MITT LIV SOM HUND...

... I ALLA FALL FÖR EN LITEN STUND!

Detta inlägg är skrivet av MOR Helene.

Ikväll begav jag mig iväg till Margareta för att tillsammans med några andra entusiastiska mattar få veta/lära oss allt om hur klickerinlärning kan gå till. Vår utomordentliga kursledare var Emma.

Det började som grekiska för mig... men efterhand så lossnade det lite och jag började fatta galoppen fram tills att jag skulle agera hund. Jag förpassades in ett annat rum, när jag kom ut så skulle jag lista ut vad Emma ville att jag skulle göra utan ett ljud från hennes förseglade läppar. Jag prövade med att niga = inget klick inget godis, vände till vänster = klick + godis, vände till höger = klick + godis, här körde jag fast lite och kände mig urkorkad men fick ingen som helst hjälp det vara bara att tänka vidare. Sedan tog jag ett steg framåt med höger foten = klick + godis, tillbaka till utgångsläge = klick + godis, aha här trillade poletten ner, hon ville att jag skulle lyfta på höger ben. Just det här ifrågasatte jag flera gånger... hur f-n skall hunden förstå vad vi vill?

Men först måste klicket = godis befästas och det lyckade receptet lyder så här:
Träning 3 ggr/dag i 5 dagar = bra fattning, på 6:e dagen (absolut inte dag 4 eller 7) skall ETT klick göras när hunden ligger och vilar/sover. Har hunden befäst att klicket = godis så kommer hunden att komma som ett skott och sedan kan man övergå till riktiga "utmaningar".

När Wallander kommer hem imorgon så får jag förstås fråga honom om han är intresserad av att testa detta. Är han med på notorna så kör vi. Vad spännande det skall bli!!!

Om man vill veta mer så kan man hitta mycket "matnyttigt" på: http://www.klickerforum.se/

Kommentarer
Postat av: Sara

Vad kul att du ska börja med klicker! Det är verkligen ett superbra verktyg i träningen, och jag vet numera knappt hur jag skulle klara mig utan den. Man kan lära hundarna massor av både praktiska och knasiga saker, såväl snygga avlämningar som baklängesslalom, med hjälp av klickrar!

Postat av: Ingela

Håller med Sara jag kan inte vara utan min klicker när det är något som ska läras in som inte går på något annat sätt jag klickade in Tessies avlämningar med dummisar det tog en vecka sen satt de där ett super bra hjälpmedel......träna på så vill vi se en visning senare.

2008-09-02 @ 15:04:53
URL: http://tessietosingsdagbok.blogg.se/
Postat av: Carina

Ja, kan man klicka in till och med höns så skall det väl gå med både oss och hundar oxå ;-) Får väl oxå ge mig på det så småningom.



Nej, jag har inte kommit med till Lärkesholm än. Står som femte reserv i Nkl och där är redan tre återbud - så jag hoppas fortfarande.

2008-09-02 @ 16:15:41
URL: http://shivaovittra.blogg.se/
Postat av: Carina

Fick just reda på att jag kom med på söndagen! Yippie!

2008-09-02 @ 17:18:50
URL: http://shivaovittra.blogg.se/
Postat av: Lakrits

Får man godis då? Det tycker jag är den mest intressanta frågan. Om inte så föredrar jag att snoka i Mattes fickor efter belöning. Ett klick blir jag ju inte mätt på.

2008-09-02 @ 21:52:11
URL: http://vildhunden.blogg.se/
Postat av: MOR Helene

Lakkan, man får massor av godis i alla fall från början. 1 Klick är alltid lika med godis förstår du.



Nu skall vi allt ta det lilla lugna i backarna, jag måste lära mig lite till innan jag skall börja sätta griller i Wallanders lilla hjärna. Men så klart hoppas jag på ett bra resultat så småningom på de moment jag vill försöka använda det på. Så klart kommer det att rapporteras om utfallet. Fortfarande är jag lite skeptisk... hur skall Wallander förstå vad jag vill att han skall göra?

2008-09-03 @ 00:32:15
URL: http://wallander.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback