Ratar man vilt...

... så är man en nolla (0) och en sådan är jag och har man sedan en VERY BAD DOG HANDLER så blir resultatet på en tävling inte bättre än så här.

Vi var lottade till startnummer 7 och det blev en bra stunds väntan i bilen innan det var dags för både min & MORS allra första jaktprovsstart.

Det började med en markering på vatten. Man skulle ta sig igenom vassen efter att Ingela skjutit ner en and och sedan tillbaka igen. Jag markerade bra, var dock lite lätt i baken, simmade lugnt och harmoniskt men jag kan bara inte vara vara dyngsur så jag skakade mig en gång medans jag forfarande höll fast anden men sedan lade jag ner den både en och två gånger och därefter tog jag inte upp den förräns MOR kom emot mig och påpekade att den minsann skulle tas upp och lämnas av. Ingen bra start alltså.

Vi vände upp och jag förbereddes för ett kort linjetag... men tyvärr behövde jag 3 försök för att lyckas. På de 2 första försöken gick jag åt höger & vänster, jag lyssnade på stoppsignalen men ville inte ta kontakt med MOR för att få lite hjälp på traven.

Sedan blev det ett ganska långt fotgående fram till platsen där en markering skulle hämtas. Fotgåendet gick hyfsat, men kan så klart bli ännu bättre . Ingela är en superskytt inga missar på hennes skott inte. Denna gång satt jag säkert kvar tills MOR skickade mig och denna spikade jag. Avlämningen lyckades nästanoxå, hade inte MOR fumlat sådant så...

Sedan var det dags för söket... hade lite mer bråttom dit... men klarade mig utan större korrigeringar. Jag tyckte jag gjorde ett godkänt sök, trodde inte att det gjorde något att jag ratade 2 vilt: MOR kunde väl ha agerat lite så hade jag fattat att det inte var tillåtet att göra så, men hon bara stod där handfallen. Men när hon skickade mig rakt ut i vattnet och jag passade på att dricka & plumsa och ha roligt ja då blev det fart på henne. Men jag bestämde mig för att plumsa färdigt när jag ändå var där innan jag tog mig upp igen på land. Men jag lämnade faktiskt av 4 av 5 i handen till MOR och det tycker jag att hon skall vara mer än nöjd med.

Här tog det sedan slut på det roliga... och vi fick vänta en stund på att få domen. Jag fick lite ros (är en duktig markerare)och mycket ris (är inte färdigutvecklad i mitt sätt att arbeta, har stora kommunikationsproblem med MOR osv osv).

Nu har så många gett oss tipset att lägga ner jaktträningen, hur länge och till vilken nytta då? Att jag skall tycka det är roligare sen? Jag vet ärligt inte om jag tror att det kommer att hjälpa. Men visst vi får väl pröva när vi lärt oss allt som herrarna har att lära ut på denna omgångs jaktkurs. 

Det gick dock mycket bättre för mina träningskompisar, syrran Vira jobbade sig till ett 2:a pris, Tess likaså och Calla ett 1:a pris. Grattis till er alla!

Vi har idag i alla fall gjort ett en jaktprovstart och är definitivt en erfarenhet rikare. Tack alla som höll tummar & tassar för oss... men idag räckte det inte :-(

Ja vi hörs när vi hörs nästa gång, ha en fortsatt härlig söndagskväll.

Kommentarer
Postat av: Agneta & Tyra

Äh, det är bara att komma igen! En gång är ingen gång, dessutom så är det lite för!!! spännande första gången på ett jaktprov så det är inte konstigt att "kommunikationsledningarna" inte alltid är uppkopplade. Det blir de längre fram ska ni se!



Har idag varit och tränat lite lydnad och dessutom lite jakt med Kenzo, det var en ny upplevelse och mkt roligt!



Kramar till er och kämpa på!!!!!



/Agneta, Tyra och Kenzo

Postat av: '♥♥♥♥lotta, Juni o Cola♥♥♥♥

attans att det inte räckte hela vägen...kunde jag ha knipit hårdare kanske??Nåja, nästa gång ska jag hålla tills tummarna blir blå!!!Nerverna kan ju ställa till med många problem..vet jag av erfarenhet! Kursa på ni o kom sedan igen. Nu vet ni ju hur det är:)bra gjort att ställa upp!!!kramisar i massor.

2009-04-05 @ 19:18:57
URL: http://juniocola.bloggagratis.se
Postat av: Clara

Tjena

Va ball att du gjort en jaktstart för det har inte jag fått göra. Skrattade gott då du tog ett extra dopp. Det hade säkert jag också gjort. Det var ju första gången o de där 2-beniga sakerna har ju några fruktansvärda KRAV på oss. Kolla bara min Husse. Jag är helt övertygad om att du kommer igen.



Clara

2009-04-05 @ 19:36:08
URL: http://www.clarabella.se
Postat av: Elenor och Zidane

Jaha, då var premiären avklarad. Det är alltid lika skönt. Nu vet ni vad ni behöver träna på så det är bara att träna på och komma igen.

Kram

2009-04-05 @ 19:45:45
URL: http://www.ilsanosfatboy.cybersajt.se
Postat av: Carina

Hmm - inte ÄR du en nolla och inte är MOR en väldigt dålig hundförare!!!!! Du är precis samma goa Walle som igår och din MOR är lika entusiastisk och duktig som hon alltid varit. Men vägen till framgång går sällan spikrakt. Å man MÅSTE inte tävla heller för att ha ett gott hund- och människoliv.



Jag tror oxå att man ibland kan vila sig iform och att även hundar behöver vinter och sommarlov ibland. Vem gillar att hålla igång hela tiden? En månads paus i träningen kan göra susen...



Skulle alla hundar (läs förare..)ge upp vid en nolla nådde få hundar elitklass....



Kram på er båda! 'kramarom'

2009-04-05 @ 19:53:20
URL: http://shivaovittra.blogg.se/
Postat av: Helena & Vilja

Ojojoj jag verkligen ser (och känner) hur Vilja skulle kunna (kommer) göra allt det du gjorde Walle! Det är ju inte så lätt att veta vad man skall göra och när MOR (som inte alls är en dålig hundförare)kanske blir lite nervös......så blir hon lite fumlig och konstig och då gör ju ni flattar gärna allt för att få igång oss :-) Det är bara att bryta ihop och komma igen!! Ni är inte alls några nollor!! Kram till er båda!!

2009-04-05 @ 20:23:06
URL: http://holmstorp.bloggagratis.se
Postat av: Heléne och Zico-Bus

Hmmmm! Tycker vi känner igen vissa talanger :D

Men vadå, det är bara att bryta ihop och komma igen. Ni kan jättebra - båda två :D

Tassar&Kramar

/Heléne

2009-04-05 @ 20:27:37
Postat av: Helena & Vilja

Måste bara tala om att det inte alltid är snabba upptag och leverans i hand :-) Det kan vara lite sisådär med min lilla dam kan jag säga! Kram

2009-04-05 @ 22:12:58
URL: http://holmstorp.bloggagratis.se
Postat av: Anonym

Och du har nog rätt i det du skriver om att de skall testa var ribban skall ligga :-) Det är ju precis så Vilja gör....hon gör en liten dumhet oftast i början och sen verkar hon tänka att ok då jag gör väl som du vill då om du skall vara sådär tjurig och inte alls med på lite skoj :-) Kram

2009-04-05 @ 22:15:36
Postat av: Lakrits

WOW säger jag bara. Tycker det var jättemodigt av er att starta. Och duktigt att ni fullföljde. Men såklart vill man gärna att det ska gå bra också. Men ni ska ändå har en stor applåd båda två!!! Och till MOR särskilt för att du VÅGADE ställa upp!

2009-04-05 @ 22:47:38
URL: http://vildhunden.blogg.se/
Postat av: Margareta Bell och Spot

Walle, Walle håller med i tidigare inlägg att du och din matte är precis lika goa och bra som dagen innan provet. Nu vet du ju lite vad du skall träna på. Bell hälsar att på hans första officiella prov i Danmark så tog han inte heller in allt vilt bara dom som luktade gott nog och det var nog inte fler än en två tre stycket. I dag är han uppflyttad till elitklassen, du var ju själv med och höll tummarna. Isa lika så, hon har visserligen en etta kvar men man måste nog få några prov i kroppen så att man inte tycker det är konstigt. För det mesta brukar hundarna bli mer taggade för var gång, eftersom det är så himla kul. Förresten var hade du turkakan någonstans eller hjälper den inte på dig. Iså fall får vi hitta ett nytt recept.

Stor kram till världens goaste Helene och Walle, ni kommer igen det vet jag!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

2009-04-06 @ 08:06:03
URL: http://www.anthriscus.se
Postat av: Sara

Klart att ni inte ska ge upp för det här!!! Lägg bara inte för mycket känslor i det, utan tänk på att det är roligt att komma ut och träna och tävla med sin hund. Kanske kommer ni vidare, kanske inte - men grejen är ju att det faktiskt inte spelar någon roll för ni båda är desamma för den skull! Och visst är det bättre att ha roligt i NKL än trist i EKL (om det nu är det, inte vet jag för vi har ju heller aldrig varit i närheten av såna framgångar)?! Nä, nya tag får det bli för både er och oss!

2009-04-06 @ 11:05:33
URL: http://pojkarnavov.webblogg.se/
Postat av: Mia o Viggo

Som jag skrev i mejlet til Dig igår - Walle och du lever tillsammans 24h om dygnet, vad är då en halvtimme i söndags? Jag tror inte att du är en besviken och ledsen hundägare de andra 23,5 h eller hur? Visst är Walle världens bästa när han lyckligt tar emot dig när du kommer hem från jobbet, svansviftandes med hela kroppen, eller när han överlycklig springer o busar med tjejen Lakrits? Jag har iallfall hund för att min vardag blir så mycket härligare, visst hade det varit underbart om det går bra på prov, men är det verkligen därför vi har hund?



Ni är hur bra som helst både du o Walle, och glöm ej bort att vi gör detta för att vi ska ha skoj! Och jag tyckte det var jättekul att träffa dig igår, vi träffas ju för sällan!

Kram Mia

2009-04-06 @ 15:45:21
Postat av: mimio

Vad moooodiga ni är som startade!

Nu begriper jag inte mycket om jakt, men förstår hur du känner det Helene... NOLL,...sticker såklart i ögonen just nu, men med litta distans =)

Upp med hakan vännen! Ni é bra!

Fin människa o fin vovve! Tänk på det.

Skit i resultaten, det är bara att fortsätta och att se framåt =)

Minns bara, bara, bara det som ni gjorde BRA och fortsätt att fokusera på det, skit i det andra, det kommer av sig själv med tiden bara ni har fokus på det ni klarar.

Stor Kram

Maria

(ps snart dags för Di röe )



2009-04-06 @ 19:46:07
URL: http://mimio.blogg.se/
Postat av: Ingela & Tessie

Hallå där!!!! Här e det INGEN som är någon nolla varken hund eller handler !!!! Det gick bara inte riktigt vägen igår, men det kommer att gå bättre nästa gång och jo det kommer en nästa gång för er på jaktprov det ska jag se till jag kommer att jaga både dig och Walle ska du se om det är så jag hör något annat =)tänk på det som var positivt markeringarna var kanon bra och som det står i ditt protokoll markeringsförmåga vatten: MYCKET BRA land: MYCKET BRA, detta är ju faktiskt hälften av provet.

Ta en välbehövlig vila både du och Walle, vill du träna någon hund så får du gärna komma ut till oss vi har en Ronja du gärna får låna om du vill.



Massor av kramar

Ingela

2009-04-06 @ 22:05:34
URL: http://tessietosingsdagbok.blogg.se/
Postat av: Karin och Wilma

En gång är ingen gång, eller vad är det de brukar säga de där 2-benta? Man måste ju börja någonstans, och det verkar vara en väldans massa saker man ska klara av samtidigt och djur som ska transporteras från det ena stället till det andra. Och vem kan motstå ett litet dopp när det bjuds...?

2009-04-06 @ 22:36:45
URL: http://karinochwilma.bloggagratis.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback