom hem helskinnade! Visst var det en rolig träning. Vilken fantasi de där två har. Vilka roliga övningar! Walle uppförde ju sig exemplariskt oxå!

2008-08-05 @ 17:50:46
URL: http://shivaovittra.blogg.se/
Postat av: Lakrits

Jag tycker det låter jättekul men också svåååårt. Du vet ju att jag har en spiralfjäder i rumpan, att jag gärna vill hålla koll på allt och alla och min Matte har ju sina sidor. Tror helt enkelt att det hade blivit lite mycket för oss. Söndagen var lagom. Men du är mycket coolare än jag på det viset. Och din Mor är coolare än min Matte! Men kanske kan jag och Matte vara med på något sådant i framtiden.



Ja jädrans vilket busväder det var igår kväll. Tufft att ni härdade ut men jag kan tro ni var trötta sedan.

2008-08-05 @ 22:29:31
URL: http://vildhunden.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback