FART...

... FLÄKT utan löptikar & med framlänges- & baklängesbelöning, ja då jäklar
blir det fart på den här killen skall ni veta.

Tisdagskvällens träningspass genomfördes stationsvis. Lisa hade satt upp 8
stationer, en till varje ekipage.

Vi började med en gemensam platsliggning & tandvisning för dem som behövde det. Därefter blev vi hänvisade till olika startstationer. Jag & MOR blev hänvisade till att börja på station 4.

Station 4 - Hopp
Jag hoppar gärna ut men har inte riktigt fattat att jag måste vända mig
rakt mot hindret igen... men kanske kan en baklängesbelöning fixa detta,
undras varför inte MOR tänkt på det? Får pröva och se en annan gång.

Station 5 - Inkallning med ställande
Belöningskålen placeras bakom mig. Jag springer, inte i racerfart men jag
lunkar inte i alla fall mot MOR och stannar gör jag så när som på ett steg
och sedan lovar jag att det blir mera fart ut till belöningen.

Station 6 - Fjärrdirigering
Belöningskålen placeras bakom mig. Attans vad LIGG-SITT-LIGG-SITT går undan
och inte en millimeters framåtförflyttning. På LIGG-SITT-STÅ-SITT-LIGG så
stegade jag framåt på STÅ:et, jag trodde det betydde att jag sedan skulle
få belöna mig själv.

Station 7 - Läggande/Ställande/Sättande under gång
Belöningskålen placeras bakom mig och inte blev det något SITT-LIGG här
inte, det blev LIGG direkt (ja inte så där pang ner... men det går väl att
jobba upp sig på kan jag tro.

Station 8 - Egen platsliggning
Tanken var att jag skulle ligga där snällt och stilla medans de andra
4-beningarna var aktiva runt omkring mig. Det var väl en baggis att ligga
kvar, men jag fick inte lägga mig bekvämt, jag fick inte snusa ett endaste
litet dugg för då var MOR på mig som en hök. HELT STILLA var det tydligen
som gällde... lite svårare må jag säga

Station 1 - Linförighet/Frittfölj
På denna station fick man träffa Lisa. Som vanligt släppte jag direkt
fokus efter första steget som MOR tog, men efter en stunds prövande på
olika sätt så var kontakten riktigt god och herregud vad det regnade
köttbullsbitar där ett tag. Sedan blev det lite snålare men dom fortsatte att komma
eftersom att jag fortsatte hålla god kontakt.

Station 2 - Apportering
Den vanliga träapporten hämtar jag glatt och likaså metallapporten och
kommer in bra. Jag fick hämta en vittringspinne också och den vet jag att
man INTE får tugga på. Men det svåra här är att ta rätt pinne när det finns
mer än 1, MOR säger att jag måste lära mig att ta den som luktar henne, hm...

Station 3 - Rutan
Belöningsskålen placeras framför mig och här blir det full fart framåt in
genom rutan och på kommandot STANNA så stannar jag nästan på direkten och
får sedan fortsätta framåt till skålen.

Då vi alla återsamlades så blev jag omnämnd av Lisa, hon tyckte sig se en positiv förändring hos mig på linförigheten. Usch, nu har jag allt lite att leva upp till framöver. Någon start i Lk II lär nog allt dröja lite... för jag tror inte att jag fixar momenten riktigt utan belöningsskålen och jag har förstått att man inte får ha den med vid tävling , men tänk så bra det hade kunnat gå!

Nu återstår bara en träningsgång och sedan en tävling i Höör med några av mina nya träningskompisar.
Ingrid & Nicki:

Ulf, Ulla med Myrra & Caroline med Smilla och i högernederkant Kymene:

Susanne & Kajza:

... och nytillskottet (Myrras brorsa):


Kommentarer
Postat av: Lakrits

Låter som en rooolig träning!



Länge sen vi sågs känns det som. Hur har ni det söndag kväll? Har MOR din lyckats flytta tvätteritiden?



Kramelikram från lilla mig.

Postat av: Anonym

Tjena

Nu jädrans vill jag lägga min nos i blöt.

Jag tycker att de har klankat en del på dig som kanske inte är helt rätt, så här kommer följande synpunkt:

OK, du är kanske inte världens snabbaste grabb, kommer kanske ej heller att bli det, men bättre fart kan man få. Då det gäller belöningar bakom mig (inkallandet) funkar det inte på mig heller. Dragningskraften till belöningen blir så stor så jag kan inte hantera den. Tänk på det.

Har du inte talat om för MOR att det är HON som ska jobba med dig HELA TIDEN i fria följet.

Då vi tränade kontakt i FF igår i Skurup var Husse på mig hela tiden. Fick inte en chans att blänga på andra som tränade runt omkring. Dessutom skulle jag sätta mig rakt HELA TIDEN. Jag var helt slut sen.

Annars är jag impad av resten o tror säkert att debuten i Klass II är närmare än du tror.



Clara.

Husse hälsar som vanligt.

2009-04-23 @ 23:17:36
Postat av: Gazton

Kom hit skall vi lära dig vad lapphundar gör =)... Då kommer din familj aldrig mer att klaga på dig, lovar =D

2009-04-24 @ 00:51:52
URL: http://gaztons.wordpress.com/
Postat av: Margareta

Skönt att se att du är på G Walle

Kram Margareta

2009-04-24 @ 07:30:06
URL: http://www.anthriscus.se
Postat av: Helena

Hmm låter ju som om ni redan är inne på Lkl3 momenten! Klart att det går att få fart på dig....jag såg ju (när vi var hos er) att du kan springa fort när du vill - perfekt när det funkar med avtåndsbelöning framför och bakom!!



Va spännande med lille Beck.....jag vill också (fast jag vet att jag inte ska/bör ännu) :-)

2009-04-24 @ 07:36:50
URL: http://holmstorp.bloggagratis.se
Postat av: lotta med juniocola

å vad kul att läsa:)Ser ju ut att kunna bli super det där:):)Hej å hå, träna på;)

2009-04-24 @ 17:42:24
URL: http://juniocola.bloggagratis.se
Postat av: Berit och Vira

Kul att ni är på hugget igen! Nu känner vi igen tongångarna. Såg att ni tränar med gamla bekanta. Hälsa Ingrid och Nicki från oss på Ängshög.

När kommer du med på jaktträning igen?

2009-04-24 @ 19:38:24
Postat av: Elenor och Zidane

Älskar fortfarande det där namnet Fart och Fläkt.... Vilken kul träning med stationer. heja Walle!

2009-04-24 @ 21:21:08
URL: http://www.ilsanosfatboy.cybersajt.se
Postat av: Helena & Tina

Tina tackar och bugar! Hade tänkt delta på KM på klubben men det verkar inte som det blir nåt KM i år :-) Vore coolt att tävla på klubben där alla känner Tina och vet hur gammal hon är och att hon aldrig tävlat tidigare :-)



Vet inte ännu når vi kan hämta grisen......vi har en hel del inplanerat som är svårt att ändra nu.....men vill såklart hämta henne så fort som möjligt. Kram

2009-04-25 @ 00:17:27
URL: http://holmstorp.bloggagratis.se
Postat av: Agneta & Tyra

de där "belöningsskålarna/grejerna" de e toppen! Man blir lixom lite extra "noga" då på vad det är matte vill!!! he heee



Matte nöj = Jag nöjd (får också en massa köttbullar och korvbitar då) Mums!!!



Kramiz



/Tyra

2009-04-25 @ 11:49:44
URL: http://www.nogg.se/tyra
Postat av: Agneta & Tyra

Jajamensan imorgon smäller det!!! Det behövs många tummar för idag på genrepet här hemma så har det gått skitdåligt!!!!



Måste nog ut en sväng till och kolla av.....





Nu blev jag riktigt nervös!!!



/Agneta

2009-04-25 @ 18:58:31
URL: http://www.nogg.se/tyra
Postat av: vildaopebbels

Roligt att läsa om det ni gör! Ni verkar superduktiga!

2009-04-25 @ 19:23:18
URL: http://hundtraningen.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback