Back to basic?...

... Efter dagens träning på Järavallen så måste jag & MOR nog ta oss en funderare på om vi skall backa bandet och gå tillbaka till "basic-träning" för att "bygga upp" ett fungerande samarbete med mera arbetsglädje i. Fick idag frågan om jag verkligen tycker att det här med apportering är kul. Visst gör jag väl det, ja hitintills har jag trott det i alla fall, men idag visade jag inte det. Känns förstås lite trist att behöva backa, men kanske är det nödvändigt om jag skall komma vidare och tycka det här är det roligaste i livet. MOR, vi ger väl inte upp, visst ger vi det ett försök till? 

Vi var idag 8 ekipage som skulle träna så vi delades upp i 2 grupper, vi hamnade i gruppen med Curry, Mina och två av Karin Rankloos duktiga hundar. Karin hade inte mycket att hämta genom att träna tillsammans med oss gröngölingar så hon fick hjälp med att lägga ut lite dolda dummiesar som hennes hundar dirigerades att hämta när vi andra lagt ner träningen för dagen.

Tanken var att vi skulle träna på dirigeringar, så vi gick iväg en bit ifrån den andra gruppen. Vi fick först lite vägledning av Karin och sedan gick vi tillsammans ut och placerade 2 dummiesar var på 3 "öar". Första raka dirigeringen gick åt pipan, alla utom MOR såg att jag inte tittade rakt fram då jag fick kommandot och då sprang jag så klart på annat håll först innan jag fick syn på dummiesarna och det blev ju inte bra när jag sedan bytade dummie innan jag kom tillbaka. MOR borde ha ingripit direkt när jag inte sprang dit jag skulle men hon bara stod där helt handfallen. Andra raka dirigeringen mot nytt mål gick bättre men inte helt bra, även här blev jag lite paff att det låg så många dummiesar på ett litet område så jag kunde inte bestämma mig riktigt från början vilken jag skulle välja, dåligt ingripande från MOR även här. På den 3:e raka dirgigeringen gick jag rakt mot målet , tvekade igen men när jag skulle byta dummie så kändes det jätte obehagligt under min ena baktass, jag tog mig genast hoppande ifrån det obehagliga området. I nästa omgång skulle vi dirigeras till höger & vänster. Här började det inte heller bra, MOR ger mig fel kommando när hon visar högertecknet, att hon inte kan fatta att hon inte kan säga UT, det kommandot använder hon ju när hon vill att jag skall springa utåt. Vi gjorde om det hela och då blev det något bättre, men jag fjantade lite igen med dummieupptaget och då kom MOR sättande efter mig och plötsligt hade jag den 1:a dummien som jag hade haft tag i från början i munnen och det var banne mig bäst att hålla kvar den tills vi var tillbaka vid utgångspositionen. Vänsterdirigeringen gick lite åt pipan för att MOR väntar för länge innan hon ger mig kommandot och då hittar jag annat att fokusera på. Men jag satte fart, fick återigen beslutsångest framme vid dummiesarna, men denna gång hann jag inte fundera så länge, MOR kom som en raket och hjälpte mig att välja och sedan gick vi fot tillsammans tillbaka. Sista dirigeringen skulle återigen ske mot obehaglighetsträdet och jag vägrade faktiskt, det spelade ingen roll hur nära målet vi gick eller om Karin lattjade med dummiesen, jag satt som fastklistrad intill MOR. Tillslut så går vi tillsammans framåt, jag tar en omväg, får en dummie levererad i munnen och sedan drar vi båda därifrån i ett rungande tempo.

Det enda som fungerade i alla dirigeringsövningarna var avlämningarna och det var MOR väldigt tacksam över. 

Det blev en stunds gemensam fika innan vi bröt upp. Jag var 100% säker på att vi skulle åka hemåt, men efter bara en liten stunds körande så blev det ett nytt stopp, vi hade bara kört över motorvägen och så var vi vid sjöarna. Lakrits & Marie hade oxå hängt på för att vi skulle få avsluta med lite vattenträning. Jag fick börja, när Marie kastat tog jag mig snabbt ut i vattnet och simmade sedan jätte fint ut efter dummien. Avlämningen blev kass, jag släppte, skakade mig, tog upp igen, släppte och skakade mig ännu en gång trots att jag har förstått att det inte är OK men det är inte så lätt skall jag be att få tala om. Apportering 2 & 3 gick mycket bättre och nr 4 gick jättebra. Men varför skall det ta slut när det är som bäst/roligast? Någon annan som har förstått det?

Jag tror banne mig att jag först skall satsa på att ta hem SACH-titeln, där är nog möjligheterna betydligt större för mig att lyckas och då kan inte MOR sabba så mycket för mig. Någon som vill vara med i jakten på denna titel?

MOR är allt en bättre fotograf än en hundtränare, så här kommer lite bilder från fikastunden och vattenapporteringen:
Här har Lotta precis fått en kopp hett kaffe uthällt över sin fot (tur att hon hade strumpor på sig).




Åsså lite bildbevis på dagens mest lyckade insats.
På väg ut:        
 
På väg in:  

På väg upp (kolla pälsen, jag har inte skakat mig trots mark under tassarna):

Det blir nog tidigt sänggående ikväll och imorgon startar sista arbetsveckan för MOR innan hon går på en 4-veckors välbehövlig semester. Det skall bli härligt att MOR skall tillbringa så mycket tid tillsammans med mig, jag hoppas förstås att vi skall hitta på mycket kuligheter samtidigt som vi skall hitta arbetsglädjen.

Kommentarer
Postat av: Enzo

Kul att jag kan uppdatera mig lite på din blogg med vad som hänt i flatte-världen nu när matte hade annat för sig än att träna med mig. Hmmmm, hur kan man ha bättre saker för sig än det?? Känner lite vibbar från min mattes sinnestillstånd när hon och jag tränar när jag läser om er träning idag... Tror MOR och matte kommer att ha väldigt mycket att prata om när vi träffas på semestern :-).

2008-07-13 @ 22:20:29
Postat av: Viggo

Idag är inte min matte heller helt nöjd med mig, men det har hon inte varit på ett par dagar nu. Men vi kommer igen Walle, skam den som ger sig! Man kan ju inte alltid ligga på topp, eller hur?

2008-07-13 @ 22:35:35
Postat av: Wallander

Enzo... blir allt lite nyfiken på vad din matte har haft för sig istället för att träna med dig... Men jag skulle inte bli så förvånad om min MOR väljer något annat för tillfället hon oxå. Men hon är nog inte så jättesur på mig, vi hade jätteroligt på kvällsrundan, busade som attan! Snart skall vi träffas, vi får väl se till att uppehålla dom så dom inte får så mycket tid till att snacka "skit" om oss.

Postat av: Wallander

Viggo då... vad har hänt, är din mattes handväska borta?



Ligga på topp? Där har jag aldrig legat och kommer tyvärr nog aldrig att göra det heller, men att ge upp... nä det är nog egentligen inte vår melodi. Vi kommer nog igen och ni med hoppas jag. Det sägs att ett dåligt genrep är lyckosamt för annat, det måste gälla helgens WT för er del, håll det i minnet!

2008-07-13 @ 23:54:52
URL: http://wallander.blogg.se/
Postat av: Shiva & Vittra

Är du inte nöjd Walle med att ha EN fin titel?? Vi har inte en endaste men är glada ändå. Men SVCH SACH Walle låter ju jättesnyggt!

2008-07-14 @ 09:00:32
URL: http://shivaovittra.blogg.se/
Postat av: Tessie

Även den bästa har svackor Walle det går säkert mycket bättre nästa gång, tur att avlämningarna var bra så Mor inte blev helt nere i skorna, ta nya tag så fixar det sig. Kram från oss

2008-07-14 @ 10:36:39
Postat av: Zico-B

2008-07-14 @ 16:16:22
Postat av: Zico-B

Vet inte om det är så mycket till tröst, men jag har också alltid fått och får fortfarande STOR BESLUTSÅNGEST när det ligger många dummies på samma ställe. Man är väl lite "HA-GALEN" eller vad det heter.

Men vi får ju gratulera herrn till att lyckas stiga upp från vatten till land utan att skaka sig. Det är minsann inte så lätt :D

Att backa lite ibland är inte fel och någon klok person har sagt om hundträning. "Antingen går träningen framåt, eller så går den bakåt. Man är aldrig kvar på en och samma nivå". Så är det :)

Tassar och Kramar

Z&H

2008-07-14 @ 16:21:22
Postat av: Lakrits

Jag var ju inte i samma "grupp" så jag kan ju inte säga hur det såg ut "utifrån". Men ibland är det ju precis som Zico säger att det går bakåt o framåt och så bakåt o framåt. Men kul är det ju inte när inget funkar. Fast vattnet gick bra tycker jag. Höll full koll på dig när jag väntade på min tur.

2008-07-14 @ 22:21:58
Postat av: Wallander

"Den som gapar över mycket mister oftast hela stycket" kan detta talesätt passa in här tro?



I ärlighetens namn... varför försöker den ena vara klokare än den andra, någon säger framåt eller bakåt, en annan säger att man ALDRIG skall blicka bakåt bara framåt. Hur i .... skall då den okloke veta vilket den skall göra????? Inte konstigt att det blir som det blir ibland!!!

2008-07-14 @ 23:03:16
URL: http://wallander.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback