Så roligt...

... det var på Skanör-Falsterbo BK i tisdags kväll när vi "grillades" utav av Björn.

Vi blev nerbjudna av Björn & Clara som skulle vara där och träna tillsammans med Magnus och hans lydnadsgrupp. Förutom Björn & Clara så var det två kända "face" till... nämligen Katharina & Figo som vi gått på jaktkurs tillsammans med i våras. Dom hade nyligen blivit uppflyttade till Lydnadsklass III och det firades så klart med uppflyttningstårta och GRATTIS säger vi till dem igen.

Vad fick vi så göra:

Jo, först blev det platsliggning i grupp med en rejäl störning, en höglöpande tjej men det gick bra ändå. Björn hade full kontroll på mig från sin plats så jag vågade knappt ens andas, det enda jag vågade efter ca halva tiden var att jag gled över på ena skinkan. Sedan fick jag även SITTA med i grupp men då stod MOR ganska nära mig och berömde när jag var duktig och hade fokus på henne och inte den löpande tjejen.

När det var avklarat, så sa Björn till oss att han hade en plan och så gick vi iväg till en annan del av planen. Först ville han se om vi gjort några framsteg i det Fria följet sedan han såg oss sist. Så det var upp till bevis och vi klarade oss riktigt bra, bättre än någonsin faktiskt.
Så här såg det ut i starten:





... och efter flera steg faktiskt:


... och tro det eller ej, efter en vänstersväng:




Fick först visa hur rutan fungerar eller rättare sagt hur den inte fungerar. Sedan fick vi testa lite av varje och avslutade med ett skick där bollen låg som en retning efter rutan och när jag var i mitten så kommenderade MOR mig att stanna och det gjorde jag på sekunden och då kom MOR farande och belönade mig med "pipen" som jag fick av Clara (tack tjejen). När jag kom tillbaka blev det köttbulle och sedan fick jag hämta bollen som en tredje belöning. Här stoppade vi så klart... ingen mer ruta-träning denna kväll. Så här såg det ut: 


Vi fick oxå lite tips på hur vi skall fixa till inkallningen med ett snabbare ställande och hopp-sitt med mera fart på hoppet ut. Apporteringen kommer vi att kunna finslipa själv lixom fjärren & platsliggningen. Men resterande moment måste vi lägga mycket krut på... men med rätt verktyg så skall det nog gå :-)

Sedan var det MORS tur att hjälpa Björn & Clara med några moment, givetvis inte med hur de skulle utföra på bästa sätt utan med att serva dem med diverse föremålsutplacering. Bl a var det vittringspinnarna som skulle läggas ut och Clara var så klockren, hon luktade på en och sedan tog hon den som saknas i mitten på bilden: 

Foto (alla): Björn Carlaby

Sedan fick vi se lite flera bra moment utförda av elitekipaget :-)

Tack snälla Björn & Clara för att vi fick oss en rejäl lektion i ämnet lydnadsträning. Nu lovar vi att vi ligga i ordentligt och hoppas på mera flyt i momenten!

Kommentarer
Postat av: Ann-Sofi

Har sagt det tidigare, så duktiga ni är!!! Vilken utveckling under året, bockar och bugar.



Ett mega stort TACK för ditt grattis till mig och tjejerna på Annelis gästbok, ja visst är det härligt att vinna vänstervarv med Sandy och Calla som klarade kkl (A-prov, varmvilt) nog är jag stolt över mina tjejer.



Lycka nu till på lördag och kommande jaktprov.



KRAMIS - KRAMIS



Ann-Sofi med flock

2009-09-24 @ 21:17:35
Postat av: Lakrits

Så roligt med extra träning på annan plats! Toppen! Synd, eller kanske tur, att jag inte kunde förgylla din kväll :D

Postat av: Helena & Tina & Vilja

Vilket kanonsnyggt fritt följ ni har fått till!! Kul!! Och mattes min efter vänstersvängen är helt obetalbar :)



Ni går verkligen från klarhet till klarhet i allt ni tar er för!!



Kram

2009-09-24 @ 22:57:45
URL: http://holmstorp.bloggagratis.se
Postat av: Clara

Tjena

Va kul att träffa er igen.

Förra gången löpte jag o fick ligga långt ifrån er andra MEN i tisdags kände jag att jag var med i matchen. Nu var jag nära o kunde se ordentligt och jag tycker att ni har gjort OTROLIGA framsteg på lite mer än en månad.

Sicken kontakt du har med MOR och det kan jag lova att det är grunden. Kolla bara på bilderna som Husse tog.

Hade koll på Husse så att han gav rätt råd just så att det ska passa till ER. Själv tycker jag att Husse hade lite fingertoppskänsla för just er träning.



En sak som är otroligt VIKTIG. Mor är inte tillräckligt SNABB att belöna JUST NU då du gör RÄTT. Det funkar INTE att börja att leta efter pipisen då jag bara väntar på belöningen. Detta har jag lärt Husse. Snabb belöning då jag gör RÄTT.



Skulle vara trevligt att stämma av en gång innan året är slut.



Har "pipisen" fått ngt namn?



Ni är JÄTTEDUKTIGA.



Clara. Husse hojtar att han hälsar.

2009-09-25 @ 22:37:34
URL: http://www.clarabella.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback