STORA "A"...

... i stadga & uppförande fick jag i betyg efter dagens träning.

I eftermiddags hade Marie & Tonie ordnat till ett uppsamlingsheat för oss som inte hade möjlighet att deltaga på alla 3 stadgeträningstillfällena i somras, vilket uppsakattades väldigt mycket av oss.

Medans vi väntade på att Marie skulle dyka upp från sin jakt så satte Tonie igång dagens stadgeträning. Vi fick gå i samlad trupp ner till Hundpluggets apellplan där vi sedan startade med att följa våra rakryggade mattar medans det flög störningsgrejsemojser runt omkring oss. Inkallningar fick vi också göra 2 & 2 mot varandra. När vi var klara med detta så hade Marie hunnit dyka upp:

Tanken var att vi skulle ut på jakttramp, men så klart skulle vi utsättas för lite svårigheter på vägen ut. Vi fick bokstavligen passera genom fasanerna i deras "hus". Här är Viggo & Mia på väg in:
 
När det var våran tur att passera igenom huset så brydde jag mig inte alls om att fasanerna flaxade och hade sig. När vi gick ut genom andra dörren där Marie var dörrvakt så sa hon att jag fick betyg stora "A" i uppförande.

Sedan blev det trampjakt där de snabba söta cockrarna sprang framför oss skrämde upp rapphönor till höger & vänster som Tonie sedan träffsäkert sköt ner.

Jag skötte mig finfint på alla plan och fick som belöning hämta en av de "nyskjutna". Varmvilt har jag aldrig tidigare fått apportera och behövde lite stöttning på vägen in, men tillslut så lämnade jag den snyggt till MOR. 

MOR tog väl hand om den därefter, titta så fint hon placerade den i sin ficka:

Och jag kunde sedan slappna av när de andra oxå fick hämta vars en rapphöna.
 
De flesta av oss, Zorro, jag, Shiva & Viggo hade bra kontroll på Marie när hon smög omkring oss, Dorran hade dock bara ögon på sin matte med fickan full av "Mamma Scans" köttbullar:

Sedan var det dags för våra mattar att pröva sin skjutlycka. Jag satt lugnt och säkert bredvid MOR när hon sköt. Jag fick beröm av MOR för att jag satt så fint när hon bommade (det måste hon ha gjort för det trillade aldrig ner något som jag fick hämta) och MOR i sin tur fick beröm av Tonie för att hon berömde mig i rätt läge.

Efter trampajkten blev det fika som Tonie & Marie fixat. Under fikan passades det på att tacka dessa fantastiska kreativa kursledare lite extra. 

MOR började med att läsa upp följande väldigt passande "tacktal" i glas & ram som Lena (Guinness matte) så bra knåpat ihop:

Till Marie och Tonie


I Pärup de bor, två damer med klös

vars mantra fyra lätta steg är lag

På kurser de ger är det alltid fullt ös

med vilt och bössa och diverse linjetag


Fyra snygga svarta och en vacker liten brun

har upplevt en himla massa nytt

De har stött på räv och rådjur på Hundpluggets tun

upplägget har verkligen varit skräddarsytt


Deras mattar har lärt sig vad stadga är

"följ mig" är ju lätt som en plätt

Vi har samtliga lärt oss att leva som man lär

det är bara för hundarna att välja rätt


Farväl och tack för denna träningsfest

Vi ses på jaktprov och kommande working-test


Viggo, Vittra, Wallander, Zorro och Guinness

med stolta rakryggade mattar


Marie fick sedan också mottaga en MP3-spelare laddad med Millienium triologin av Stieg Larsson. Tonie fick en Trollhasselbuske + boken "Dialouges with Dogs -Why Dogs Behave the Way They Do"

Efter fikat så var det dags för dagens avslutande övningar. På linje och serpentingång fick vi gå ner till apellplanen igen. Det blev inkallningar med störningar av alla dess slag. När det var min tur att kallas in så råkade Marie slänga en leksak på mig när jag var på väg in till MOR och då blev jag lite låg. Nästa övning gick ut på att våra mattar gick ut och placerade en leksak ca 25 meter framför var och en av oss som dom sedan skulle skicka oss till. Viggo fick börja från vänsterkanten. Innan mig var det Shiva som skulle hämta sin, men hon tog min istället den rackaren. När det blev min tur så hämtade jag "kongen" snabbt och försäkerhetsskull så kollade jag flera gånger åt Maries håll så att inget skulle komma farande, vilket det inte gjorde.

Sedan försvann Marie för en kort stund. När hon kom tillbaka hade hon något flaxande föremål i sin famn, det var Bernard, tuppen i hönsgården i egen hög person.

När han "stolt" spatserade omkring på planen så blev jag ganska nyfiken på honom, men höll mig hela tiden ändå intill MOR när vi fick följa efter honom även när han sprungit in och gömt sig i buskarna:

Sista övningen skedde borta hos kaninkompisarna. Först fick vi sitta och kolla på när kaninerna tog sig ut i buren och sedan kallades vi in förbi buren:

Än en gång måste vi rikta ett stort TACK till Marie & Tonie för dessa trevliga & lärorika stadgeträningar.

Avslutningsvis så måste jag bara visa ett par som matchar varann till 100%:  
(kolla in Viggos bringa):

Kommentarer
Postat av: Carina, Shiva & Vittra

Visst var det trevligt att vara i Pärup i solksen för omväxlings skull? :-) Bernard satt lite löst till ett tag för Shiva tänkte nog fixa söndagsmiddagen en stund. Men matte är ju så ogin ibland. Men Shiva ber så mycket om ursäkt för att hon snodde din kongen....det bidde fel...'tittar ner i marken'

Postat av: Lakrits

Det låter verkligen SKITKUL. Är lite avis fast jag hade ju också roligt igår. Jag tycker du verkar ha varit jätteduktig!!! Tror inte jag skulle klarat alla de där djuren lika bra utan att jazza upp mig en aning...

2008-10-13 @ 19:56:30
URL: http://vildhunden.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback