Veckan...

... som gått har det inte blivit något bloggande... tappade lusten lite ett tag. Men här kommer en liten sammanställning:

I måndagskväll var det dags för lydnadsträning för mig. Vi kom med i en tuff grupp, med bl a Roland & Bent (själva lydnadsinsruktörer). Efter gemensam platsliggningMomenten vi ville fortsätta att försöka få till var friaföljet, inkallning med ställande samt apporteringen (eftersom att jag senast jag testade ville lämna av framifrån som jag får göra i skogen men det fungerar tydligen inte så bra på apellplanen). Vi fick börja att visa upp vårt usla friafölj och blev så klart snabbt stoppade och sedan blev det bara till att börja om från ruta noll. Kommando, kontakt och bollen drogs iväg framåt och jag efter i full galopp, efter ett par försök... så tyckte jag att det var lika bra att tjuvstarta för det var ju fart dom ville se och det fick dom :-). När det var dags för våran omgång 2 så blev det först en vanlig inkallning och hur kul är det? Så nästa blev ett ställande precis nästan framför MOR och då for bollen över mitt huvud, skitkul och nästa gång stannade jag betydligt snabbare. Apporteringen gick jättebra, snabbt ut, snabbt upptag och snabbt hem och in till sidan.

Efter träningspasset så fick jag dra ett par rundor med lilla "plåstret" som suttit tyst & snällt i bilen under hela passet på 1 1/2 timme.

I tisdags kväll gjorde vi nästan ingenting, tittade på Svenska Damlandslaget i fotboll när dom spelade ut ryskorna, annars var det lugnt.

I onsdags kväll var det Becks tur att kursa och jag som fick sitta kvar i bilen. De verkade ha det skit kul, det skrattades rejält bland 2-beningarna och småglinens namn ekade i kvällen med jämna mellanrum. Dom verkar allt vara lite busiga dom små och allt gjordes tydligen för lockelse:
 

Dom här 2 hade "hyrts" in för att vara kuligast... men frågan var om dom tyckte att dom var det?:

Men kolla vad min vågliga syrra Pärla tog lätt som en plätt, metallapporten och då blev matte Lotta glad:

I torsdags kväll var det lite hundmötesträning igen för Beck, så vi mötte upp Winston & hans husse bakom stadsteatern. Beck han har allt rätt mycket "myror i brallan" och det smittar av sig på mig just nu... jag vill ju så gärna dit och säga till honom att så gör man inte, men det blir inte riktigt bra att jag lägger mig i säger MOR, i alla fall inte i ett sådant läge. När själva träningen var avklarad så skulle vi få ha lite kul och hämta dummiesar & träapport m.m. MOR klantade sig och kastade upp Winstons dummie i trädet och när Winstons husse skulle försöka få ner den med hjälp av min favvo-repboll så fastnade den oxå. Då fick vi ta träapporten till hjälp och dummien kom ner, nya försök med att få ner bollen, men vad hände då, jo apportbocken stannade där uppe oxå. Då fick en rutan-kon plockas fram och så var träapporten nere, men bollen fick vi ge upp på. Den fick hänga där och dingla:


I fredags blev det först till att se Svenska Damlandslaget när dom vann mot italienskorna (dock inget skönspel), men visar man snabbt var "skåpet skall stå" och sedan ser om sitt hus så går det vägen mot en säker vinst. Efter matchen så var det dags att gå iväg mot "operation repbolls nedtagning".
Denna kvast är alltså inte bara bra till att ta bort hundhår på mattor, den kan plocka ner bollar oxå, dock med lite assistans av FAR:

Igår lördag började dagen jättebra, vi åkte iväg till Lakrits & Marie. Det blev bus i trädgården en stund men som kom av sig lite när MOR gick iväg med blod & klöv och jag tänkte, YES jag skall få spåra. Men riktigt så blev det inte till min stora besvikelse :-( det var Beck som skulle få pröva. Det är ju inte så att jag missunnar honom att få göra saker... men det var bättre förr för då fick JAG ALLTID göra det roliga. Men nu är det annorlunda, förmodligen bara att acceptera. Men det glädjer mig att det gick bra för honom, lite skrajsig var han i början men stundtals var nosen i backen och han spårade fint. Hittade klöven gjorde han oxå och bar den hela vägen hem och ställde sig utanför grinden och visade mig, Lakkan & FAR hur duktig han varit.




Innan vi skulle åka hem så skulle vi få ta en liten runda i skogen. När grinden öppnades så drog jag snabbt som attan in i skogen där MOR lagt spåret till Beck... jag ville bara få känslan om hur det är att få spåra. Ingen kom efter mig så när MOR blåste i pipan så var det bara att vända och springa tillbaka hela långa vägen. Men Marie har lovat mig att lägga ett spår inom det närmsta, tack Marie du är en hyvens tjej!

Denna bild är speciellt för FAR... titta så mysigt du kan ha det om vi haft en egen trädgård:

Vi hann knappt hem sedan skulle MOR ge sig iväg igen. Tydligen lockade den där Jakt & Fiskemässan på Bosjökloster så hon passade på att slå följe med våran kennelmorsa & farsa. Men det var fler än dom som tänkt samma tanke... vilka köer det hade varit både på in- & utvägen! Men de hade fått se en trevlig flatteuppvisning där Vera Becks syrra med matte Mia visade prov på hur duktig man kan vara att följa sin matte samt sitta kvar trots att det lockas med både det ena och det andra redan när man är 5 mån! Sedan fick de lite äldre killarna visa hur man apporterar och hur man sitter passiv fast att en "hare" drar förbi i hundranittio. Yngst var Albin (1 1/2 år) med matte Tonie, Affe med husse Björn,  Sudden med matte Sara samt äldsta killen Texas (7 år) med matte Pia. MOR är helt bomsäker på att efterfrågan på flattar kommer att öka efter en sådan uppvisning!
Vera innan uppvisningen, cool tjej:

Kontakt:


Stadga:

De andra uppvisningsekipagen:

Vi blev lämnade ensamma en stund sedan för FAR skulle jobba och tur är nog det att han ser till att tjäna lite extra pengar för de lär behövas med tanke på vad MOR kom hem med i händerna. Hon sa att hon blivit "tvingad" att köpa en jacka  för den var lixom sydd för henne, ja ja så kan man ju oxå säga för att lindra köpångesten! (dock sa hon inte vem som tvingat henne... men jag kan ju gissa själv när hon var iväg med sådana där jaktmänniskor)

Resten av kvällen innehöll lite inomhusmys & lek samt bus ute i parken.

Idag söndag hämtade vi upp Spot & Margareta på morgonkvisten för nu måste vi träna lite hårdare för snart är det ju dax för oss att visa vad vi går för och då måste man träna på många olika sorters vilt och det hade vi verkligen idag. Vi mötte upp Calla & Ann-Sofi vid sjöarna. På vägen mot träningsplatsen så hade A-S droppat 3 fasaner som vi fick hämta en och en efter att vi stoppats på vägen och sedan fått ett nytt kommando för att fortsätta, bra början... här lades ribban för dagens träningspass :-). Sedan startade vi för ovanligthetsskull med vatten. Vi fick se änderna läggas ned i strandkanten rakt över dammen men innan vi skickades dit så fick vi vars en enkelmarkering på annat håll, som satt klockrent. Skicket över dammen gick inte spikrakt... men det gick med lite hjälp och jag tog strandvägen tillbaka för jag såg att MOR tog den när hon lade ut änderna och då tyckte jag att jag oxå kunden göra så (det var första gången och MOR trodde knappt sina ögon). När jag nästa gång fick en vattenmarkering så simmade jag tillbaka oxå för MOR visslade och började springa iväg och då gällde det att ha koll på henne, det hade jag inte haft om jag tagit strandvägen. Sedan blev det viltsök, där först Spot & Calla gick i par och sedan gick Calla lite med mig oxå för att jag skulle slippa att hämta in alla 9 vilten som lagts ut, 5 i vass & vasskant samt 4 i skogen. Det gick jättebra, bra fart ut & hyfsad fart in. Sedan blev det ytterligare några markeringar på vatten som inte vållade några som helst problem.

Detta var ett riktigt bra & roligt träningspass och så blir det väl när allt går BRA!

Men dagens höjdpunkt är klart att LILLMATTE kommit hem igen idag. Jag avvek inte från hennes sida på 2 timmar, jag stod t o m med huvudet in i duschen när hon duschade :-)

Nä, nu får det vara slutbloggat... nu skall jag mysa vidare. På återhörande!


Kommentarer
Postat av: Clara

Tjena

Synd att ni inte kom o sa hej då ni ändå var på mässan.



Ni kommer att fixa fria följet jättebra (det såg jag ju) då ni fixat "kontakten".



Husse köpte själv en ny vinterjacka då vi som besökare på lydnads SM tidigare i sommar. Många fickor där han kan ha godis o andra grejer till mig.



Husse köpte EN repboll till mig förra sommaren. Första kastet o den sitter fortfarande 5 meter uppe i ett träd. Jag blev djupt olycklig men Husse köpte fler sedan.



Ha en trevlig vecka.



Clara

Postat av: Lakrits

Ja, Matte har också lyckats trixa upp min repboll i ett par träd men den har alltid kommit ner igen och oftast har grejen den hängde på följt mer :=)



Tack för igår! Det var bara synd att vi inte fick spåra men Matte ska fixa till oss!



Vad härligt att du har din kära Lillmatte hos dig igen! Tror du hon ska så något mer i kiosken på Ribban? Tänker på korv...

2009-08-30 @ 22:05:59
URL: http://vildhunden.blogg.se/
Postat av: Camilla & Enzo

Skönt att det kom ett livstecken från er! Snyggt jobbat av Vera och Mia :-). Ingen jakt & fiskemässa för oss i år heller. Det har varit hundträning x 2 och 40 resp 50 årsfirande i stället lördag/söndag.

2009-08-30 @ 23:08:13
Postat av: Mia, Viggo o Vera

Vad duktig Beck är som redan provat på viltspår med både blod o klöv. Visst kommer han att följa storebrors fotspår, nä förlåt tasspår och få en trevlig bokstavskombination framför sitt namn!



Ja, att åka från mässan utan att handla något är omöjligt. Ska bli kul att se din jacka framöver.



Vi ses om inte förr så iallfall den 19:e!

2009-08-31 @ 07:58:26
Postat av: Helena & Tina & Vilja

Vilken härlig vecka med roliga hundaktiviteter ni har haft! Så kul när allt flyter på i träningen och matte blir såå glad. Duktig liten syrra Beck har som kan visa prov på sån stadga inför publik liten som hon är :) Kul att Beck gillade spåret....efter att första rädslan lagt sig. Kram

2009-08-31 @ 07:59:55
URL: http://holmstorp.bloggagratis.se
Postat av: Susanne o Pebbels

Ojojo...vad ni har hunniut med den här veckan! Verkar som om ni har haft det toppen.



Pebbels kan oxå vara helt ointresserad av fitt följ, men det är om vi hållt på för länge. Snabbt och intensivt, det gillar Pebbels ;)



Tack snälla för supergratulationer!!!



Kram

2009-08-31 @ 09:23:39
URL: http://hundtraningen.blogspot.com
Postat av: Karin och Wilma

Du tog igen hela veckans bloggande i ett svep :-)



Vad mycket roligt ni har haft. Klart man blir lite sotis när uppmärksamheten helt plötsligt måste delas med en brorsa! Det där fria följet kommer du att sätta när som helst, det gäller att klura ut vitsen med det hela (har inte riktigt fått kläm på det själv).



I helgen har jag lekt Flatte, det var inte så himla svårt :-)



kram Wilma



ps. Jag hade två fästingar som kröp och en som satt fast i ljumsken, matte har börjat att tvivla... ds.

2009-08-31 @ 11:14:16
URL: http://karinochwilma.bloggagratis.se
Postat av: lotta med juniocola

vilken vecka..herrjösses, inte undra på att det inte hinns blogga:)härligt att ha mycket att göra nu, för snart blir det vinter o DÅ brukar man ha bloggtid som bara den ;)

2009-08-31 @ 13:58:46
URL: http://juniocola.bloggagratis.se
Postat av: adelia

ej hej!

Oj oj vilken vecka ni haft ändå.Kul att ni börjat träna m lydnaden.Kul med de små när de tränar.Föstår om den andre var sugen på spåret...men en i taget;)

Ha en bra kväll.kram

2009-08-31 @ 18:24:42
URL: http://www.nogg.se/kungsvikstorpsbianca
Postat av: Agneta & Tyra

Oj oj, ni har ju hunnit med en hel del ju!!! Inte konstigt att bloggen stått stilla då inte! Vad kul att träningen går så bra!!!



Kram



Agneta

2009-08-31 @ 21:11:08
URL: http://www.nogg.se/tyra
Postat av: Elenor och Zidane

Vad mycket roligt ni gjort. Själv är jag helt slut efter jobbet. Lille Beck är så duktig....och har blivit stora killen... Kram

2009-09-01 @ 20:36:34
URL: http://www.ilsanosfatboy.cybersajt.se
Postat av: Karin och Wilma

jo, glömde att säga. Du platsar definitivt i min klubb för usla kastare :-)

2009-09-01 @ 22:33:16
URL: http://karinochwilma.bloggagratis.se
Postat av: Zico-Bus med matte

Då var det dags igen för veteranvalparna! Matte hade pysselkväll igår och tillverkade 9 stycken roliga leksaker, som tydligen skall användas ikväll. De föll mig väl i smaken, men jag fick inte lov att behålla en endaste :(

Hälsa MOR att hon inte behöver ta åt sig så väldans mycket angående påståendet att "leka som en kärring", men även det som är bra kan förbättras - eller hur?

Ses ikväll!

Tass&Kram

H&Z

2009-09-02 @ 10:11:40
Postat av: Helena & Tina & Vilja

Ja precis så kändes det och det var det första Tina sa...fan morsan lämna inte bort mig nåt mer..vi fixar det här du och jag :)



Jag gillar också att det är en connection sp jag vill egentligtn hitta når bra verb eller adjektiv som Våga, Vinna eller så och det tycker Linn också men vi har inte hittat nåt riktigt bra och just nu lutar det åt Lydia :) Men nu känner jag att min den bruna som ligger på golvet skulle hetat fisen....:( Kram och gonatt!

2009-09-03 @ 23:21:23
URL: http://holmstorp.bloggagratis.se
Postat av: Karin och Wilma

Ha ha! Nej jag kan inte vika servetter :-) Hittade duka.se, där de hade bra instruktionsfilmer (om än med väldigt irriterande musik).



Jag är inte så pysslig som det kan verka. Det mesta är utspillt här hemma också :-)



Kram

2009-09-04 @ 00:00:14
URL: http://karinochwilma.bloggagratis.se
Postat av: Susanne o Pebbels

Jo, det kan stämma som du säger, det gick med en väldans fart. Jag tror att vi körde alla tävlingar på 2 veckor. Nu har spänningarna släppt och vi är så glada för vårt LP1.



Nu ska jag ta det lugnt, träna lydnad lite lagom och försöka komma iväg och valla lite.



Önskar er er trevlig helg tillbaka!



Kram

2009-09-05 @ 01:03:09
URL: http://hundtraningen.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback