Roliger...

... lektion hos Fart & Fläkt ikväll.

Tydligen så skall det vara något varje vecka som vi skall bege oss till Lisa. 1:a gången så var det halkvarning, 2:a gången var det snöstorm och idag var det bra dimmigt. Men som tur är så har vi hitintills lyckats komma dit och genomföra jättebraiga lektioner.

Guinness startade även idag och den killen har verkligen en fokus på sin matte som heter duga. Störtskönt att se!

Guinness fick idag avsluta sin halvtimme och jag fick påbörja min med en platsliggning. För mig blev det en lite annorlunda platsliggning. Först stod MOR en bit bort, dock inte helt rakt framför mig, sedan försvann hon ur min åsyn. Kom efter en stund tillbaka och belönade mig och sedan försvann hon igen. Tydligen så är det det nya som skall hända nu när vi skall börja träna lite inför 2:an.

Sedan blev det kontaktövningar, jag börjar så smått fatta nu att MORs mun är en "köttbullsautomat" som öppnar sig när det klickats. Klicket i sig kommer när jag varit varit följsam eller haft längre ögonkontakt eller då farten varit högre än både skritt & trav. 

Fartövningarna börjar bli roligare & roligare. Snacka om att jag blir taggad när antingen Lisa eller MOR håller i mig inför en uppgift... jag nästan fullständigt exploderar när jag släpps och belöningen kan bli bollhämtning, kamplek eller så öppnar sig "köttbullsautomaten".

Läggandet & ställandet sker numera utan formaliteter, rätt som det är så kommer det ett ligg eller stanna kommando och blir det bra så märker jag det annars får man pröva igen tills det blir till belåtenhet hos de där två 2-beningarna.

Lite fjärrdirigering fick jag oxå pröva på och det är minsann inte så lätt att stanna kvar på samma ställe, men står MOR väldigt nära så kan jag inte ta mig framåt och då är det lite lättare att göra rätt.

När jag "klickades in" för att lära mig "TASS" så använde MOR ett drinkunderlägg som jag skulle sätta tassen på. Idag frågade Lisa om MOR trodde att jag skulle klara av att ta mig till rutan om en musmatta fanns där. För en gångs skull så trodde MOR på mig och sa att jag skulle fixa det. Vilket jag oxå gjorde, om än med lite "taggning" när den placerades ut.

Sista övningen blev att jag skulle försöka visa lite mer intresse för apporten igen och dessutom försöka hålla apporten framme i munnen istället för att rulla den bakåt i munnen. Lisa lyckades väcka mitt intresse och stolt som en tupp blev jag fick beröm & belöning för att jag höll den så fint och länge.

Det verkade som om MOR fick lite ny energi igen... hoppas det håller i sig för det är mycket roligare då.

Kommentarer
Postat av: Babbidesign - [Design & Foto]

Hej! Nu ligger årets sista design ute, kika in om du är intresserad av en ny till din blogg :) Välkommen!

Postat av: Lakrits

Åh vad skojigt det låter. Vi tränar ingenting nu :( skittråkigt är det. Tror du de har plats för en till där på skolan?

2008-12-11 @ 20:01:52
URL: http://vildhunden.blogg.se/
Postat av: Anonym

alltid lika roligt att läsa om era träningar....

pas att önska er en trevlig helg & 3:e advent!

kramar från oss

2008-12-12 @ 10:48:47
Postat av: emma, skott & krut

Oops... det förra meddelandet var från oss!!

kram igen

2008-12-12 @ 10:49:55
URL: http://dualdogs.dinstudio.se
Postat av: Björn & Clara

Tjena

VA HÄRLIGT att ni är igång o tar tag i klass II o att det går så bra. Finns det ngt tillbehör till köttbullsmenyn?

Vi önskar en trevlig lucia.

Björn med Clara

2008-12-12 @ 13:11:34
URL: http://www.clarabella.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback