10 steg...

... mot en bättre kontakt!

I måndagskväll var det dags att träffa den lilla nätta träningsgruppen igen. Skall försöka att få någon att ta en bild på den gemensamma platsliggningen nästa vecka... för det sägs att det är en "syn för gudarna" där vi varje gång ligger en sisådär 15-20 st på raken.

Platsliggeningen gick bra... efter att jag lagt mig på skinkan så låg jag blixtstilla tills MOR kom tillbaka från gömstället.

Det var dags att träffa nya gruppmedlemmar igen, kul att få lära känna alla men lite tufft är det med alla tips & råd som vi får... jag blir allt lite snurrig och känner inte riktigt igen mig från den ena gången till den andra. Men vi kämpar på och förhoppningsvis så hittar vi något sätt som passar oss och vi kom nog allt en bit framåt kändes det som denna kväll.

3 moment valdes ut som vanligt och vi valde samma som sist, FF (eller rättare sagt start med steg), inkallning med stannade samt apportering.

Friaföljet... MOR fick tips om att belöna på stället så fort jag gjorde rätt och det gillade jag. Det blev t o m så roligt att jag följde MOR 10 steg med finfin kontakt :-)

Inkallning med ställande... först fick jag hämta en köttbullsbit och sedan kallade MOR på mig och när jag var nästan ända framme så åkte MORs högra hand upp och bollen for över mitt huvud samtidigt som kommandot STANNA ljöd. Det här var oxå kul, kändes som om det var värt att stanna snabbt!

Apporteringen... nja första skicket så lekte jag rövare med apportbocken, först lattjade jag med den på 10 meters avstånd och tänkte inte lämna den ifrån mig. Men så drog MOR iväg och då gällde att kolla vart hon tog vägen men inte lämna av inte, nä det blev först aktuellt när MOR ignorerade mig totalt. Andra skicket gick bättre, men tredje blev som det bör.

Nästa gång skall vi fortsätta jobba med FF, men istället ta Sändandet med ställande samt Hopp sitt. Alla moment måste läras in och ombyte förnöjer sägs det!

I tisdagskväll for vi iväg till
Annelund utanför Helsingborg för att träna jakt på ny mark tillsammans med Bell, Spot & Margareta. Det tog sin lilla tid att komma dit pga 2 vägarbeten som vi ville undvika genom att ta andra vägar, helt bra gick det inte men vi kom fram tillslut! Det var ett jättefint ställe med möjlighet till många olika sorters jaktträning. Ann-Sofi med Calla & Birthe med Staffan (som vi träffat tidigare på vårens jaktkurs) var redan där. Margareta började med att gå iväg för att lägga ut några kanindummiesar, Bell & Spot hade så klart full koll på vart hon tog vägen:

Vi skickades sedan på vars en dirigering uppför en liten slänt, bra början!

Sedan fick vi göra lite minisök i ett staketinhägnat litet område med diverse vegitation:

Här fick vi (jag längst bak) sitta/ligga snällt och vänta medans viltet skulle försökas kastas ut på öarna, tro det eller ej... dom hamnade där om än några lite på svaj: 

Gå upp på öarna och hämta  fixade vi galant... men när vi sedan skulle dirigeras över hela dammen med öarna som störande element så blev det lite tuffare men vi löste det tillslut med lite mattestöttning.
Men hålla fint, fast att vattnet dröp vart inga som helst problem för Bell:

När vi var klara på vattnet bar det bort mot ett stort sökfält med olika terränger där A-S lagt ut lite vilt åt oss. Detta var det tuffaste söket hitintills i min historia, men jag gav inte upp och tillslut så fann jag något som jag skickats ut för att sökas efter :-)

Sedan blev det kaninmarkeringar på löpande band och de vållar inga som helst problem längre... undras om man kan få ta svenska kaniner med sig till Danmarksproven eftersom att man är svensk? Om inte kanske man kan smyga ut dem på fältet istället för dem som de använder sig utav, dom skulle säkert inte märka det!

Nöjda och trötta styrde vi sedan kosan hemåt igen om det blir ett besök till där nästa tisdag får vi ta en diskussion om.

I onsdagskväll var det valpkursdax med "veteranerna". Småfisarna fick denna kväll stifta bekantskap med några av agillityhindren.

Jag hade bra span från bilen och kunde se att det gick rätt bra för Beck när han skulle över balanshindret, så klart hade han "säkerhetsvakter" på båda sidor om sig. Tunnlarna verkade han gilla skarpt han sprang ut & in ur dom från alla håll. Slalombanan gick han gärna oxå igenom med köttbullar som lockbete. Sedan togs den kuliga papperspåsen fram, "fröken" Heléne hade suttit och snörat en massa olika saker, dummiesar, handskar, skinnbitar, en fotboll m.m. Först fick valpisarna välja vars en sak och sedan tryckte mattarna/hussarna på PÅ-knappen men när andra "fröken" Karin sa stopp, så trycktes de på AV-knappen och lekandet upphörd och alla hade vars en förväntansfull valp sittande framför sig. AV- & PÅ-knappen testades ett par gånger med bra utfall. Sedan blev det tuffare för vissa, alla leksaker lades ut på ett område och "hjälpredan" Ann-Marie placerades i mitten av dessa och sedan skulle hundarna kallas in igenom detta hav utan att bry sig om roligheterna. Beck hade lite svårt för detta, var tvungen att kolla in några saker först innan han tyckte att MOR var ännu roligare. Sedan blev det lite sitt & liggövningar innan kvällen avslutades.

Torsdagskvällen blev vilokväll och igår ja då blev det en stads- & korvapromenix med polarna Lakrits & Elliot med mattar. Vi fick pröva en ny korvatjolla, servicen var god och likaså körven. Vi har ytterligare en korvatjolla att testa sedan får vi antingen börja om eller ge oss ut på lite längre rundor till Malmös utkanter. Här väntar vi på att MOR skall komma med leveransen:

Men gissa vem som fick sin korv först:

Och Ann som säger att hon och Elliot inte har någon "kontakt":

Idag har vi jakttränat på Ängshög. Det är inte ofta vi bjuds på fint väder när vi kommer dit, så ej heller idag. Först ösregnade det, sedan uppehåll, en skur till och en till men sedan blev det uppehåll i ca en timme innan träningspasset fick avslutas i hällregn. Vira har slutat löpa, men attans vad hon doftade gott ändå. Jag gjorde många försök till närkontakt, men MOR var på mig som en hök hela tiden.

Idag fick vi börja med att dirigeras till en halmrulle på en åker som jag bara tidigare har blivit rastad i där Berit varit och placerat en massa dummiesar. Det var konstiga vindförhållande och massor av andra dofter... så på första skicket blev det ett par omskick sedan stopp och lite hjälpdirigering in till "målområdet". Andra skicket från annat håll gick betydligt mycket bättre.

Sedan blev det förflyttning till ett område där vi fick en markering med duva från dold kastare och när den var avlevererad så dirigerades vi direkt ut i samma område och fick apportera hem en kanin. Jag sprang med raketfart ut, snabbt upptag, snabbt hemåt, enda misstaget var att jag stannade och lade ner kaninen en meter ifrån MOR, det blidde lite fel. Jag fick en chans till och då gjorde jag allt rätt från början till slut.

Sedan fick vi äntligen ta oss ner till dammen. Den inledande stadgeträningen börjar bli ritual nu och fugerar ypperligt, ungdoms Maya som var med idag klarade oxå det hela kanonbra. Sedan blev det en markering på vatten som fick hämtas först efter att en dirigering var hämtad på land. Slutligen var det dags att simma över hela dammen och lita på att det låg något dit man dirigerades OCH ja det gjorde det... tänk dom lurades inte denna gång heller :-)

Sista övningen var att jag fick gå i par med Bell på ett jättesök, där det låg vilt i trädklykor, på stengärdet m.m. Det blev ett jätteroligt sök och jag jaobbade med hög intensitet på de sex gångerna jag skickades ut. Tyvärr hade Bell lite förkärlek till kaninerna, han tog in alla 3!

Vi var hemma vid 14-tiden och därefter har det bara softats och efter kvällsmålet började vi ladda inför Sveriges match mot Ungern. Det verkar vara lite tufft för LILLMATTE att hitta någon praktikplats som bartender, så ikväll har hon fått träna på FAR, hon fick fria händer till vårat barskåp och FAR han tackade så klart inte nej till att bli serverad smarriga drinkar.

Idag höll vi tummar & tassar för brorsan Enzo som varit i farten på ett jaktprov, dock blev det någon liten miss i arbetet så det blev tyvärr inget pris, men han med matte kommer igen, det vet jag med säkerhet! Imorgon är det bl a Viras tur att pröva sina "vingar" igen... lika bra att börja hålla tassarna nu.

Nu blev det ett sådant långt rapporterande igen, skall försöka skärpa till mig lite framöver. 

Kommentarer
Postat av: Helena & Tina & Vilja

Härligt att det går framåt med fria följet och att Walle tycker "leken" på plan är rolig igen!! Skall ni starta i Danmark snart? Vad är det för fel på deras kaniner? Säg till när det är dags att hålla tummar o tassar! Kram kram

Postat av: Camilla och Enzo

Hi, hi, hi. Tack för skönskrivningen om någon liten miss som gjorde att vi nollade. Men domaren tyckte i alla fall att Enzo var en duktig hund som arbetar mycket bra :-). Har bara nååååågra små detaljer att slipa på...

2009-09-06 @ 10:49:27
Postat av: Elliot

Det var en både lång o rolig tur vi gjorde i fredags kväll med fontänbad o korvätning,MYCKET KORV! MUMS =) Jag brukar nästan aldrig få en hel för matte säjer att jag äter min egen mat som en skrutt....men den här gången gjorde jag en kupp - för jag åt en stor protion av mitt vanliga käk när vi kom hem.Så nu kan hon inte komma dragandes med sådana osanningar =)

Du Walle vilken tur att vi har som Lakkan fixar vaktandet mot okända hundar åt oss ;D

Matte hälsar att ang.kontakten oss emellan så skulle hon tycka att det blev LITE jobbigt att gå omkring med en korv i handen...

Kjamisar från

E med dom lysande ögonen =)

2009-09-06 @ 14:17:57
Postat av: Karin och Wilma

Oj vad mycket träning! Är det en träningsgrupp ni har eller är det en kurs? 15-20 hundar i platsliggning!!! Då gäller det att det är ordning och reda :-)



kramar!

2009-09-06 @ 19:59:14
URL: http://karinochwilma.bloggagratis.se
Postat av: Agneta & Tyra

Oj vad ni har varit igång med allt möjligt! T o m besök på kormojjen!!! Mums!



Här har det varit vattenjobb för fulla muggar............



Ha en trevlig kväll!



/Agneta

2009-09-06 @ 20:17:49
URL: http://www.nogg.se/tyra
Postat av: adelia

Oj vad ni legat i med träning...mkt bra.Kul att det funkar m fria följet,Ja det är belöningen på rätt ställe som ger resultat till slut..Härligt m korv m bröd:)Gott efter allt slit..ha det gott kramizar från oss:)

2009-09-06 @ 20:44:13
URL: http://www.nogg.se/kungsvikstorpsbianca
Postat av: Mia o Viggo o Vera

Malmös utkanter... kan Hässleholm möjligtvis tillhöra Malmös utkanter??? Det ser sannerligen trevligt ut på era korvpromenader och ni ska veta att här i Göinge har vi många goa "körvaluer"... så varmt välkomna!



Kul att pratas vid idag! Vi ses snart!



Kram mia med dogs

2009-09-06 @ 21:23:25
Postat av: Clara

Tjena

Va kul att läsa om er igen.

Det var ju det jag sa att belönar de bara oss ordentligt så ska de få se på FRITT FÖLJ.



Döda apportbocken en gång för alla. Jag gjorde likadant o skulle döda den varje gång innan jag kom in med den, tills jag själv kom på att det numera är onödigt men jag ville komma på det själv.



Lite förtröden blev jag då jag läste om korvmojen. Visserligen får jag alltid smaka då Husse köper korv men det blir långt ifrån lika många besök som ni gör.



Vi önskar er en trevlig vecka o lycka till med träningen o korvmojen.

2009-09-06 @ 21:29:31
URL: http://www.clarabella.se
Postat av: Lakrits

Det var ingen dålig vecka du har haft. Fler roligheter än vad jag har haft tror jag bestämt. Eller nä, jag har det nog inte så illa jag heller faktiskt. Trevlig korvarunda i fredags. Du, jag tror vi kan börja om för det är så länge sen vi testade första korvatjollan att jag inte riktigt minns hur det smakade.



Tyvärr ses vi ju inte imorr'n för Matte jobbar men kanske en annan dag i veckan eller till helgen.



Tass & kram

/Lakkan

2009-09-06 @ 23:15:29
URL: http://vildhunden.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback