Sockerbetsträning...

... med Birgitta Staflund-Wiberg på Azza & Bodils fina ägor.

På gårdagsförmiddagen var det träning för de mera rutinerade 4-beningarna medans eftermiddagen var avsedd för unghundar + mig, jag drog upp medelåldern rejält tror jag.

Halv ett samlades vi, 1 labbe tik, 1 jaktgolden kille + 5 flattar, 2 tikar & 3 hanar i lite blandade åldrar från 1- 3,5 år.

Vi fick börja med en walk up i ett stort hav av sockerbetor. Det gicks och det sköts och det viktiga var att man markerade noga varje gång för man visste aldrig när det var ens tur (och missade vi 4-beningar så var det 2-beningarnas ansvar att hjälpa oss så de fick minsann oxå markera ordentligt varje gång). Jag markerade jättebra... det var bara en gång som jag kom lite ur kurs och det var när jag fick en knallande 4-bening i hasorna. Istället för att MOR tog hem mig igen så skickade hon mig med UT och då var jag redan lite vilsen för att jag stannat upp och visat lite intresse för polaren som gjorde mig sällskap en bit ut. Jag hade bra fart ut på alla mina skick men jag tyckte det var lite läskigt att gå mot hela "gardet" som stod uppställda mot mig på en linje.

Sedan blev det en liten snackepaus där man gick igenom hur vi alla klarat oss på första utmaningen. Sedan fick vi ta oss uppför backen i sädesfältet, därifrån skulle vi markera dummiesar som föll en bit ut i sockerbetsfältet. Även här fick jag en följeslagare med mig en bit ut... men denna gång kunde jag fortsätta att fokusera på min uppgift och klockrent hämta in dummiesen men då tappade jag fokusen på vägen tillbaka för att det applåderades vilt bland 2-beningarna och det hör minsann inte till vanligheterna när det gäller mig.

Sedan blev det kaffe-, vatten- & vilopaus innan det var dags för andra passet, långa linjetag (100m) mellan stora halmbalar. Vi fick stanna upp vid första balen och se när 8 dummiesar placerades ut, runt och ovanpå och sedan gick vi på rad bort mot nästa bal och därifrån skickades vi tillbaka mot den första balen. Sedan blev det samma sak mellan bal 2 & 3 och 3 & 4. De två första skicken gick superbra, snabbt ut & tillbaka... men på 3:e så sprang jag ut med något hängande efter mig igen... men denna gång var det ett halmstrå som satt fast i gumpen och jag kunde bara inte utföra uppgiften med den hängande där. 2 gånger fick jag stanna upp innan jag lyckades få bort skiten och sedan hade jag tappat bort vad jag skulle göra och tyckte då att jag lika bra kunde checka av terrängen runtomkring, jag lovar att det luktade väldans spännande. Men MOR ville annat och jag fick snällt bege mig hemåt igen och då fick jag höra från Birgitta att jag var en sjåpig kille (det har jag aldrig kallats förut) som inte kunde fortsätta arbeta trots halmstrået. När jag skickades på nytt var jag ganska uttåkad och fjantade mig istället, var uppe och vände på balen men sket i att ta dummisen, hoppade istället ner och snusade vidare på de andra dofterna. Men då hände det, MOR kom farande som en raket, jag tror minsann att hon satte rekord på 100m!!!! På darrande ben hoppade jag upp och tog dummien och sedan blev det till att springa tillbaka mot de andra med en något lätt irriterad högt flåsande MOR tätt i hälarna.

Sista övningen blev återigen ibland sockerbetshavet där vi skulle få hämta minst en men max två lite längre markeringar. Walk upen startade och här skulle det hämtas från höger till vänster, detta innebar att jag blev sist eftersom att vi gick längst ut till vänster. För att få hämta båda markeringarna så var man tvungen att utföra första markeringen utan några större problem. Jag fixade båda på ett mycket bra sätt men så är det ju betydligt mycket roligare att koppla på näsan och hämta sådant som man sett falla, om än lite klurigt bland betorna :-)
 
Jag är jättenöjd med mitt arbete, jag höll mig fint vid MORS vänstra sida hela tiden, ja jag vill säga att enda plumpen i protokollet kom på 3:e linjetagssträckan. Men Birgitta sa högt och tydligt in för ALLA att jag behöver utmaningar och inte tragglas med samma övningar gång på gång. Så nu har MOR fått annat att tänka på tror jag!

Några få bilder från gårdagen.
Här hela härliga sockerbetsfältet till höger, vi hade gått igenom hela nere ifrån hållet där bilarna står:

Halmbal 1:

Några fokuserade kursare:

Några till:

Idag har vi varit i Lomma och tränat lite med brorsan Elliot och hans matte. Vi började med markeringar, enkel, dubbdubbel & långa, sedan blev det minidummiesök i ganska högt gräs, där näsorna våra minsann fick vara rejält påkopplade och sist så skickades vi ut på linjetag som inte gick på någon stig inte.

Innan vi körde hem så blev det lite lydnadsträning med mer och mindre bra resultat. Men imorgon är det dax igen, det skall bli riktigt roligt.

Kommentarer
Postat av: Lakrits

Åååååå....vilken rolig helg :D Fast inget för mig för jag kan inte hålla mig i skinnet... men i spåret kan jag hålla mig betydligt bättre. Tänk som det kan bli.



Elliot o du o jag. Länge sen nu...suck...dumma löp. Jaja, snart över och då ska vi busa som f-n!



Tjingeling

/Lakkan

Postat av: Agneta

Vilken härlig och trevlig dag ni hade. Sån här träning skulle vi också behöva, MYCKET av. Jag blir lite stirrig och då blir Tyra också det. Jag måste nog avdramatisera dessa linjer.....



Har kommit igång nu och är uppe och går i alla fall.



Kram



Agneta

2009-09-28 @ 12:10:15
URL: http://www.nogg.se/tyra
Postat av: Elliot

Walle e värstaste proffset snart för han e med på såååå mycket.Men vi hade kuligt när vi tränade i går i Lomma.Kände mej lixom .....glad som en...som en FLATTE!!!

Inte lika kul senare på eftermiddagen för då åkte vi till husses jobb för att tvätta bilen...å jag min dumsnut hängde med utan att veta att det inte bara var bilen som skulle bada....utan JAG ÅXÅ =(

Ja ni läste rätt,asså det var inte en biltvätt med stora rullar o vax å så, utan en inomhustvätt med värme o slang....vilket skit:(

Fast jag lukar väldigt gott nu förståss =D

Ses i kväll

E

2009-09-28 @ 14:19:28
Postat av: Karin och Wilma

Härliga träningsmiljöer ni har. Jag tycker att Birgitta skulle prova själv att sätta sig med rumpan bar i en halmhög, så fick hon se hur skönt det är ;-) Men det var ju bra i alla fall att hon såg att du behövde lite mer utmaningar så att MOR får gnugga de små grå lite också. 2-beningarna ska ju tränas de med och det var ju tur att hon fick springa lite också. Vi hoppades på en liten film från eventet... Men det är nästan så att man kan föreställa sig ändå :-)

2009-09-28 @ 22:23:30
URL: http://karinochwilma.bloggagratis.se
Postat av: Helena & Tina & Vilja

Heja Walle som motionerar MORsan :)

2009-09-28 @ 23:17:53
URL: http://holmstorp.bloggagratis.se
Postat av: Karin och Wilma

Ja, Vilja bestämde tydligen att det är dags. Vi får se om det hinns med eftersom det kom som en överraskning. Isf har vi en valp i februari!!



kram

2009-09-29 @ 06:39:40
URL: http://karinochwilma.bloggagratis.se
Postat av: Ingela

Hur i hela världen får du tiden att räcka till? Nimåste ha några mer timmar på dygnet än vad vi andra har.



Är lite avi på er träning för ni verkar ha så kul.

Numera är Tessie jakt och spår hund vi har slutat med det där med prov.



Hoppas att vi ses snart

Kram Ingela

2009-09-29 @ 12:08:21
URL: http://tessietosingsdagbok.blogg.se/
Postat av: Elenor och Zidane

Vilken super rolig och lite annorlunda träningsdag bland sockerbetorna!!!! Kul att MOR var nöjd med dig Walle! Hade så gärna velat vara med. Kan tro att ni var trötta på kvällen.

2009-09-29 @ 21:23:29
URL: http://www.ilsanosfatboy.cybersajt.se
Postat av: Karin och Wilma

Jag vet, man blir helt snurrig. Vi satt som fyra frågetecken på kursen. Det är som att glänta lite på en dörr när man tror att man börjar förstå för att dörren sen ska slå igen rakt i ansiktet :-) Men med lite träning så ska det nog lossna även för mig.



Denna kurs kallas klikerTRÄNARutbildning och är väldigt grundläggande. För människor som vill bli bättre på att träna sina hundar och ett första steg om man sen vill bli instruktör.



Vi får se hur långt vi kommer, vi kanske stannar vid den stängda dörre :-)

2009-10-01 @ 07:02:47
URL: http://karinochwilma.bloggagratis.se
Postat av: Agneta

Jo nog är jag glad för det alltid men det finns ju andra saker som inte funkar, som det här att SITTA, att det ska vara så himla svårt!!!! då vatten är inblandat!!!! Nåja, alla har vi väl något att träna på och tur är väl det!!!! Vi blir aldrig sysslolösa he heeee



Kram



/Agneta

2009-10-01 @ 07:24:34
URL: http://www.nogg.se/tyra
Postat av: adelia

Hej!

Vad kul m olika tränings platser..sockerbetor;)

Kul o annorlunda dag och att du var nöjd med dagen..härligt.

Här är det tråkigt väder idag och har en dam här som inte vill gå ut på morgonpromenaden ens...hon kan nog vänta bra länge..

I dag blir det att handla mat,sen får vi bara ha en mys dag inne.kram o nos

2009-10-01 @ 08:01:40
URL: http://www.nogg.se/kungsvikstorpsbianca
Postat av: adelia

Hej hej'

Fredag igen,och vädret här är bättre idag än i går.Men svin kallt..ute.I morgon blir det lydn träning,sen blir det fest hos Mickes arbetskamerat som fyller 50 år..Då kanske man inte är så pigg på söndagen,men´självförvållat,,

Ha en trevlig helg på er..kram

2009-10-02 @ 08:48:08
URL: http://www.nogg.se/kungsvikstorpsbianca
Postat av: Helena & Tina & Vilja

Ja vi får se hur långt i löpet hon är...hur många dagar som behövs för att de skall fatta tycke :) Vi har inte bokat hemresa men hoppas väl på att de inte behöver ha oss däör alltför länge :) Kram

2009-10-03 @ 17:35:37
URL: http://holmstorp.bloggagratis.se
Postat av: Agge

Vi har ej anmält till lydnadstävling och jag tror att det endast är här i oktober så det är väl för sent. Dessutom så hinner vi ej klart med "finjusteringen" samt vittringsapporteringen så det blir nog ingen start förrän nästa år.



Jag tycker det är jättekul att träna lydnad också, det tycker Tyra med, he hee. Nu ska vi nog ta lite vintervila ett tag och inte göra något, men vi får se....



/Agneta

2009-10-03 @ 19:14:41
URL: http://www.nogg.se/tyra
Postat av: Karin och Wilma

Ja det ska bli jättespännande. Vi får se om de har lyckats pricka rätt med höglöp och allt.

2009-10-03 @ 20:25:34
URL: http://karinochwilma.bloggagratis.se
Postat av: Susanne o Pebbels

Här är det full aktivitet ser jag! Rolig avslutning på kursen och härlig träning bland all halm :)Ja lite långt att åka till södern för en platsliggning men det hade varit så kul att ses :)



Kramiz!

2009-10-03 @ 21:33:52
URL: http://hundtraningen.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback