Inte lätt...

... att vara 4-bening, ja inte 2-bening heller för den delen och gå på valpkurs hos Bea & Göran!

Idag fick LILLEBROR & MOR det hett om öronen men det kan dom få berätta om själva eftersom att jag inte fick vara med, för jag fick mestadels tillbringa tiden i bilen för att det var ett jäkla busväder. Jag fick följa med för att jag skulle få mig en rejäl busrunda utan krav i skogen när de var klara... men tyvärr uteblev denna pga väderleken som vi bjudits på idag. Men jag fick i alla fall springa av mig i kohagen med massor av nya koblajjor innan vi åkte hem och kan ni tänka er, jag höll mig på alla fyra precis hela tiden och det belönades med köttbullar, det var alltså värt att INTE rulla sig i dom :-)

Nu lämnar jag över skrivandet till Beck:
Idag har vi alltså varit och kursat i skogen hos Vera & Mia. Förra gången jag var där så fick jag följa med när Walle skulle träna och det var ju klart mycket roligare denna gång för mig.

Vi, alla valpar, fick börja med att busa av oss lite i Vera & Viggos trädgård. Men jag undrar var min brorsa håller hus, jag hade behövt lite hjälp av honom... det är nämligen inte helt lätt att hålla styr på alla 9 syrror + lilla söta Debbie! Tro det eller ej, men det kan faktiskt bli lite för mycket av det goda.

Det var tillfälligtvis solsken när vi samlades:

Det är jag som är mattelös:

Jag fick ett SMS från Bella 09.50 som löd så här:
Hej Beck! Min husse & matte har strulat lite så vi är framme 5 över enligt vår GPS. Men dom måste ha kört fortfort för dom hann komma innan vi begett oss iväg:
 
Vi begav oss sedan uppåt i skogen och som vanligt delades vi upp i 2 grupper. Hos Bea skulle vi få stifta bekantskap och pröva på viltapportering och hos Göran skulle det fortsätta att tragglas på den så viktiga kontakten.

Vi fick starta hos Bea och vi satt alla med stora ögon när viltet plockades upp. Några var väldigt försiktiga och tyckte det var lite läbbigt, men alla hade burit vilt när vi var klara :-) Jag för min del kommer att få det rätt tufft tror jag framöver, jag vill så gärna hämta men om man inte kan hålla tjattran så tar det betydligt längre tid innan man får göra det fick jag uppleva idag. Jag fick gång på gång gå iväg med MOR men tillslut när jag fattade fick jag så äntligen springa iväg och hämta MIN skatt. Men här kommer nästa bit in... när man äntligen fått det man vill så får man tydligen inte behålla det för sig själv, hm jag fattar inte riktigt. MOR tjoar & tjimmar så man får sår i öronen, kanske bättre hon coolar ner sig lite så att man kan höra vad hon vill att man skall göra så att man inte gör helt fel. Det gick bättre senare när MOR och jag gick iväg själva och tog KalleKanin med oss. 
Nyfiken Enzi:

Allice:

Lite försiktig Leia:

Chili har funnit sin skatt:

Pärla på väg hemåt mot matte Lotta för att visa så duktig hon är:

När alla var klara blev det välbehövlig vila, jag behövde framför allt det för att jag fick promenera tillbaka till bilen med Bea och då gällde det att visa sig från sin bästa sida och det tog på de sista krafterna. Men jag gjorde det riktigt bra sa hon. Vi 4-beningar åkte alltså in i bilarna och 2-beningarna fick ta plats inomhus i Mias kök där det hade pratats om olika belöningssätt och mumsats på kanelbullar & pepparkakor.

När 2-beningarna kom tillbaka så fick jag återigen gå med Bea (hon måste gilla mig jättemycket!). Framme vid viltstoppet så fick MOR äntligen tillbaka mig. Hos Göran fick jag & MOR börja att visa hur våran kontakt fungerade. jag fick godkänt... värre var det med MOR som inte var tillräckligt rolig och som glömt bort att vi skulle ha tränat på sidoförflyttningar m.m. Men jag får hjälpa MOR att komma ihåg och så får vi träna extra på detta tills nästa gång. 

Sedan fick vi göra en skit rolig sak... en supersuper lång inkallning. Först fick vi gå upp mot Alice husse och där blev jag avlämnad och sedan försvann MOR längre och längre bort ja nästan ut ur synhåll för i mitten spatserade mina syrror omkring med sina mattar & hussar. Men när MOR visslade och kallade på mig så satte jag en fart utan dess like och jag brydde mig inte ett skit om de i mitten... jag ville bara till min älskade matte. Tror ni det blev mys & köttbullar när jag kom fram? Japp det blev det, mycket & många :-) 

Sedan blev det sitt, ligg & stanna kvar övningar och det är helt ok att göra som man blir tillsagd tycker jag. I alla fall så länge inte det kastas roliga saker omkring en för så kan det bli lite tuffare... men det gjordes det som tur var inte... men visst lite koll på vad som hände runt omkring mig var jag tvungen att stundtals:

Sista övningen för dagen var definitivt inte att leka med.
Här riggas utrustningen och det är inte alltid lätt med "tekniken":

Jag kopplades lös och skulle hålla mig vid MORS vänstra sida när vi spatserade framåt, detta gick bra ända tills det plötsligt dyker upp en kanin framför mina tassar och vips så drog jag efter den. Jag hörde att MOR skrek NEJ men inte kunde jag gå miste om ett sådant ypperligt tillfälle och eftersom inget mer hände från MORS sida så fortsatte jag min jakt. Jag vill ju bli en bra JAKTHUND när jag blir stor och nu hade jag min chans att visa ALLA att jag kunde ta den. Men nu var detta tydligen inte helt rätt, om man är en bra jakthund så får man bara hämta när man fått tillåtelse. Detta kallades tydligen "ANTI-JAKT-ÖVNING". Så även här fick MOR påbackning för att hon inte bestämt sig innan vi startade att jag inte skulle tillåtas ta den. Vi fick sedan vänta en stund innan vi fick göra om samma sak. Medans vi väntade så dök Bea upp vid min vänstra sida och vips så kom det klick från vänster och köttbullar från höger och inte ett endaste pip från han i mitten :-). Vi gick sedan iväg på nytt och jag glömde bort mig när samma kanin dök upp igen men denna gång fick MOR tag i min bakdel men jag slet mig loss och MOR kom som skjuten ur en raket efter mig. Här började jag fatta och det blev rätt obehagligt när vi återigen skulle bege oss framåt och tillbaka ett par gånger och tillslut valde jag MORS högra sida istället och lät kaninen dra iväg bäst den ville OCH så lägligt började det störtregna och vi fick snabbt avsluta dagens kurs och skynda mot bilarna för att få tak över huvudet. 

Det började så bra med snyggt fotgående:

Men sedan började det röra sig i gräset och nyfikenheten tog överhand:

och jaktlusten segrade:

... och här fick MOR höra ett och annat från Göran:

Här kommer Vera & Mia:

Här ligger kaninen och trycker men var är Vera? Vid sin mattes sida förstås:

Här kommer Pärla på jakt efter?:


Slutord till MOR från din egen lille buskille: Jag lovar, det kommer att bli bra med allt det här med en vacker dag!

Nu tänkte jag lämna över till MOR men hon hälsar och säger att hon inte har några kommentarer till dagens händelser men däremot säger hon TACK till Mia för den fräcka vinflaskan som hon fick av Mia som TACK för kanelbullsbakandet. Kolla in etiketten, så passande:

Kommentarer
Postat av: Clara

Tjena

Sicken dag ni har haft i STORMEN.

Jag tycker du är rätt duktig. Det är inte lätt att inte jaga en kanin som kommer mitt framför en.

Du måste vara helt slut efter en sådan dag.



Kommer du med på tisdag?



Clara med Husse.

Postat av: adelia

Hej!

Det är ju inte lätt alla gånger att hålla sig i styr;)helst när lille ninen är precis framör nosen...Ni är ju helt fantastiska m er träning iaf.och en extra stjärna för att det var väl inte så särskilt skönt väder kan jag tänka mig,,Här var det storm o regn o allt piss väder på en gång;)(

Skönt att krypa in i bot efter en sådan dag;)ha en bra dag ..kram o nos

2009-10-05 @ 06:10:13
URL: http://www.nogg.se/kungsvikstorpsbianca
Postat av: adelia

Pst...Glömde att säga att vinflaskan var dö häftig;)Kram

2009-10-05 @ 06:11:20
URL: http://www.nogg.se/kungsvikstorpsbianca
Postat av: Mia, Viggo o Vera

Till MOR: Tusen tack för att du bakade kanelbullar till kursen i söndags! Å inte nog med det - jag fick en alldeles egen TURKAKA! Du är ju bara för go! Tusen tack - jag ska "använda" den vid ett speciellt tillfälle!

Till BECK: Vi här uppe tycker att du är sötast i hela kullen, och vi tycker att du redan nu är en jättefin JAKTHUND! Men du får inte lov att röra vinet, även om det står JAKT på etiketten. Det får bli MORS o FARS!

Till WALLE: Ja, en trist dag blev det för dig. Viggo hade det jättetrist även han, men det kommer bättre dagar för Er, det kan jag lova!



Vi ses den 17:e! Kram från flocken i Göinge!

2009-10-05 @ 13:35:43
Postat av: Corinne-en svarting av annan vacker ras

Halloj Beck! Lite avis är jag allt idag. Hörde av matte att du minsann fick gå ut med henne en sväng medan jag snällt fick stanna hemma trots att matte hade packat ner både det ena och det andra spännande viltet på morgonen. Husse här hemma hade det inte lätt då jag gick och väntade på att jag skulle få komma ut och visa vad jag gick för.

Hörde att tvåbeningarna fått ruskigt goda bullar från din MOR. Mycket uppskattade förstod jag men lite putt var jag. Kunde gott ha fått smaka en bit. Jag är ju trots allt labrador!

2009-10-05 @ 21:39:16
Postat av: Zico-Bus

Tusen tack för "kanelisarna" - matte "krängde" en direkt när hon kom hem efter träningen - inte fick jag smaka inte :( ... fast jag fick ju förståss ett grisöra och så lite från Lakkans godispåse.

Nu får vi försöka hitta på något för att tacka - funderar på att be matte ringa Elisabet och få receptet på "kladdkakan" för voffsar - den var god!

Tass&Kram

Zico-Bus ... med mätt matte

2009-10-05 @ 22:06:07

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback