Ja, så har man då...

... gått med i en nybildad lydnadsträningsgrupp på Lomma BK i förhoppning om att kunna göra ett sista försök att få upp ögonen för att det faktiskt kan vara riktigt roligt med lydnadsträningar/tävlingar.

Som tur var så fick vi skjuts av Marie & Lakkan igår för annars hade vi inte kunnat vara med för Sara hade lånat våran bil.

Vi är hela ca 20 st som visat sitt intresse att vara med... några saknades dock denna första gång. Tanken är att vi skall träffas varje måndag fram t o m v 50.

Vi delades in i olika smågrupper där man blandade oerfarna & erfarna hundar med likasinnade mattar/hussar. Dessa grupper skall sedan bytas så att alla i gruppen lär känna varandra lite grann i alla fall.

Platsliggningen gick super... jag bara låg där och väntade på att MOR skulle komma fram igen.

Sedan åkte jag & Lakkan in i bilen tills det var var våran tur.

Jag kände knappt igen MOR när hon kom och hämtade mig hon var så rolig lixom och så fort vi kom in på planen så busade hon med mig ända fram till platsen där vi skulle köra några moment inför de andra i gruppen för att visa vad som inte fungerar så bra med momentet och för de skulle ge feedback samt hjälpa med vad man önskade att få hjälp med. MOR hade valt ut, Fria följet, Inkallning med stå. I FF skall vi bara under en tid köra korta raksträckor där någon annan klickar för bra kontakt och då belönas jag på direkten. När kontakten mig & MOR emellan börjar bli bättre, ja då får vi väl börja svänga höger/vänster lite. Inkallningen delar vi oxå upp, först skall vi få till att jag stannar snabbast möjligt på kommando och senare får vi jobba på tempot vidare in. Vi fick till några snabba stopp när jag hade en boll som lockbete bakom mig.  Visst finns det en risk för att tempot dras ner på första delsträckan... men vi prövar och ser vad som sker.

Men vårat mål är i alla fall att göra en start våren 2010, eventuellt, eventuellt en start dec 2009.

Om jag kan få dra en repa i skogen med Lakkan innan varje träning oxå så kan måndagar framöver bli riktigt trevliga :-)

Kommentarer
Postat av: Carina, Shiva & Vittra

Helene du är sååå energisk! Kan du inte skicka lite energi uppåt norrut? :-) Just nu är hundägandet inte så kul här, korta rundor i koppel (Shiva) och ingen träning.



Postat av: Krut & SKott

Kul med träingsgrupp, det tycker jag är ett toppen alternativ eftersom att det ofta finns väldigt mycket kunskap och ideér när man tränar tillsammans! Vi är övertygade om att ni kommer att uppnå era mål och blir inte förvånade om vi ser er på apellplanen innan dec-09 ;)

Lycka till med er träning!!

kramar från oss

2009-08-19 @ 10:09:12
URL: http://dualdogs.dinstudio.se
Postat av: Elliot

Japp,nu ska det bli ordning o reda....får se hur det blir med den saken.Men jag ska verkligen försöka göra mitt bästa =)

Vi ska köpa nya sladdar så kontakten blir "knasterfri" hihi!

Pussingar från

E

2009-08-19 @ 10:23:16
Postat av: Lakrits

Det var kul i måndags! Särskilt repan i Furet. Haha. Håller med om att vi borde börja varje träning med en runda där. Fast det var kul på planen också. Jag känner mig riktigt taggad!

2009-08-20 @ 09:40:43
URL: http://vildhunden.blogg.se/
Postat av: Karin och Wilma

Vad roligt! Det gör så stor skillnad att träna med människor man gillar och som kan komma med positiv energi och bra tips.



Jag håller ju också på att träna inkallning med ställande nu. Jag har valt att separera första delen, d v s inkallningen med "stå" och sen raka inkallningar. Jag tror inte att man behöver köra hela momentet så ofta.

2009-08-20 @ 20:23:08
URL: http://karinochwilma.bloggagratis.sek

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback