Lite ovanlig sökträning...

... vid sjöarna i söndags.

Vi samlades på pendlarparkeringen och fick extra fint besök av Zolo & Malin som behövde lite träningssällskap och de var så hjärtligt välkomna. Enzo & Camilla kom oxå, tror det var kaninjakten som lockade. Jag fick oxå stifta bekantskap med en väldigt söt svarting i sina bästa år, Peggen.

Nu är det tyvärr ny löp på gång till både höger & vänster, idag var det Vira som satte dofter i min känsliga nos och som ni säkert vet vid det här laget så blir jag lite väl okoncentrerad då.

Men jag gjorde mitt bästa för att ta mig fram till Vira... men det lyckades inte så bra tyvärr.

På promenaden ner mot träningsplatsen så fick jag träna fotgående och det börjar bli riktigt bra nuförtiden. Men rätt som det är så stannas vi för att hämta in dummiesar som Ann-Sofi & Malin lagt ut på stigen bakom oss. Linjetagen blev längre och längre efterhand som dom närmsta blev inhämtade.Jag fick gå bland dom sista för att MOR säger att jag behöver träna på långa för att jag skall gå ut rakt även på långt håll. Ut sprang jag snabbt och rakt, gjorde ett kvickt  upptag och bra fart halvvägs in men sedan fick jag sådan lust att pinka där Peggen satt sig och kissat på sin väg ut. Men jag hann knappt tänka tanken innnan MOR kom som skjuten ur en raket och berättade för mig att det som gällde var att komma hem med dummien, inget annat. Jag gjorde som hon sa och sprang snällt & lydigt med tillbaka. Alltså ibland undrar jag varför MOR måste se allting?
På väg mot fältet:

Väl ute på fältet så delades vi upp oss i 2-grupper. Ena gruppen fick börja med sök & linjetag och andra gruppen körde markeringar i närheten. Jag fick börja med söket. Det första jag nosade upp var en kanin, det andra och tredje oxå och jag konstrade inte med varken upptag eller avlämningar. Sedan vändes jag upp och skickades på ett linjetag istället. Här drog jag lite väl mycket åt höger så MOR kallade in mig och sa att det blev inte riktigt rätt och så gick vi två meter framåt och så skickades jag på nytt och då sprang jag rakt ut och fick snart nos på en liten pippifågel. När denna var avlämnad så riktades jag om mot sökfältet och skickades på nytt. Då blev jag lite förbryllad, jag trodde jag jobbat färdigt i det området så jag ville kolla av ett annat område istället, men som alltid...  jag borde ha mer tro på MOR, men till slut så lyssnade jag och sprang tillbaka in i det gamla området och hittade en, ja vad tror ni? Alldeles riktigt en kaninjäkel till! På sista skicket så kroknade jag, jag hade vid det laget fattat att det inte fanns något annat vilt där ute än kaniner, så det var bara att leta och komma in för att få ett slut på söket. Enzo den jäkeln, visade inte heller några problem med kaninerna denna dag... och så klart diskuterade våra mattar då varför vi hade strulat med dem på Flatmästerskapet, men jag tror inte att dom hittade någon förklaring och inte berättar vi brorsor det heller för dom.

Zolo efter lyckat kaninsök:


Enzo oxå:

Efter en stunds drick- & vilopaus så var det vår tur att köra dummie-markeringar. Detta blev tufft, det var högt gräs och det doftade underbart där ute, alla i våran grupp hade mer eller mindre problem här. Men efter något omskick så skärpte jag till nosen:

Hyfsad avlämning omgång 2:

Siktet inställt på Enzo:

Återigen lite vila och sedan skickade MOR mig på samma linjetag som mellan söken och då gick jag klockrent ut :-)

Sista testet var att hämta viltmarkeringar som hamnade en bit vid sidan om ett rävgryt och det vållade minsann oxå lite problem. Jag blev hemkallad och fick en föreläsning av MOR om vad en markering är och hur den skall hämtas in och då det kastades om så spikade jag den, det  är nog bra att man då och då får sig en liten påminnelse :-).

Eftersom att vi tränade i finfint väder och blev rätt varma så bestämdes det att vi skulle få köra lite i vatten oxå. Så vi traskade vidare över ängen som bitvis var snårig & nällig. Vid vattnet fick vi börja med stadgeövningar. Fram och tillbaka ända ner till vattenbrynet och inkallning därifrån. Titta så stilgiga vi är och så fint vi sitter, fr v Vira, Zolo, Elliot, Enzo, Kidd & jag:

Det är verkligen roligt att apportera på vatten. Man får hämta synliga dummiesar som kastas långt ut, man får hämta som hamnat i vattnet men där man måste gå igenom vassen, man får hämta i vassen m.m. Idag kastade MOR en dummiefågel så långt åt Enzo att han inte kunde fokusera på vart den låg när han skickats och bakom den så låg det ett par svarta riktiga fåglar och guppade vilket försvårade det hela ytterligare. När Enzo fått två nya markeringar så skulle den där dummie-fågeln som nu flutit ännu längre ut försöka bärgas av oss andra som en dirigering. Kidd fick börja, men nej det gick inte. Vira försökte och gick ut en bra bit längre, men nix. Jag fick försöka, gick väl ytterligare ut en bit längre med massor av stöd av MOR men nej, jag gick oxå bet. Så det var bara för Enzo & Camilla att traska runt sjön och när de kom över så hade Enzo bara ett par hopp ut i vattnet för att ta den :-). Så kontentan av detta är att vi måste tränas på att skickas på linjetag på vatten. Hur man gör detta bäst måste vi ha lite expertis hjälp med. Kan man kanske börja med minnesmarkering tro, dvs kasta ut en, gå där ifrån och göra något annat för att sedan gå tillbaka och dirigeras ut. Eller skall man inte alls veta att där finns någon där ute och börja med små korta synliga? Tar tacksamt emot tips :-)

Efter vattenpasset så packade vi ihop oss och begav oss hela vägen tillbaka till bilarna, trötta men ända rätt så belåtna.

När vi får ihop nästa träningspass återstår att se, kanske torsdag kväll någonstans eller så pratades det om söndagen men då skall Beck på valpkurs mellan 10 & 12.30 vid sjöarna... men kanske är någon sugen på att ta det där efteråt. Ja, ja det löser sig alltid på någotvis eller så får man hoppa en träning det är inte heller hela världen. Men träning behövs, har man nu bestämt sig för en jaktprovsstart i Nkl så gäller det att ligga i den lilla tid som återstår.

Kommentarer
Postat av: Elliot

Vilken stilstudie när vi alla sitter så fint med sjön i bakgrunden

kramiz

/E

2009-08-18 @ 12:08:10
Postat av: Enzo

Attans vad länge vi fick sitta där... Man blev ju jäääääääättevarm och behövde ett svalkande dopp ;-)

2009-08-18 @ 12:28:08
Postat av: adelia

Hej hej påer!

Så fint de sitter på rad mot sjön härligt foto..kram kram

Postat av: Anonym

:-D Jag hade velat se en film på MOR komma älgandes när du pinkade. Hon inte bara ser bra, hon kan tydligen springa fort också :-)



Jag skulle väl kunna säga att jag har varken en Pebbles eller Vilja som kan jobba och jobba utan att krokna nämnvärt. När Wilma har bestämt sig för att det är nog, då är det så. Men jag har jobbat upp flera leksaker vilket gör det mycket roligare även på appellplanen.

2009-08-18 @ 16:39:03
URL: http://karinochwilma.bloggagratis.se
Postat av: Wallander

Jag vill bara tillägg att jag fick ALDRIG chansen att ens påbörja pinkningen!!!!

2009-08-18 @ 17:53:15
Postat av: Zolo

TACK för att vi fick vara med på er trevliga träning, vi gör gärna om det och då har matte lovat att ta med kaka!!!!!



Walle du har verkligen en snabb MOR som ser allt, hon jagade minsann på mig också när jag skulle hämta kaninerna och då gällde det att skynda sig till matte med de rackarna!! Matte hälsar och tackar för hjälpen, men jag förstår inte varför jag inte kan få stå och bekanta mig lite med kaninen innan jag tar in den!!!!



Nospussar

Zolo



PS Vi e lediga på söndag om ni e sugna!

2009-08-18 @ 20:36:01
URL: http://tokigaflattar.dinstudio.se
Postat av: Helena & Tina & Vilja

Vilket härligt kort på alla flattarna som sitter på rad! Mmm vilket härligt sök med bara niner...det skulle Vilja gärna var med på :) Kram

2009-08-18 @ 21:34:03
URL: http://holmstorp.bloggagratis.se
Postat av: Agneta & Tyra

Det var ju en kul och trevlig träningstur ni hade!!! Vi har då börjat med motivera upp med ett kast och sedan gått ifrån och gjort något annat ett tag. Från början kortare liggtid, sedan längre och även med störningar sedan. Gör så fortfarande!



Kram



Agneta

2009-08-19 @ 16:11:46
URL: http://www.nogg.se/tyra

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback